کد خبر: ۵۲۲۴۴۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۵     ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
واکنش های گسترده به توافق اخیر؛
ایران و عربستان بعد از هفت سال قطعی روابط و انجام ۵ دور مذاکره بین دو کشور در بغداد، در روز جمعه ۱۹ اسفندماه طی بیانیه ای مشترک، خبر از حصول توافق بین دو کشور برای از سرگیری روابط دادند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، به‌دنبال سفر بهمن‌ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، دریابان شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، امروز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

متن این بیانیه‌ سه‌جانبه به شرح زیر است:
در پاسخ به ابتکار شایسته جناب آقای شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تاکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست دکتر مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

توافق ایران و عربستان در صدر اخبار جهان/ تشکر وزرای خارجه عراق، قطر و‌عمان از ایران برای توافق‌باعربستان / ورود منابع عظیم ارزی از کشورهای خلیج فارس به کشور/ کارشناس صهیونیستی: تقصیر ‎آمریکاست!

جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با سپاس و قدردانی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به خاطر میزبانی گفتگوهای انجام شده بین دو طرف در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشیدی (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی) از رهبری و دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفتگوهای انجام شده در این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن تشکر کردند.

در نتیجه‌ی گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌نمایند.

دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸خورشیدی برابر با ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی توافق کردند.

سه کشور اراده قاطع خود را جهت به‌کارگیری تمامی تلاش‌ها برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام می‌نمایند./صداوسیما

توافق ایران و عربستان در صدر اخبار جهان/ تشکر وزرای خارجه عراق، قطر و‌عمان از ایران برای توافق‌باعربستان / ورود منابع عظیم ارزی از کشورهای خلیج فارس به کشور/ کارشناس صهیونیستی: تقصیر ‎آمریکاست!

استقبال بن فرحان از توافق جدید

وزیر امور خارجه عربستان از توافق امضاشده میان عربستان و ایران استقبال کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان: ازسرگیری روابط با ایران ناشی از دیدگاه عربستان درباره اولویت راه حل های سیاسی است.

کشورهای منطقه یک سرنوشت دارند و بر همین اساس ضروری است برای ساختن مدلی جهت پیشرفت با یکدیگر مشارکت کنیم.

فاینشال تایمز: توافق تهران-ریاض پیروزی برای دیپلماسی چین و چالش برای آمریکا است

نشریه فاینشال تایمز در گزارشی نوشت: توافق میان ایران و عربستان یک پیروزی برای دیپلماسی چین و چالش برای ایالات متحده بشمار می‌رود که روابط قوی و سنتی آن با ریاض به تازگی رو به سردی گراییده است.

«توافق میان دو کشور نشانه روشنی است که دو طرف آماده‌اند تا فصل جدیدی را در روابط فی‌مابین آغاز کنند.»

بحرین و اردن هم از توافق تهران-ریاض استقبال کردند

وزارتخانه‌های خارجه بحرین و اردن با صدور بیانیه‌هایی از احیای روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان استقبال کردند.

 

واکنش چین، ترکیه و انصارالله یمن به توافق ایران- عربستان

وزیر خارجه چین: مذاکرات و گفتگوی عربستان سعودی و ایران در پکن، پیروزی صلح است. مذاکرات بر اساس توافق دیدگاه‌ها میان رهبران چین، عربستان سعودی و ایران پیش رفت.

وزارت خارجه ترکیه از توافق ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک استقبال کرد.

محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن: منطقه به بازگشت روابط طبیعی میان کشورهایش نیاز دارد به گونه‌ای که امت اسلامی امنیت مفقود شده‌اش به سبب دخالت های خارجی و در راس آن دخالت های صهیونیستی آمریکایی را پس بگیرد. دخالت‌های خارجی در راستای بهره‌برداری از اختلافات منطقه‌ای عمل کرده است و ایران هراسی را برای ایجاد نزاع و درگیری و تجاوز به یمن مورد استفاده قرار داد.

توافق ایران و عربستان در صدر اخبار جهان/ تشکر وزرای خارجه عراق، قطر و‌عمان از ایران برای توافق‌باعربستان / ورود منابع عظیم ارزی از کشورهای خلیج فارس به کشور/ کارشناس صهیونیستی: تقصیر ‎آمریکاست!

استقبال آمریکا از توافق ایران و عربستان

سخنگوی کاخ سفید: آمریکا از گزارش‌ها درباره احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی مطلع است.

واشنگتن از هر گونه تلاش برای پایان جنگ در یمن و کاهش تنش در منطقه خاورمیانه استقبال می‌کند.

دبیر کل سازمان ملل از توافق میان ایران و عربستان استقبال کرد

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل: دبیر کل سازمان ملل از بیانیه عربستان, ایران و چین که از توافق امروز میان عربستان و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک ظرف دو ماه ‌ خبر می دهد، استقبال می‌کند

دبیرکل سازمان ملل از چین به خاطر میزبانی مذاکرات میان ایران و عربستان قدردانی می کند. دبیرکل همچنین از نقش سایر کشورها از جمله عمان و عراق در این زمینه قدردانی می‌کند.

روابط حسن همجواری و همسایگی میان ایران و عربستان برای ثبات منطقه خلیج فارس حیاتی است.

واکنش بیل هاگرتی، سناتور جمهوری‌خواه به توافق ایران و عربستان:

"ایالات متحده زمانی یک کشور حیاتی و مهم در جهان بود، اما مدیریت غالباً ناکارآمد رئیس‌جمهور در امور بین‌المللی، آن را از بین برد.

بایدن به چین کمونیست اجازه داده تا به قدرت میانجی‌گر جدیدی در خاورمیانه تبدیل شود. این افول آمریکا در دوران بایدن است."

توافق ایران و عربستان در صدر اخبار جهان/ تشکر وزرای خارجه عراق، قطر و‌عمان از ایران برای توافق‌باعربستان / ورود منابع عظیم ارزی از کشورهای خلیج فارس به کشور/ کارشناس صهیونیستی: تقصیر ‎آمریکاست!

واکنش کارشناس صهیونیستی به توافق ایران و رژیم آل‌سعود

کارشناس شبکه کان اسرائیل: بلایی که امروز سر ما آمده است تقصیر ‎آمریکاست.

زمانی که ‎انصارالله یمن به آرامکو حمله کرد آمریکایی‌ها هیچ کاری نکردند.

عربستان هم متوجه شد که تنها راه امنینچ کشورش توافق با ایران است؛ بدترین اتفاقی که می توانست در این زمان رخ دهد همین است.

بیزینس اینسایدر: توافق عربستان و ایران؛ دهن کجی بزرگ به بایدن

در گزارش بیزینس اینسایدر آمده است: ایران و عربستان سعودی روابط خود را با کمک چین احیا و با بازگشایی سفارتخانه‌ها در پایتخت‌های خود موافقت کردند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد حکایتگر کاهش نفوذ آمریکا در منطقه باشد.

از دیرباز تهران و ریاض رقبای تاریخی محسوب می‌شوند. حال ناظران معتقدند برقراری مجدد روابط دیپلماتیک دولت‌های ایران و عربستان، تنش در خاورمیانه را کاهش می‌دهد و این امید را ایجاد می‌کند که این منطقه به سوی ثبات پیش برود.

در عین حال، این معامله به منزله سیلی بر صورت دولت جو بایدن است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها