کد خبر: ۵۲۳۸۰۸
زمان انتشار: ۱۱:۵۰     ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: حجاب الان قانون مصوب کشور ما است و افراد مسلمان، غیرمسلمان، ایرانی یا غیرایرانی که در سرزمین ایران زندگی می کنند و گردشگران و دیپلماتهایی که وارد آن می شوند باید قوانین کشور را رعایت کنند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از سراج24؛ محمدصادق کوشکی پیرامون موضوع حجاب و قانونی بودن برخورد با بی حجابان اظهار داشت: برخی دستگاه های دولتی تصمیم بر عدم ارائه خدمات به بانوان بی حجاب داشته اند ولی دستیار رئیس جمهور عنوان نموده که عدم ارائه خدمات اجتماعی به خانم های بی حجاب مغایر با اصل 19 و 20 قانون اساسی است. 

وی با بیان اینکه اگر دستیار رئیس جمهور چنین سخنی را از عمد گفته باشد مخالف تصمیم کلی نظام و خطی که رهبر معظم انقلاب مشخص کرده اند، بوده و خطای بزرگی است، افزود: اما اگر ناشی از ندانستن و سواد اندک حقوقی وی باشد با مراجعه به قانون اساسی می توان متوجه عدم مغایرت عدم ارائه خدمات اجتماعی به بی حجابان شد چنانچه اصل 19 و 20 قانون اساسی درباره حقوق مساوی همه افراد جامعه است اما در همین دو اصل به رعایت چارچوب قوانین اسلامی اشاره می شود.

* در اصول کلی قوانین استثناهایی وجود دارد 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به کلیت اصول قانونی مبنی بر برابری همه افراد در مقابل قانون، بیان داشت: در قوانین عادی نیز دهها مورد استثنا می توان یافت که همه افراد در برابر قانون مساوی نیستند و این استثناهایی که در آن افراد با هم مساوی نیستند را نیز قانون تعیین میکند مثلا اگر فردی همسرش جزو اتباع بیگانه است نمی تواند در وزارت امور خارجه به عنوان دیپلمات استخدام شود اما سایر افراد طبق قانون می توانند در وزارت امور خارجه استخدام شوند چراکه اصل کلی این است که همه در مقابل قانون برابر هستند اما این مورد یک استثنا است.

 کوشکی با ذکر مثالی دیگر توضیح داد: بسیاری از کسانی که مجرم هستند به علت سوپیشینه نمی توانند استخدام شوند که این مقوله نشان می دهد اینکه همه افراد در برابر قانون یکسان هستند یک اصل کلی است اما این اصل کلی توسط قوانین دیگر و آیین نامه های فراوان مشمول استثناهایی می شود؛  یکی از به روزترین مصادیق آن محدودیتهای زمان کرونا بود که به شهروندانی که از ماسک و واکسن استفاده نکرده بودند خدمات ارائه نمی شد. 

* اگر قرار باشد دستگاههای دولتی به بی حجابان خدمات ندهند این امکان وجود دارد 

وی عنوان داشت: اگر قرار باشد دستگاههای دولتی به افراد بی حجاب خدمات ندهند این امکان وجود دارد و با قانون اساسی نیز مغایرتی نخواهد داشت، امیدواریم دستیار رئیس جمهور به علت ضعف اطلاعات چنین سخنی گفته باشد وگرنه اگر دانسته چنین چیزی گفته باشد متاسفانه با بلندگوهای تبلیغاتی لندنی و امثال آن همنوایی کرده و در این صورت رئیس جمهور باید در گزینش چنین فردی تجدید نظر کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه همه اتباع ایران ملزم به رعایت قوانین آن هستند، تصریح کرد: حجاب الان قانون مصوب کشور ما است و افراد مسلمان یا غیرمسلمان، ایرانی یا غیرایرانی که در سرزمین ایران زندگی می کنند همچنین گردشگران و دیپلماتهایی که وارد ایران می شوند باید قوانین کشور را رعایت کنند که یکی از قوانین آن، قانون مصوب حجاب و عفاف بوده که مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 75 است. 

وی خاطرنشان کرد: در دین واجبات و محرماتی داریم که هرچه از طریق رسانه ها و هنر بیشتر آموزش داده شوند تبدیل به سبک زندگی خواهند شد و در فرهنگ مردم نهادینه می شود، این امر اگر چه زودبازده نیست اما اثرات عمیقی دارد، رسانه ها، صداوسیما و سینما باید برنامه ریزیهای لازم را انجام دهند تا حجاب اسلامی را تبدیل به فرهنگ ایرانی اسلامی کنند و در بخش شرعی حجاب نیز می توان از طریق دانشگاه ها، حوزه و... آن را اشاعه داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها