کد خبر: ۵۲۴۰۹۸
زمان انتشار: ۱۰:۱۲     ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
وزارت امور خارجه مصر کشته شدن دیپلمات وابسته اداری سفارت مصر در خارطوم، پایتخت سودان را تائید کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، وزارت امور خارجه مصر از کشته شدن دیپلمات وابسته اداری سفارت مصر در خارطوم، پایتخت سودان خبر داد.

در حالی که وزارت خارجه مصر با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن دیپلمات وابسته اداری خود در سودان را تأیید کرده، ساعاتی پیش ارتش سودان با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن وابسته نظامی و دفاعی مصر در سودان از سوی نیروهای شبه نظامی واکنش سریع خبر داده بود. خبری که خیلی زود از سوی ارتش سودان تکذیب شد و ارتش سودان با اعلام عذرخواهی رسمی گفت که فرد کشته شده دیپلمات وابسته اداری سفارت مصر بوده است نه وابسته نظامی. ارتش سودان در بیانیه خود گفته بود: «ما بابت اشتباه ناخواسته در بیانیه قبلی خود در خصوص کشته شدن وابسته نظامی سفارت مصر در خارطوم عذرخواهی می‌کنیم، فرد کشته شده وابسته اداری بوده است.» سخنگوی ارتش سودان گفته بود که وابسته نظامی مصر پس از هدف قرار گرفتن توسط شبه نظامیان شورشی واکنش سریع در خارطوم کشته شد.

همزمان سفیر مصر در خارطوم نیز شایعات مربوط به کشته شدن وابسته دفاعی مصر در سودان را رد کرد و گفت: «ماموریت و دفاتر فنی و دیپلماتیک مصر در سودان در شرایط بسیار پیچیده و سخت به انجام وظایف خود ادامه می‌دهند.»

سفیر مصر همچنین افزوده بود: «حال همه اعضای هیئت دیپلماتیک مصر در سودان از جمله اعضای دفتر دفاع خوب است.»

این در حالی است که پیش از این، وزارت امور خارجه مصر اعلام کرده بود که ۴۳۶ مصری از طریق گذرگاه‌های زمینی از سودان خارج شده‌اند و تمهیدات برای تخلیه افراد باقی مانده ادامه دارد.

همزمان، ارتش سودان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع پس از تماس با دولت آمریکا در حال حرکت به سوی آتش بس ۳ روزه جدید هستند. از طرف دیگر سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که وعده‌های دو طرف درگیر در سودان، برای آتش‌بس کافی نیست، بلکه باید به این آتش بس نیز پایبند بود.

سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا همچنین افزود: «جامعه بین‌الملل باید دو طرف درگیر در سودان را یک صدا به سوی آتش بس بس فرا بخواند. ما از ابتدای بحران، بر خطرات هرگونه مداخله خارجی در اوضاع سودان تاکید کرده‌ایم.»

همزمان، از سوی دیگر، دبیر کل سازمان ملل نسبت به پیامدهای ادامه درگیری‌ها در سودان هشدار داد.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل امروز دوشنبه اعلام کرد که اوضاع در سودان همچنان رو به وخامت است و از زمان آغاز درگیری‌ها صدها تن کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل با این مقدمه تاکید کرد که درگیری کنونی در سودان ممکن است به کل منطقه گسترش یابد.

گوترش افزود که تمامی تلاش‌ها باید بر بازگرداندن سودان از پرتگاه (سقوط) انجام گیرد.

دبیر کل سازمان ملل در ادامه یادآور شد که وی اجازه جابجایی موقت برخی از کارکنان سازمان ملل و خانواده‌های آنها در داخل و خارج از سودان را صادر کرده است.

گوترش همچنین تاکید کرد که سازمان ملل از سودان خارج نمی‌شود و تنها در حال تغییر شکل حضور خود در سودان است تا بتوانیم به حمایت از مردم این کشور ادامه دهد.

لازم به ذکر است که درگیری میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو «حمیدتی» با استفاده از سلاح‌های سبک و سنگین از شنبه هفته پیش در مناطق مختلف این کشور آغاز شد.

در همین راستا، پروازها در فرودگاه بین المللی خارطوم در پی درگیری شدید میان نیروهای «واکنش سریع» و ارتش سودان متوقف شده است. پل‌های شهر نیز بسته شده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها