کد خبر: ۵۱۹۹۶۷
زمان انتشار: ۱۳:۰۳     ۱۸ دی ۱۴۰۱
یلدا معیری، عکاس جاعلی که پیش از این با رسوایی انتشار تصاویر جعلی در دانشگاه تهران خبرساز شده بود، در جدیدترین اقدام با پوشش شریف پاکبانان در خیابان حاضر شده و ادعا کرد دادگاه در حکمی قضایی، وی را به عنوان پاکبان به کار گمارده است.
به گزارش پایگاه 598، ضدانقلاب این روزها بیش از هر چیز به دروغ و خبرسازی جعلی زنده است. روزی پروژه کشته‌سازی را جلو می‌برند و خودکشی هر فردی را گردن نظام می‌اندازند و روز دیگر برای خودشان احکام جدید قضایی صادر می‌کنند. یلدا معیری، عکاس جاعلی که پیش از این با رسوایی انتشار تصاویر جعلی در دانشگاه تهران خبرساز شده بود، در جدیدترین اقدام با پوشش شریف پاکبانان در خیابان حاضر شده و ادعا کرد دادگاه در حکمی قضایی، وی را به عنوان پاکبان به کار گمارده است. ساعاتی پس از انتشار این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی بود که قوه ‌قضائیه با ارائه توضیحاتی، کذب بودن ادعاهای معیری را برملا کرد. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی قوه ‌قضائیه، یلدا معیری که در پی حضور در اغتشاشات اخیر در تهران بر اساس اتهامات ضدامنیتی و حمایت از اغتشاشات در فضای ‌مجازی بازداشت شده بود، چندی پیش با قید وثیقه از زندان آزاد شد. بازداشت این متهم هیچ ارتباطی با فعالیت رسانه‌ای وی نداشته و این فرد در صحنه اغتشاشات به‌ دلیل اتهامات ضدامنیتی بازداشت شده است. بر اساس بخشی از حکم بدوی دادگاه برای این فرد، وی به خدمات عمومی رایگان در پارک بانوان محکوم شده است. همچنین بر اساس حکم‌ صادره که قابل تجدید نظرخواهی نیز است، وی به انجام پژوهش نیز محکوم شده است ولی به‌ رغم اینکه نخستین بند مندرج در تکمیل مجازات پژوهش است، تاکنون از پژوهش خود فیلمی منتشر نکرده است. گفتنی است این فرد سال ۹۸ نیز به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود و از ارفاق دستگاه قضایی بهره‌مند شده است.
 
* قاب مستندی که جعلی از آب درآمد
شانتاژ یلدا معیری برای برانگیختن خشم عمومی و القای توهین به پاکبانان گرامی در حالی است که کارنامه این عکاس جاعل مملو از رفتارهای این‌چنینی و جعل واقعیت است. جنجالی‌ترین مورد به عکسی بازمی‌گردد که او سال96 در حاشیه درگیری‌های دانشگاه تهران منتشر کرد. عکس مذکور در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت و توسط انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران جایزه برتر را از آن خود کرد. مدتی بعد از انتشار این عکس از سوی یلدا معیری بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با بازنشر این تصویر در شبکه‌های اجتماعی اقدام به حمایت از آشوبگران کرد. این تصویر که در آن یک دانشجوی دختر در هاله‌ای از دود قرار گرفته بود، احساس درگیری مستقیم نظامی در محیط دانشگاه را به بیننده منتقل می‌کرد اما معیری یک سال پس از انتشار این عکس پرده از ساختگی بودن آن برداشت. وی در مصاحبه با نیویورک تایمز اظهار کرد: دودی که در عکس وجود دارد ناشی از کپسول آتش‌نشانی است و فقط شبیه استفاده از گاز اشک‌آور است. معیری می‌گوید عکس را به ۲ خبرگزاری خارجی فروخته است (AP/AFP) و بر اساس رصد این عکس در وبسایت AP مشخص می‌شود در تاریخ سی‌ام دسامبر سال ۲۰۱۷، یعنی نهم دی ۱۳۹۶، این عکس مورد استفاده قرار گرفته است و در زیرنویس عکس آمده است پلیس ضدشورش از نارنجک دودزا علیه معترضان استفاده کرده است، یعنی از همان روز اول به دروغ اعلام شده است یا نارنجک دودزا بوده است یا گاز اشک‌آور و معیری نیز هیچ‌گاه اعلام نکرده است واقعیت چیز دیگری است. وی مدتی بعد در گفت‌وگو با مشرق در پاسخ به این سؤال که چرا از همان روز اول یعنی نهم دی‌ ۹۶ نسبت به این ادعای دروغ که از نارنجک دودزا یا گاز اشک‌آور استفاده شده است، واکنشی نشان ندادید، گفت: من همان روزی که عکس را به دوستان در AP و دیگر خبرگزاری‌ها دادم، برخلاف رویه قبلی، هیچ‌ کس از من سؤال نپرسید منشأ دود چیست در صورتی ‌که همیشه سؤال می‌پرسیدند ولی این بار هیچ‌ کس سؤال نپرسید و من هم دیگر پیگیری نکردم و تصور کردم اینها یا خودشان متوجه شده‌اند که گاز اشک‌آور نیست  یا نمی‌خواهند درباره منشأ این گاز مطلبی بنویسند، لذا در این ۶ ماه که این خبرگزاری‌ها درباره منشأ دود چه گفته‌اند، من هیچ اطلاعی نداشتم، زیرا من گرفتار مسائل شخصی خودم بودم و اصلاً رصد نکردم که رسانه‌های دیگر درباره این عکس چه نوشته‌اند، در ضمن، شاخصه این عکس حضور خانمی است که در تصویر وجود دارد و چون در آن زمان عکس دیگری وجود نداشت، این عکس مورد توجه قرار گرفت و تبدیل به نماد شد، لذا کسی نیامد بگوید چون این گاز اشک‌آور است تبدیل به نماد شود. من تصور نمی‌کردم این عکس خیلی مهم شود که بخواهم پیگیری کنم، چون بسیار آدم ساده‌گیری هستم و اگر زرنگ بودم و نکته‌سنج، همان موقع توجه و اعلام می‌کردم تا تصحیح شود. معیری درباره عدم پیگیری‌اش درباره بازنشر گسترده این عکس در رسانه‌های خارجی هم گفت: یکی از دلایلی که من پیگیری نکردم برای این بود که باورم نمی‌شد این عکس اینقدر مهم شود. صبح دهم دی‌ پدرم از آمریکا تماس گرفت و گفت تمام رسانه‌های اینجا از این عکس استفاده کرده‌اند و من باورم نمی‌شد و با خودم گفتم مگر ممکن است این عکس معمولی مهم شود ولی راه خودش را برای نماد شدن طی کرده که هزار و یک دلیل داشته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها