کد خبر: ۵۱۸۶۵۹
زمان انتشار: ۱۷:۴۲     ۲۶ آذر ۱۴۰۱
سیاست مداران دولت سیزدهم با این اقدام خود نشان دادند که اظهارات ضدایرانی و دخالت در تمامیت ارضی ایران توسط بیگانگان، برایشان هزینه دارد و دولت سیزدهم برای حفظ تمامیت ارضی ایران و تامین منافع ملی دوست و دشمن نمی‌شناسد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه تحلیلی خبری 598؛ در روزهای گذشته شی جی پینگ رئیس جمهور چین با حضور در عربستان با سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دیدار کرد.

با پایان اجلاس مشترک سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین، بیانیه‌ای طرفین صادر کرده اند ادعا کرده که خواستار حل مسالمت آمیز موضوع جزایر سه گانه بین ایران و امارات شدند.

این بیانیه در فاصله کوتاهی پس از صدور بیانیه‌ی مشترک میان پکن و ریاض منتشر شده که در آن نسبت به فعالیت های منطقه ای جمهوری اسلامی هشدار داده و از تهران خواسته شده بود که با آژانس بین‌الملل انرژی اتمی همکاری کند.

بلافاصله پس از انتشار این بیانیه و موضع گیری چین بر علیه ایران، برخلاف تصوراتی که از موضع گیری‌های دولت دوازدهم وجود داشت، مقامات و مسئولان دولت سیزدهم اوین کسانی بودند در برابر این موضع گیری چین ایستاد.

دیپلماسی عزتمندانه / تحقق شعار «نه شرقی، نه غربی» در ادبیات دیپلماسی وزارت خارجه دولت سیزدهم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه مشترک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و چین گفت: «جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، اجزای جدایی ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.»

 

دیپلماسی عزتمندانه / تحقق شعار «نه شرقی، نه غربی» در ادبیات دیپلماسی وزارت خارجه دولت سیزدهم

همچنین علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در واکنش به این موضع گیری چین اعلام کرد: «تمامیت ارضی ایران، هویت ایرانیان است. ایران ما میراثی است که خرج کردنی نیست؛ وطن را نه میتوان هدیه داد و نه میتوان فروخت... .»

از طرفی محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری در واکنش به بیانیه مشترک چین و سعودی در توییتر نوشته بود: «همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از داعش و القاعده حمایت کردند، این ایران بود که با تروریست‌ها جنگید.»

 

دیپلماسی عزتمندانه / تحقق شعار «نه شرقی، نه غربی» در ادبیات دیپلماسی وزارت خارجه دولت سیزدهم

همچنین آیت الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه تهران نیز در خطبه‌های نماز جمعه تاکید کرد: به تازگی رئیس‌جمهور چین به عربستان سفر کرد؛ همان‌جایی که ترامپ گفت گاو شیرده است. او در مورد جزایر سه‌گانه موضع نادرستی گرفت. رئیس‌جمهور چین و هرکس دیگری بداند که ما در عرصه تمامیت ارضی با هیچ کسی رودربایستی نداریم و قاطع برخورد می‌کنیم.

موضع گیری‌های صریح و به هنگام مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران اعم از وزیر امور خارجه، سخنگوی دولت، معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری، امام جمعه تهران و .... به این موضوع مهم، نشان از فعال بودن دیپلماسی ایران در قبال دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملی ایران دارد.

این در حالیست که برخی از کارشناسان سیاست بین‌الملل انتظار نداشتند که دولت سیزدهم برخلاف رویه‌های دولت‌های پیشین، قاطعانه در برابر کشوری که پیمان‌های متعدد اقتصادی و سیاسی را با او انعقاد کرده، بایستد. چراکه «چشم پوشی از دخالت در امور ایران» و «اظهارات ضدایرانی کشورهای طرف توافق با ایران»، رویه‌ای سیاسی در وزارت خارجه دولت‌های گذشته بوده است. و یا در برخی ازمواقع که شرایط سیاسی، دولت‌های گذشته را مجبور به موضع گیری می‌کرد، اعلام موضع از سوی مقامات و وزارای دولت به سطح مشاوران و سخنگوی آنان تقلیل پیدا می‌کرد.

اما سیاست مداران دولت سیزدهم با این اقدام خود نشان دادند که اظهارات ضدایرانی و دخالت در تمامیت ارضی ایران توسط بیگانگان، برایشان هزینه دارد و دولت سیزدهم برای حفظ تمامیت ارضی ایران و تامین منافع ملی دوست و دشمن نمی‌شناسد.

این اقدام دولت سیزدهم برای اولین بار در دهه گذشته، شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی را محقق کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها