کد خبر: ۵۲۵۹۷
زمان انتشار: ۱۳:۵۳     ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
رئيس سازمان سينمايي گفت: با نشان دادن واقعيت‌هاي آن دوران محدوديت‌هايي داريم و بايد راهكارهايي پيدا شود تا به طور مثال مجبور نشويم، زنان درباري را محجبه نشان دهيم.
ايسنا، در اين مراسم كه شب گذشته با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس سازمان سينمايي و رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در سينما «فرهنگ» برگزار شد، مسعود احمديان دبير جشنواره در سخناني ضمن تشكر از مديرعامل بنياد سينمايي فارابي جهت حمايت از برپايي نخستين جشنواره فيلمنامه نويسي انقلاب اسلامي گفت: ما ميراث‌دار كساني هستيم كه از خرداد 42 تا بهمن 57 جان فشاني كردند تا سينما در ميان آتش و خون، ابراهيم‌وار تولدي دوباره پيدا كند.

وي خطاب به مديران حاضر در اين مراسم اظهار كرد: سينما حالش خوب نيست چون مديران آن مظلوم هستند، سينما حالش خوب نيست چون اعضاي خانه سينما حال خوبي ندارد.

احمديان ادامه داد: آقاي وزير، آقاي چمران، آقاي عبدخدايي، حكم خدا را جاري و پادرمياني كنيد و تا ديرنشده اهالي سينما را با هم آشتي دهيد. بزرگواري شما در تاريخ خواهد ماند.

دبير جشنواره‌ي فيلم‌نامه‌نويسي انقلاب اسلامي افزود: در مقاطع مختلف بزرگواري شما ثبت شده است و اين بار هم پا در مياني كنيد، اين جماعت آشتي كنند.

وي با دعوت از پژمان لشكري پور به عنوان باني اين جشنواره خواست سخناني را مطرح كند و معاون فرهنگي بنياد سينمايي فارابي بر اداي دين سينما نسبت به انقلاب تاكيد كرد.

در ادامه جواد شمقدري ـ رئيس سازمان سينمايي ـ با بيان اينكه در زمان انقلاب دو شيوه براي مبارزه وجود داشت گفت: يكي متعلق به كساني بود كه بي‌باكانه و مسلحانه با رژيم مبارزه مي‌كردند و تاثيرات آني داشت اما ماندگاري نداشت. روش امام (ره) و امثال مطهري تغيير در باور و عمق و جان بود و صبر و مقاومت امام(ره) باعث پيروزي انقلاب اسلامي شد.

وي ادامه داد:امروز سينما مي‌تواند اين وظيفه را برعهده بگيرد و چيزي كه مي‌تواند تاثير گذار باشد روش فرهنگي است و سينما تاثيرگذارترين آن است.

رئيس سازمان سينمايي؛ سينما را يك ضرورت جدي براي نظام دانست و گفت: علي رغم همه مشكلات، سينماي ايران به سمت رشد و تعالي و پيمودن مسيرهاي متعالي حركت كرده است.

شمقدري با اشاره به سي‌امين جشنواره فيلم فجر اظهار كرد: براي همه ما درد است كه در اين جشنواره فيلمي درباره‌ي انقلاب نداشته باشيم، در حالي كه توليد حداقل سه فيلم را براي اين جشنواره تدارك ديده بوديم اما به نتيجه نرسيد و جشنواره فيلمنامه نويسي انقلاب اسلامي باعث مي‌شود از اين غفلت بيدار شويم.

وي با بيان اينكه براي ساخت فيلم درباره انقلاب با مشكلاتي مواجه هستيم، خاطر نشان كرد: نبايد صورت مساله را پاك كرد و كنار گذاشت. در انقلاب شخصيت‌هاي موثري بودند كه بعضا خود آنها مساله دار و از قطار انقلاب پياده شدند و بايد تصميم بگيريم اينها كه در مسير انقلاب تاثير گذار بودند چه كار كنيم و نمي‌شود سراغ انقلاب رفت و آنها را نديد.

شمقدري ادامه داد: با نشان دادن واقعيت‌هاي آن دوران محدوديت‌هايي داريم و بايد راهكارهايي پيدا شود تا به طور مثال مجبور نشويم، زنان درباري را محجبه نشان دهيم.

رئيس سازمان سينمايي تاكيد كرد: بايد تحمل بقيه بالا رود تا روايت‌هاي مختلف شنيده شود. تحملي كه بعضي از گروه‌هاي سياسي و اجتماعي ندارند. بايد مشخص شود ريشه انقلاب در چه چيزي بوده تا نويسنده ما بداند و روي آن كار كند.

وي با اشاره به سخنان احمديان در ابتداي اين مراسم گفت: دغدغه‌هاي دبير جشنواره از همان روز اول دغدغه ما هم بوده است و دكتر حسيني هم سفارش كردند كميته ساماندهي مشغول به كار شود و با مديريت زندباف علي‌رغم تهمت‌هايي كه زده مي‌شود اين كميته مشغول به كار شد و اميد داريم اين اختلافات كه ريشه در گذشته دارد حداقل در حوزه صنفي حل شود.

شمقدري ادامه داد: سينما يك هويت مستقلي دارد و فقط كافي است با انقلاب اسلامي پيوند بخورد و از همه پرتگاه‌ها نجات پيدا خواهد كرد.

وي از تشكيل بنياد سينماي مقاومت و انقلاب اسلامي خبر داد و گفت: اين بنياد توليد فيلم در اين حوزه را مورد حمايت جدي قرار مي‌دهد. تا نوع سينمايي كه به انقلاب اسلامي بپردازد در ميان توليدات سالانه خوش بدرخشد.

به گزارش ايسنا، سيدمحمد حسيني ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ ديگر سخنران اين مراسم بود كه با تاكيد بر ساخت فيلم درباره شخصيت‌هاي انقلابي مانند نواب صفوي اظهار كرد: انقلاب محدود به سال 57 نيست و از زمان سيدجمال اسدآبادي آغاز مي‌شود و تا ملي شدن نفت،‌15 خرداد و بهمن 57 ادامه پيدا مي‌كند و طي اين دوران رويدادهاي مهم و ارزشمندي داريم كه بايد به آنها پرداخته شود.

وي افزود: سينماي ايران بايد بتواند عظمت انقلاب اسلامي را نشان دهد. كارهايي كه شده كافي نيست و عظمت انقلاب طوري است كه بايد بيش از اين كار كرد.

حسيني با اشاره به برپايي اين جشنواره گفت: اين حركتي كه آغاز شده است توانسته به اهداف خودش دست پيدا كند و از اينكه به طور اختصاصي به اين موضوع پرداخته شده جاي تقدير و تشكر دارد.

وي افزود: مراكزي مانند مركز اسناد انقلاب اسلامي هم كارهاي ارزشمندي كردند و در دسترس است و كارهاي فراواني شده تا در اين زمينه قلم فرسايي شود و اميدوارم اين فيلمنامه ‌ها در بايگاني نماند و تهيه كننده‌ها نسبت به ساخت‌شان همت كنند.

در ادامه اين مراسم با حضور چمران ،‌شمقدري، ميرعلائي،‌محمدبزرگنيا، علي شاه حاتمي و احمديان بزرگداشت حسين ترابي برگزار شد.

ترابي كه خود به عنوان هيات انتخاب در اين جشنواره حضور داشته است اظهار كرد: بسيار حركت ارزشمندي است كه متوجه شدند براي انقلاب اسلامي بايد يك كار اساسي كرد و دعوت شد و فيلمنامه‌هايي آمد كه بعضي از كارها بسيار درخشان هستند و فيلم‌هاي خوبي از آنها در مي آيد.

وي با اشاره به كاري كه قرار است درباره انقلاب بسازد گفت: طرحي جمال اميد نوشته بود كه مربوط به 22 بهمن است و به من داد و گفت با توجه به اينكه آن موقع در خيابان‌ها بودي مي‌تواني آن را بنويسي كه با گذشت سه ماه هنوز حمايتي نشده است.

اين كارگردان كه فيلم «توآزادي» را درباره انقلاب در كارنامه دارد با بيان اينكه من تنها كسي هستم كه در يك بزنگاه تاريخي بدون هيچ سفارشي شخصا تصميم گرفتم با پول خودم اين كار را بسازم ادامه داد: اگر خودم چهره ماندگار نشدم حداقل فيلمم ماندگار شد كه اخيرا توسط يك مجله انگليس به عنوان ده فيلم برتر شناخته شد و الان هم از سوئد و آلمان نامه داده‌اند تا براي حضور در سينما تك برايشان بفرستم.

وي تاكيد كرد: من به جاي بزرگان قم، انقلاب اسلامي را به جهان صادر مي‌كنم.

احمد ميرعلائي آخرين سخنران اين مراسم بود و با بيان اينكه خدا را شكر مي‌كنم در زماني زندگي مي‌كنيم كه اين انقلاب را ديديم گفت: سال گذشته قرار بود در جشنواره فيلم هايي با موضوع انقلاب داشته باشيم اما فيلم نامه‌هاي مناسب سرمايه گذاري به دستمان نرسيد.

وي افزود: نطفه اين جشنواره سر مزار شهيد آويني گذاشته شد و در مسير برگشت صحبت‌هايي كه با لشكري پور داشتيم منجر به شكل گيري نخستين جشنواره فيلم نامه نويسي انقلاب اسلامي شد.

مدير عامل بنياد سينماي فارابي ادامه داد: در زمينه انقلاب كار خوبي در سينما و تلويزيون نداشته‌ايم و بايد روي آن كار بيشتري شود.

وي با گلايه از صحبت‌هاي احمديان در ابتداي اين جلسه اظهار كرد: سينما حالش خوب است يا نه؟ دوست نداشتم ابتداي اين جشنواره با اين سخنان آغاز شود.

ميرعلائي ادامه داد:چه كسي نمي‌داند عسگرپور سينماگر اين ممكلت است و بايد به آن توجه شود و همچنين آقاي شمقدري. من از عزيزان خودم خواهش مي‌كنم دست دوستي دهند و بايد مقداري كوتاه بياييم.

وي افزود: مرتب نگوييم حالمان خوب نيست.حال مردم به اين خوبي و نشانه‌اش انتخابات اخير بود، مقداري به خودمان بيايم.

مديرعامل بنياد سينماي فارابي با گلايه از بخشي از خبرگزاري ها و روزنامه‌ها براي عدم توجه به اين جشنواره گفت: متاسفانه از اين جشنواره كه نه راست است و نه چپ حمايتي صورت نگرفت.

وي افزود: اين جشنواره برگزار شد و جشنواره بعدي قرار است به صورت بين‌المللي برگزار شود و جشنواره فيلم‌هاي سينمايي هم در خصوص خليج فارس خواهيم داشت تا نتيجه همه اينها ساخت فيلمهاي خوبي شود.

بعد از صحبت‌هاي ميرعلائي سرود ايران ايران رضا رويگري پخش شد و ميرعلائي تقديري از اين خواننده سرود انقلابي كرد.

به گزارش ايسنا، پايان بخش نخستين جشنواره فيلمنامه نويسي انقلاب اسلامي معرفي برگزيدگان بود كه جوايز توسط حسيني، شمقدري، عبد خدايي، جليل عرفان منش، مهدي فرجي، احمديان و ميرعلائي به منتخبان اهداء شد.

جايزه ششم اين جشنواره به حسين قره براي فيلمنامه «موج و ماه»، جايزه پنجم به وحيد زارع زاده براي «ساز مخالف»، جايزه چهارم به محمد حسن اباحمزه براي فيلمنامه «تازه داشت طعم زنگي را مي چشيد» ،‌ جايزه سوم به محسن دامادي براي «روزهاي انقلاب» و جايزه دوم به «دسيسه» نوشته رضا محمدي اهدا شد.

جايزه اول اين جشنواره شامل تنديس زرين ،‌هشت ميليون تومان و قرار داد نگارش به مبلغ پنج ميليون تومان براي فيلمنامه «عمليات فريب» به محمد حسن ابوحمزه تعلق گرفت.

در اين مراسم كه اجراي آن را محمد سلوكي برعهده داشت، علي رضا سجادپور محمدرضا عباسيان، شفيع آقامحمديان، حبيب اسماعيلي، حسين طلابيگي، جابر قاسمعلي، امير و عبدالله اسفندياري، محسن علي اكبري، فريبرز عرب‌نيا، داريوش بابايان، حسن بشكوفه، مرتضي رزاق كريمي، علي ژكان و سيدهادي منبتي حضور داشتند.

در پايان به حاضران، كتاب فيلمنامه‌هاي منتخب جشنواره‌ي فيلم‌نامه‌نويسي انقلاب اسلامي در سه جلد اهداء شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها