کد خبر: ۵۱۹۱۹۹
زمان انتشار: ۰۹:۰۱     ۳۰ آذر ۱۴۰۱
نمایندگان مجلس:
نمایندگان مجلس با اشاره به ضرورت رفع معایب فعلی عرضه خودرو در بورس کالا، این اقدام را در مجموع به نفع مردم و به زیان دلالان دانستند.

به گزارش پایگاه 598، با نوسانات گاه و بی‌گاه قیمت خودرو در سالیان گذشته و اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار، بسیاری از کارشناسان با انتقاد از تسلط دلالان بر این بازار، نسبت به ضرورت شفاف شدن سازوکار عرضه تولیدات خودروسازان و نزدیک شدن قیمت‌ها به حاشیه بازار تأکید دارند.

به همین منظور از ماه‌های گذشته موضوع عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا مطرح شد و در چند نوبت عرضه‌هایی صورت گرفت. هرچند ایراداتی به عرضه‌های فعلی وارد است و هنوز مردم آن‌طور که باید طعم حذف دلالان از بازار و ارتباط مستقیم خودروساز و مشتری در یک ساختار شفاف را نچشیده‌اند، با این حال مزیت‌های عرضه خودرو در بورس همین حالا هم بر معایب آن می‌چربد. در همین رابطه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به مشکلات عرضه خودرو در بورس، مزیت‌های آن را برشمردند.

آغاز شفافیت
فرهاد طهماسبی عضو هیئت ‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر عرضه موفق خودرو در بورس کالا اظهار داشت: با فروش خودرو در بورس کالا، قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا شکل گرفت و واقعی شد؛ این اقدام شورای عالی بورس قابل تحسین است.

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس بیان کرد: در ساز و کار جدید عرضه خودرو در بورس، جزئیات اطلاعات معامله، اعم از میزان عرضه و فروش، قیمت‌ها و خریداران مشخص شد و این شیوه به شفافیت این بخش کمک کرد.
این نماینده مجلس یادآور شد: سازوکار تدوین شده در عرضه خودرو در بورس اقدام مثبت و قابل تاییدی است و می‌تواند به ارتقای کیفیت خودرو در کشور کمک کند.

طهماسبی افزود: امیدواریم بورس کالا میدان را برای عرضه همه خودروها در کشور فراهم کند تا بتوانیم شاهد رشد و رونق عرضه خودرو در بازار بورس باشیم.

از بین رفتن رانت
احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس هم گفت: اقدامات اخیر سازمان بورس در عرضه خودرو در بورس کالا قابل تحسین است اما رشد کیفیت خودرو همکاری همه ارکان دولت با وزارت صمت را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: با توجه به مزیت‌های زیاد عرضه خودرو در بورس کالا موافق عرضه خودرو در بورس هستم به این دلیل که رانت را از بین می‌برد.

این نماینده مجلس افزود: این اقدام موجب خواهد شد قدرت رقابت میان خودروسازان افزایش پیدا کند و حداقل دیگر شاهد تولید خودروهای بی‌کیفیت و با ایمنی نامطلوب نخواهیم بود.

وی بیان کرد: در مجموع عرضه کالا در بورس اقدامی مناسب و قابل تقدیر است چرا که می‌توان با این کار دست رانت‌خواران را قطع کرد.

حذف دلالان از چرخه معاملات
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به عرضه موفق خودرو در بورس کالا اظهار داشت: این اقدام شورای عالی بورس موجب حذف دلالان از چرخه معامله خودرو در کشور شد و به شفافیت این حوزه کمک کرد.
اصغر سلیمی تأکید کرد: سال‌ها صحبت از رانت و فساد در حوزه خودرو مطرح بود و با عرضه خودرو در بورس این کالا با نرخ مشخص به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

نماینده مجلس اظهار داشت: فروشندگان خودرو در بازار، قیمت‌های کاذب و بالایی را اعلام می‌کردند و این هم جو روانی بازار را به هم می‌زد و منجر به افزایش بی‌رویه قیمت این کالای مورد نیاز جامعه شده بود اما با عرضه در بورس کالا به واسطه کشف قیمت، خودرو با تعادل به فروش می‌رسد.

سلیمی ادامه داد: امیدواریم که همه خودروها در بازار بورس عرضه شود تا مردم بتوانند با تنوع به‌وجود آمده، خودروهای مورد علاقه خود را خریداری کنند.

وی با اشاره به نوسانات بورس کالا گفت: این اقدام شورای عالی بورس برای عرضه خودرو هم به اعتماد بخشی این نهاد در جامعه کمک کرد و با رونق و رشد این حوزه مسلما در رشد اقتصاد کشور هم تاثیرگذار است.

سامان‌دهی صنعت خودرو
علیرضا سلیمی عضو هیئت‌ رئیسه مجلس هم توضیح داد: مدل عرضه خودرو در بورس کالا مدل موفقی است.
وی با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: با عرضه همه خودروها در بورس دست دلالان و واسطه‌گران این حوزه قطع می‌شود و اقدامات بزرگی در راستای شفافیت به این حوزه انجام می‌شود، چون حاشیه سود 200 و 300 میلیون تومانی در فروش برخی خودروها نصیب دلالانی می‌شود که هیچ توجیهی برای این امر وجود ندارد.

عضو هیئت ‌رئیسه مجلس بیان کرد: عرضه خودرو در بورس مسئله صنعت خودرو را سامان می‌دهد و اگر قرار است از منابع عمومی پولی گیر کسانی بیاید مشخص و معلوم است.

سلیمی ادامه داد: در شرایط فعلی دلالان حاشیه این سود را به جیب می‌زنند و مردم از این موضوع منتفع نمی‌شوند که با اقدام بورس کمک بزرگی برای ساماندهی صنعت خودرو صورت گرفت.

موافقت مجلس
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم درباره رویکرد مجلس به این موضوع یادآور شد: ما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرحی را برای عرضه هر چه بهتر خودرو در بورس کالا ارائه کردیم که دولت از آن حمایت نکرد، اما این به آن معنا نیست که ما با عرضه خودرو در بورس کالا موافق نیستیم.

علی جدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر افزود: سازوکار بورس کالا به کشف قیمت برای عرضه کالاها مشروعیت می‌دهد و ما معتقد به اصلاح روش عرضه خودرو هستیم تا این طرح موفق شود.

وی تاکید کرد: طرح استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل عرضه خودرو در بورس کالا، کذب محض است و تاکید می‌کنم مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا موافق است و پیشنهاداتی را برای بهبود روند معاملات دارد.

عرضه 500 دستگاه دیگنیتی در بورس کالا
در همین حال، بورس کالا دوشنبه هفته آینده مورخ ۵ دی ماه ۱۴۰۱ میزبان بیش از ۵۰۰ دستگاه دیگنیتی‌ پرستیژ خواهد بود.

بهمن موتور هر دستگاه دیگنیتی‌ پرستیژ را به ‌قیمت 997 میلیون تومان عرضه می‌کند که 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش و سایر هزینه‌ها جمعاً به‌مبلغ 34 میلیون تومان افزوده می‌شود.

درصد پیش‌پرداخت سفارش خرید خودروها در این شرایط فروش دیگنیتی ‌پرستیژ 50 درصد و تاریخ تحویل آنها 14 اسفند 1401 خواهد بود.

منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها