کد خبر: ۵۲۳۵۵
زمان انتشار: ۱۶:۱۷     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
درحالي كه باوجود گذشت دو هفته از بارندگي پرماجراي تهران و آبگرفتگي مترو، همچنان اظهارنظرها درباره آن ادامه دارد، مسئولان تامين آب پايتخت معتقدند حجم سيلاب ناشي از بارش‌ها تاثيري در آبگرفتگي مترو نداشته است.
به گزارش  ايسنا، درحالي كه با دستور رييس‌جمهور به نمايندگان خود براي بررسي علل آبگرفتگي مترو، بررسی دقیق علل ورود حجم عظیم آب به مترو، میزان خسارات وارده و شناسايي راه‌های جلوگیری از حوادث مشابه در دستور كار قرار گرفته، صحبت‌هاي مسئولان وزارت نيرو، سناريوي بالا بودن حجم سيلاب تهران و تشبيه آن به سيل 25 سال گذشته رد مي‌شود.
 
مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران در اين زمينه در اظهارنظري مستحكم نبودن ديواره كانال را علت اصلي جاري شدن سيل در مترو بيان كرده و گفته است كه بارش تگرگ دو هفته پیش در تهران و سيلابي كه روان شد، به لحاظ ميزان دبي در رودخانه فرحزاد و ساير رودخانه ها در سيل برگردان غرب تهران، بسيار پايين بوده است.
 
وي با تصريح اين موضوع كه اين سيلاب ها خيلي كمتر از سيلاب 25 سال قبل بوده است و به عبارتي ديگر ميزان بالاي آب، موجب ايجاد آن حادثه و مشكلاتي كه در مترو به وجود آمده، نشده، افزوده است: متاسفانه به دليل اينكه حدود 200 متر از طول ديواره اين سيل برگردان به جاي اينكه مانند ساير قسمت هاي اين كانال ديوار مستحكمي باشد، با يكسري پانل هاي پيش ساخته بتني احداث شده بود، اين امر موجب شده است كه به علت بالا آمدن آب، نفوذ آب از درز بين پانل ها و گودبرداري بيش از 20 متر كه پشت اين قسمت براي احداث ايستگاه جديد مترو انجام شده بود، سيل از مسير اصلي منحرف شده و داخل گودال بيايد و آن مشكلات فراوان را به وجود آورد.
 
خسرو ارتقايي افزود: در نشستی که در كميسيون عمران مجلس با حضور نمايندگان شهرداري تهران، وزارت كشور، وزارت نيرو و ساير دستگاه هاي ذي‌ربط ترتیب یافت، اعلام شد كه مشكلات پيش آمده، ناشي از سيلاب نابه هنگام يا افزايش بيش از حد معمول سيلاب نبوده است و عمده آن مربوط به مقاوم نبودن ديواره كارگاه مترو بوده است.
 
به گفته وي هنگامي كه در جايي عمليات ساختماني در حال اجراست بايد تمهيدات لازم براي حفاظت از كارگاه وجود داشته باشد.
 
وي افزود: اين كارگاه با توجه به اينكه در فاصله پنج متري اين كانال سيل برگردان غرب كه آن هم توسط شهرداري ساخته شده بود، قرار دارد بايد با ديوار مقاوم حفاظت شود.
 
مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران به پايگاه خبري وزارت نيرو درخصوص احتمال وقوع سيل به علت تشديد بارش ها در فصل بهار، گفت: هشدارهاي لازم از روزهاي پاياني سال 90 و فروردين ماه چه در رسانه ها و چه از طريق استانداري تهران و فرمانداري ها به مجموعه تحت پوشش آب منطقه اي تهران در رابطه با اينكه مردم از رفتن به حاشيه رودخانه ها و تجاوز به حريم بستر رودخانه ها خودداري كنند و نزديك نشوند، داده شده است.
 
وي تاكيد كرد: با توجه به اينكه در زمان كنوني ميزان آبي كه در رودخانه جاجرود، رودخانه كرج و رودخانه طالقان در بالادست سد طالقان جريان دارد، مقدار دبي قابل توجهي است و گاهي به حدود 50 تا 60 مترمكعب در ثانيه در پايين دست سدها رسيده است و حتي در پيك باراني گاهي تا 70 مترمكعب در پايين دست سدها است، لازم است هشدارها بيش از گذشته جدي گرفته شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها