کد خبر: ۵۲۲۰۹۶
زمان انتشار: ۱۰:۱۱     ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
۹۳ درصد خاک ایران روی گسل‌هایی است که قدرت بیش از ۶ ریشتر زلزله را دارند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از روزنامه جوان، حمیدرضا خانکه، معاون دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: ۹۳ درصد خاک ایران در معرض گسل‌هایی است که دارای قدرت لرزه‌خیزی با بیش از ۶ ریشتر هستند. بر طبق برآورد ما بیش از ۵۳ مخاطره ایران را تهدید می‌کنند که ۱۴تای آن‌ها در اولویت قرار داشته و در استان تهران متمرکز شده‌اند. وی افزود: تمام سعی ما بر این است که ریسک را تا حد امکان کاهش دهیم.

وظیفه دولت این است که همه سیاست‌گذاری‌ها را مبتنی بر نگاه به خطر انجام دهد؛ بنابراین ما نمی‌توانیم خانه‌ای بسازیم و به خطر زلزله فکر نکنیم. سازه‌ها باید مقاوم باشند و در کنار آن باید همواره آمادگی‌هایی برای مواجهه با این پدیده‌ها وجود داشته باشد. خانکه اظهار داشت:

شواهد علمی ما مبتنی بر بالا بردن استاندارد‌های ساخت است. باید پهنه‌های آسیب‌پذیری را شناسایی کنیم، ساخت و ساز در محل گسل را کاهش دهیم و به حریم رودخانه‌ها و دریا‌ها تجاوز نکنیم. مهم‌ترین اصل در این فرایند، جلب اعتماد مردم برای مدیریت مشارکتی است. وی در ادامه گفت: مشخصات یک شهر آماده این است که نقشه خطر به روزی دارد. در واقع ارزیابی خطر به صورت مداوم در حال انجام‌شدن است.

دارای سیستم هشدار اولیه بوده و برنامه‌هایی را برای آموزش در نظر داشته و مدام به تمرین و تثبیت این برنامه‌ها می‌پردازد. وی افزود: نقش مردم این است که مسئولیت مراقبت از خودشان را بر عهده بگیرند. معمولاً در ۷۲ ساعت اول دولت نقش تعیین‌کننده‌ای ندارد و حدود ۹۰ درصد مرگ و میر‌ها در شش ساعت اول رخ می‌دهد؛ بنابراین مردم باید ارزیابی خطر محل زندگی خود را انجام دهند و آموزش‌های لازم را فرا بگیرند. حتماً در خانه جعبه کمک‌های اولیه داشته باشند و در کلاس‌های آمادگی هلال‌احمر شرکت کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها