کد خبر: ۵۲۱۳۵۹
زمان انتشار: ۱۰:۲۷     ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
جشن ۲۲ بهمن امسال، باشکوه‌تر از همیشه
جشن چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با راهپیمایی وحدت‌بخش ده‌ها میلیون ایرانی پرشورتر از سال‌های قبل در سراسر کشور برگزار شد
به گزارش پایگاه 598، مردم ایران بر عهد خود با انقلاب شکوهمند اسلامی پایدارند. این را احتمالا بتوان مهم‌ترین پیام حضور تاریخی مردم در خیابان‌های سراسر کشور دانست؛ حضور دشمن‌شکنی که بار دیگر قدرت اصلی انقلاب یعنی پشتیبانی مردم از نظام جمهوری اسلامی را به جهانیان مخابره کرد.
 
همه آمدند؛ روز شکست دشمن/ رئبسی: دولت نگاه پدرانه رهبر انقلاب به فریب‌خوردگان اغتشاشات اخیر را دنبال می‌کند
 
به گزارش «وطن امروز»، راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱، به عنوان «جشن ملی و خانوادگی ملت ایران» روز گذشته با حضور اقشار مختلف مردم ایران در خیابان‌های سراسر کشور برگزار شد. شرکت‌کنندگان در راهپیمایی با در دست داشتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی و پرچم‌های الوان مزین به شعارهای انقلابی و تصاویر امام و رهبری و شهید حاج‌قاسم سلیمانی در راهپیمایی حضور یافتند و جلوه‌های ویژه‌ای خلق کردند.
در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن در تهران ماکت موشک بالستیک عماد و پهپاد شاهد ۱۳۶ در میدان آزادی تهران به نمایش درآمد. همچنین در این مراسم عکس‌ها و پلاکاردهایی از شهدای اغتشاشات اخیر به چشم می‌خورد. برای مثال، عکس آرمان علی‌وردی و روح‌الله عجمیان که به طرز فجیعی توسط اغتشاشگران به شهادت رسیدند در این راهپیمایی در دست مردم خودنمایی می‌کرد. در پلاکاردی نوشته شده بود «آرمان و روح‌الله رفتند که آرمان روح‌الله بماند». سلام فرمانده، نوای دل‌انگیز تجدید پیمان با انقلاب است که در جشن ۴۴ بار دیگر در مسیر راهپیمایی طنین‌انداز شد. البته دیگر سرودهای انقلابی هم در بازار دیروز خریدار داشت و گروه کر نظامی در میدان آزادی اشعار دل‌انگیز انقلاب را همراه با جمعیت حاضر زمزمه کرد. همچنین در این مراسم سرودهای حماسی به زبان عربی نیز برای راهپیمایان اجرا شد.
 
«فتنه‌گر بی‌ریشه، ایران دمشق نمیشه»، «یاد امام خمینی پاینده باد، خامنه‌ای رهبر ما زنده باد»، «نه سازش، نه تسلیم، پیام ملت ماست، اطاعت از رهبری، ضامن نصرت ماست»، «ما ذوالفقار حیدریم، فداییان رهبریم» و «ملت ما بیدار است، از آمریکا بیزار است» از جمله شعارهایی بود که از سوی مردم در این راهپیمایی سر داده شد. قطعنامه سراسری راهپیمایی 22 بهمن نیز در پایان مراسم قرائت شد که در آن از اصحاب قلم و سخن خواسته شد با راهبرد جهاد تبیین توطئه‌های شوم دشمن را نقش برآب کنند. در بخشی از این قطعنامه آمده است: «ما در این روز مقدس و با نمایشی از وحدت و همبستگی خود با اقتدار و آمادگی کامل خطاب به مجامع بین‌المللی و دولت‌های خارجی اعلام می‌داریم گسیل یک مشت ضدانقلاب اجیرشده با همراهی بازوهای رسانه‌ای تروریست‌ها و میدان دادن به آنها از تورنتو تا برلین با رنگ و لعاب حمایت از مردم را برنمی‌تابیم و به کشورهای اروپایی هشدار می‌دهیم در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتکب اشتباه تاریخی نشوند، چراکه ما آن را به‌مثابه اعلام جنگ علیه ملت ایران تلقی می‌نماییم و در آن ‌صورت باید سپاه را در تنگه‌های راهبردی و عرصه‌های دشوار ملاقات نمایید».
 
چهارشنبه هفته گذشته رهبر انقلاب در جریان دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با اشاره به آشوب‌آفرینی‌های اخیر دشمنان تاکید کردند: مهم‌ترین وظیفه در مقابل این نقشه پلید، حفظ راهبرد وحدت است و به توفیق الهی ۲۲ بهمن امسال مظهر اتحاد و اعتماد ملی خواهد شد و مردم این پیام را به طور صریح به همه بدخواهان خواهند رساند که تلاش آنها برای ایجاد بی‌اعتمادی و از بین بردن اتحاد ملی، خنثی شده است؛ دعوتی که به نظر می‌رسد با حضور ده‌ها میلیونی مردم سراسر کشورمان به بهترین شکل ممکن خود را عیان ساخت.
* دولت نگاه پدرانه رهبر انقلاب به فریب‌خوردگان اغتشاشات اخیر را دنبال می‌کند
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی که به عنوان سخنران اصلی راهپیمایی مردم تهران در میدان آزادی حاضر بود با بیان اینکه امروز، روز پیروزی حق بر باطل، مستضعفان بر مستکبران، انفجار نور و تحقق معجزه قرن است، گفت: ۲۲ بهمن روز تحقق خواست مجاهدان، علما، شهدا، صلحا و همه کسانی است که در طول تاریخ امید برپایی نظامی به نام دین همواره در دل آنها بود و در این راه بسیار تلاش کردند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این یک ۲۲ بهمن دیگر در تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی است، تصریح کرد:‌ ببینید در این یک سال دشمنان چه فتنه و توطئه‌هایی کردند اما ملت سرفراز ایران، زنان و مردان تاریخ‌ساز چگونه با شناسایی دست پلید دشمن، در صحنه حاضر شده و خوش درخشیدند، به نحوی که یک بار دیگر در تاریخ انقلاب مردم دشمن را ناکام گذاشتند.
رئیسی با اشاره به اینکه برخی به دنبال آن هستند تا چهره رژیم دست‌نشانده پهلوی را تطهیر کنند اما رهبر معظم انقلاب اسلامی به مجاهدان عرصه تبیین فرمان دادند زشتی‌ها، پلیدی‌ها و عقب‌ماندگی‌هایی را که آن رژیم برای ایران ایجاد کرد، برای همگان روشن کنند، گفت: انقلاب اسلامی پایان ذلت و آغاز عزت‌مداری ملت ایران بود. رئیس‌جمهور اضافه کرد: دشمن وقتی دید ملت بزرگ ایران پروژه تحریم‌های آنها را خنثی کرد و در عرصه علم و فناوری و تولید متوقف نشد و در تولید و صادرات نفت و کالاهای غیرنفتی و نیز مثبت کردن تراز تجاری موفق شد و شاخص‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه ثابت کشور رشد پیدا کرد و کشور دارای نشاط و مشارکت اجتماعی است، یک توطئه دیگر طراحی کرد و پروژه آشوب و اغتشاش را کلید زد. رئیسی گفت: دشمنان تصور می‌کردند با پروژه آشوب و اغتشاش می‌توانند کشور را دچار توقف کنند، لذا یک جنگ ترکیبی به راه انداختند، غافل از اینکه ملت ایران آنها و ترفندهای‌شان را می‌شناسد. وقتی آنها سخن از زندگی می‌گویند، مردم نگاه می‌کنند ببینند آیا حضور آمریکایی‌ها در افغانستان، عراق، لبنان و سوریه زندگی‌بخش بود؟ نگاه می‌کنند که آنها کجای عالم زندگی را به مردم هدیه کردند که امروز دلسوز مردم ایران باشند این انسان‌های پلید. رئیس‌جمهور با بیان اینکه شما می‌خواهید انسجام ملی ما را هدف قرار دهید، افزود: به دشمنان می‌گویم اگر می‌خواهید از ملت ایران سخن بگویید و مدعی بیان سخن و نظر ملت ایران هستید، این مردمی که امروز اینجا تجمع کرده‌اند، ملت بزرگ ایران هستند.
رئیسی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی در ارتباط با حقوق زنان و مساله خانواده در جایگاه مدعی و دشمنان انقلاب اسلامی در جایگاه متهم هستند، تصریح کرد: شما دشمنان انقلاب اسلامی زن را تبدیل به ابزار افزایش سود و سرمایه کرده‌اید و از زن استفاده ابزاری می‌کنید. در مساله خانواده می‌خواهید برای تمدن بشری شاخص تعیین کنید و یکی از زشت‌ترین حرکات اخلاقی را به عنوان شاخص تمدن معرفی می‌کنید. شما با این کار دارید نسل انسان را منقرض می‌کنید و ضدخانواده حرکت می‌کنید و نهاد خانواده را بهم می‌ریزید.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها و دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال آن هستند که یأس و ناامیدی را القا کنند، تصریح کرد: این حضور، این حماسه‌آفرینی، این رشادت و شجاعت پیامش، پیام امید و امیدآفرینی برای ملت ایران و دوستداران انقلاب اسلامی و یأس و ناامیدی برای دشمنان انقلاب اسلامی است. رئیسی اضافه کرد: کسانی که در این اغتشاشات فریب دشمن را خوردند،‌ باید بدانند با نگاه پدرانه و حکیمانه رهبری فرزانه انقلاب اسلامی و با عفو و بخششی که ایشان فرمودند، آغوش ملت برای پذیرش آنها باز است و ما هم در دولت و دستگاه‌های اداری امتداد نگاه پدرانه‌ای را که رهبری فرمودند، دنبال خواهیم کرد. وی گفت: این آغوش باز ملت، باید همه آنها را که دچار فریب شدند، پشیمان کرده باشد که بحمدالله امروز آثارش مشخص است. آنها فهمیده‌اند که دشمن دنبال فریب و شیطنت بوده و نه به دنبال حقوق زن است، نه آزادی و نه زندگی، بلکه دنبال گرفتن استقلال ملت ایران و سلب آزادی و زندگی آرام ملت ایران است. رئیسی با اشاره به اینکه ملت ایران خوب می‌داند که دشمنان به کسی زندگی نداده‌اند که بخواهند به ما زندگی بدهند، افزود: ملت عزیز ما باید با همان نگاهی که رهبری داشتند و فرمودند، با نگاه عطوفانه و کریمانه آغوش خود را برای پذیرش فریب‌خوردگان باز کنند. راه برای توبه و بازگشت باقی است و دولت هم خود را مکلف می‌داند در همین مسیر حرکت کند.
رئیس‌جمهور در پایان خطاب به جوانان و نوجوانان دهه هفتادی، هشتادی و نودی گفت: به عنوان یک خدمتگزار که ظرفیت‌های مادی، معنوی و نیروی انسانی کارآمد کشور را می‌شناسم، با اطمینان می‌گویم بدانید آینده برای ایران اسلامی بسیار، ‌بسیار درخشان است. وی با گرمیداشت یاد امام خمینی(ره) و همه شهدا و عزیزانی که برای انقلاب اسلامی تلاش کردند، اظهار داشت: از خداوند متعال برای دولتمردان و همه کسانی که در کسوت  خدمتگزاری به مردم هستند، برای گره‌گشایی از مشکلات مردم و خدمتگزاری خالصانه ‌طلب توفیق می‌کنم.
* مردم ایران روی ارزش‌های دینی حساس هستند
رئیس قوه‌قضائیه هم که در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کرده بود با مردم به گفت‌وگو پرداخت. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به تلاش‌های دشمنان و معاندان برای ایجاد جدایی میان مردم و انقلاب اسلامی گفت: دشمنان و معاندان در سال جاری نهایت تلاش خود را مصروف کردند که بگویند مردم در صحنه حمایت و دفاع از انقلاب اسلامی حضور ندارند اما ملاحظه می‌کنید امروز در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آحاد مردم از زن و مرد و کوچک و بزرگ با شور و ایمانی خاص به مسیرهای راهپیمایی آمده‌اند تا بار دیگر با انقلاب و امام و رهبر عزیزمان تجدید میثاق و اعلام کنند که نسبت به انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی خود حساس هستند.
* دشمن را با تصمیم های غلط به طمع نیندازیم
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن تبریز حاضر شده بود با تاکید بر اینکه امروز دین ما مسؤولان نسبت به شما مردم عزیز این است که بتوانیم با تصمیمات درست، کارآمدی در مسؤولیت‌ها، حرکات صحیح و بجا و تشخیص‌های علمی و سیاسی درست بتوانیم به مردم خدمت کنیم، ادامه داد: امروز کارآمدی حق‌الناس بوده و حقی است که بر دوش مسؤولان نهاده شده که باید به بهترین شکل به جا آوریم؛ این دین ما به مردم است و باید این حق را در زمان خود انجام دهیم، چراکه اگر حقی همانند کارآمدی که قدرت حل مساله دارد را در زمان خود انجام ندهیم، مرتکب گناه نابخشودنی شده‌ایم. محمدباقر قالیباف با تاکید بر اینکه جامعه ما یک جامعه پویا و زنده بوده و این جامعه حق مطالبه، حق انتقاد و اعتراض دارد، همچنان که از نظام حمایت کرده و در عرصه‌های مختلف و در حل مشکلات مشارکت می‌کند، ادامه داد: از بدو پیروزی انقلاب تا دوران دفاع‌مقدس و تا امروز که دوران کرونا را پست سر گذاشتیم مردم همواره حمایت و مشارکت خود را نشان داده‌اند و امروز نیز این‌گونه حمایت خود را نشان می‌دهند که این امر نشانگر جامعه‌ای زنده و پویا است. 
وی با تاکید بر اینکه همه می‌دانیم انقلاب اسلامی ایران دشمن دارد، گفت: دشمنی سرسخت و هوشمند، فرصت‌طلب و بهانه‌جو که در این جنگ‌شناختی از کاه کوه می‌سازد و روی هر زخمی نشسته و خون ملت را می‌مکد که در این رابطه باید هنر مسؤولان این باشد که هم مطالبه بحق مردم و هم طمع‌ورزی دشمن را مهار کنند و این مسیر همان خط اصیلی است که رهبر معظم انقلاب در رهنمودهای‌شان به ما نشان دادند. رئیس قوه مقننه ادامه داد: باید این مسیر و مرزبندی خود با دشمن مشخص و دشمنان را ناامید کنیم و همچنین امیدوارسازی مردم را مورد توجه قرار دهیم که در این رابطه حرکت درست، با تکیه بر جوانان و نوجوانان و ظرفیت‌های اصیل جامعه مورد تاکید است.
* بازتاب جشن 44 سالگی انقلاب اسلامی ایران در رسانه‌های جهان
رسانه‌های مختلف جهان از ساعات آغازین راهپیمایی ۲۲ بهمن به گزارش و پوشش حماسه حضور پرشور مردم ایران پرداختند. خبرگزاری روسی اسپوتنیک با انتشار تصاویری از راهپیمایی جشن چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نوشت: موشک بالستیک عماد و پهپاد شاهد ۱۳۶ در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در میدان آزادی تهران به نمایش گذاشته شد. صفحه توئیتری المیادین با انتشار ویدئویی از راهپیمایی دیروز نوشت: «رمز مشارکت مردمی گسترده در چهل‌وچهارمین سالروز انقلاب اسلامی ایران چیست؟» خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارش خود از جشن انقلاب ایران نوشت: ایرانی‌ها شنبه چهل‌وچهارمین سالگرد انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ را جشن گرفتند. موشک‌های بالستیک عماد و سجیل، موشک‌های کروز و پهپادهای شاهد ۱۳۶ و مهاجر به نمایش گذاشته شد. خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داد بزرگداشت چهل‌وچهارمین سالگرد انقلاب ایران روز شنبه با انجام راهپیمایی برگزار شد. 
رویترز در ادامه گزارش خود به اظهارات ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، همچنین نمایش موشک‌های بالستیک، پهپاد و سایر تجهیزات نظامی ساخت ایران در تهران اشاره کرد. وبگاه شبکه المسیره یمن در گزارشی به نقل از خبرنگار خود در تهران، نوشت: میلیون‌ها نفر در تهران و 1400 شهر به خیابان‌ها آمده و چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشتند. وبگاه عراقی شفق نیوز هم با پوشش سخنان سید ابراهیم رئیسی، نوشت: ایرانی‌ها به طور گسترده در میدان آزادی تهران و میادین و خیابان‌های شهرهای دیگر در چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کردند. وبگاه العهد لبنان نیز به طور گسترده به بازتاب و پوشش راهپیمایی عظیم دیروز پرداخت و نوشت میلیون‌ها نفر در خیابان‌های تهران و ۱۴۰۰ شهر دیگر در ایران  حضور یافتند. این وبگاه همچنین به پوشش کامل سخنان سید ابراهیم رئیسی در میدان آزادی پرداخت. روزنامه گاردین نیز با تیتر «ایرانیان چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند» به بازنشر گسترده اخبار راهپیمایی ۲۲ بهمن پرداخت. فرانس ۲۴ نیز در گزارش خود از تجمع انقلابی در ایران نوشت که مردم بانگ «مرگ بر انگلیس» و «مرگ بر آل‌سعود» سر دادند و مطابق با گزارش‌ها جشن انقلاب در ۱۴۰۰ شهر و روستا برگزار شده است.
***
جزئیاتی از  بسته امتداد وحدت دولت
پس از فرمان عفو گسترده رهبر حکیم انقلاب اسلامی در ارتباط با محکومان و بازداشت شده‌های اغتشاشات اخیر، دولت نیز در امتداد این رویکرد پدرانه معظم‌له، در حال تهیه بسته‌ وحدت‌آفرین است. این موضوعی بود که حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در حاشیه راهپیمایی عظیم گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به آن اشاره کرد. رئیس‌جمهور در این باره گفت: حضور و اتحاد ملی مهم‌ترین راهبرد برای مقابله با راهبرد اختلاف‌افکنی دشمن است. در راستای نگاه پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و عفو قضایی تعداد زیادی از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر، دولت به منظور امتداد این رویکرد حکیمانه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی از ایشان کسب اجازه کرد و با موافقت معظم‌له، دانشجویان و چهره‌های فرهنگی، ورزشی، رسانه‌ای نیز که در اثر اقدامات غیرقانونی مشمول محدودیت‌هایی شده‌اند، مورد عفو و بخشودگی قرار خواهند گرفت. 
رئیس‌جمهور افزود: یکی دیگر از محورهای بسته وحدت‌آفرین دولت، ایجاد تسهیلات بی‌سابقه برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور و رفع محدودیت حتی برای آن دسته از ایرانیانی است که در مقاطعی مرتکب اقدامات خلاف قانون شده‌اند. 
رئیسی خاطرنشان کرد: جزئیات بسته دولت بزودی ضمن ابلاغ به وزرا و دستگاه‌های مربوط به اطلاع عموم مردم خواهد رسید. چهارشنبه 19 بهمن‌ماه بود که رهبر انقلاب در دیدار با افسران نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در بخشی از سخنان خود راهبرد دشمن را ایجاد اختلاف داخلی با هدف نابود کردن نظام اسلامی خواندند و در مقابل تاکید کردند که راهبرد اساسی ما باید اتحاد و وحدت ملی باشد. 
رئیسی نیز در راستای عمل به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی، از چندی قبل به دستگاه‌های ذی‌ربط ماموریت داده بود برای ترمیم برخی آسیب‌های ناشی از اغتشاشات، پیشنهادهای خود را ارائه کنند. نتیجه پیشنهادها، راهگشایی برای افرادی شد که در اثر غفلت دست به اقداماتی ‌زده و بر اثر آن، اکنون شغل، حرفه و موقعیت آنها دچار محدودیت یا ممنوعیت شده است. این پیشنهادها پس از جمع‌بندی از سوی دولت محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم و از ایشان برای اعمال آنها کسب اجازه شد. رهبر انقلاب نیز با پیشنهادهای مطرح شده از سوی دولت سیزدهم موافقت کردند. به طور کلی بسته امتداد وحدت که به دستور رئیس‌جمهور و از سوی دولت تدوین شده، 3 گروه مخاطب اصلی دارد: دانشجویان، چهره‌ها و ایرانیان خارج از کشور. کمااینکه رئیسی نیز در سخنان روز گذشته‌اش به آنها اشاره کرد. بسته وحدت‌آفرین دولت ضمن فراهم کردن شرایط برای بازگشت دانشجویان به تحصیل و چهره‌ها به فعالیت خود، حاوی تسهیلات بی‌سابقه برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور است. در این بسته، موانعی مورد بخشودگی یا تسهیل قرار گرفته و در آن تاکید شده افراد در صورت بازگشت به کشور، مشمول تعقیب نخواهند شد که این موضوع در طول 44 سال گذشته بی‌سابقه است. با فرمان عفو گسترده رهبر انقلاب و همچنین بسته وحدت‌آفرین دولت سیزدهم، جوانانی که در جریان اغتشاشات ماه‌های اخیر مرتکب خطا شده‌ بودند، می‌توانند دوباره به جامعه بازگردند. طرح وحدت‌آفرین دولت عملا سناریوهای دشمن برای تعمیق شکاف‌ها در جامعه ایرانی و رساندن اختلاف‌نظرها به نقطه نفرت را نقش بر آب خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها