کد خبر: ۵۲۶۴۹۶
زمان انتشار: ۱۲:۱۴     ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
زمین‌گیر شدن سوداگران مسکن و خودرو؛
شکسته شدن مقاومت دلار آزاد و کاهش نرخ ارز به بازارهای جدیدی سرایت کرده به‌طوری که بازار مواد غذایی، گوشی‌های تلفن همراه، کامپیوتر و لوازم خانگی هم کاهشی شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری 598، براساس گزارش‌های میدانی، روند قیمت‌ها در بازار آزاد ارز همچنان نزولی است. نرخ دلار طی روزهای اخیر کاهشی بوده و حتی به کف کانال 47 هزار تومان و در آستانه رسیدن به 46 هزار تومان قرار گرفت؛ نرخی که در سه ماه اخیر بی‌سابقه بوده است.
 
نکته مهم این است که فضای بازار کاملا نزولی است و اگر بالایی هم می‌زند، مقطعی تلقی می‌شود. به جز کسانی که در اثر جو‌سازی دلالان ارزی و به اصطلاح «مال‌دارها»ی فریب‌خورده در سمت خرید می‌نشینند؛ خریداران کاملا عقب نشسته‌اند و منتظر ریزش بیشتر قیمت‌ها هستند.
 
به گزارش نود اقتصادی، نرخ دلار بازار آزاد که پس از طی یک روند نزولی ۳۸ روزه تا روز پنج‌شنبه هفته گذشته محدوده حمایتی مهم خود را از دست داده بود، در جریان معاملات روز یکشنبه به یکباره سقوط کرد و بیش از دوهزار و ۳۰۰ تومان کاهش یافت. این روند باعث شد تا نرخ ارز آمریکایی به کانال ۴۶ هزار تومان وارد شود و تمامی محدوده‌های حمایتی معتبر آن از دست برود. نگاهی به نمودار تکنیکال دلار نشان می‌دهد، این ارز تا محدوده ۴۴ هزار تومانی با حمایت خاصی رو‌به‌رو نخواهد بود و از این‌رو می‌توان ورود سریع دلار به این محدوده را انتظار داشت.
 
قیمت‌ها در بازار طلا هم به موازات بازار ارز کاهشی بود به‌طوری که سکه بهار آزادی طرح جدید پس از مدت‌ها دوباره به کانال 27 میلیون تومان بازگشت.
 
زمین‌گیر شدن سوداگران مسکن و خودرو
با کاهش قیمت ارز در روزهای گذشته بلافاصله بازار خودرو، طلا و حتی مسکن تحت تاثیر قرار گرفت و قیمت‌ها در این بازارها نیز کاهشی شد. روز شنبه قیمت خودرو در چند ساعت تا 60 میلیون هم کاهش یافت و حدود 50 درصد از متقاضیان خودروهای مونتاژی هم از خرید انصراف دادند. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها در این بازار طی دو ماه گذشته بین 60 تا 300 میلیون تومان کاهش یافته است.
 
بررسی‌های میدانی از بازار مسکن نیز حکایت از کاهش 25 درصدی قیمت‌ها و تخفیف‌های جذاب فروشندگان دارد. نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران روز گذشته به ایرنا گفت: با توجه به اینکه دلالان و سوداگران نمی‌توانند از یک‌سو واحدهای خود را بفروشند و از سوی دیگر با توجه به اینکه از آینده مسکن بی‌اطلاع هستند، دیگر نمی‌توانند واحدهای خود را احتکار کنند، بنابراین اقدام به فروش واحدهای خود می‌کنند.
 
داوود بیگی‌نژاد، افزود: با رشد عرضه‌ها، قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفتند و خریداران دارای قدرت انتخاب بیشتری هستند. بنابراین بازار امروز مسکن در دست مصرف‌کننده‌ها است.
 
زنگ کاهش قیمت تلفن همراه هم به صدا درآمد
موج جدید کاهش قیمت‌ها روز گذشته بازارهای جدیدی را هدف قرار داد. بازار تلفن همراه، مواد غذایی و لوازم خانگی از جمله مهم‌ترین بازارهای کاهشی دیروز بودند.
 
کاهش نرخ ارز در چند روز اخیر باعث شده قیمت گوشی‌های تلفن همراه هم در بازار با کاهش چند میلیون تومانی مواجه شود، به‌طوری که دیروز دبیر انجمن تلفن همراه با اشاره به کاهش قیمت‌ها در بازار تلفن همراه خبر داد: با افت قیمت ارز در بازار غیررسمی، تأمین ارز در بازار مبادله روان‌تر خواهد شد. بر این اساس رقابت در بازار افزایش می‌یابد و با کاهش سود واردکنندگان گوشی‌های بالای 600 دلار، شاهد افت نسبی قیمت‌ها در بازار تلفن همراه زیر 600 دلار نیز خواهیم بود.
 
کاهش 10 میلیونی قیمت آیفون
مهدی عبقری افزود: به همین دلیل قیمت در بازار نیز افت محسوسی داشته، بر این اساس قیمت آیفون 13 پرومکس معادل 10 میلیون تومان کاهش یافته و آیفون 13 معمولی نیز حدود 20 درصد افت کرده است.
براساس اعلام یک فعال بازار تلفن همراه نیز شدت کاهش قیمت در بازار موبایل، خیلی بیشتر از کاهش نرخ ارز است.
 
احمد رضایی درباره تاثیر نرخ ارز بر قیمت تلفن همراه به ایرنا، گفت: افزایش و کاهش نرخ ارز در بازار موبایل و کامپیوتر فوق‌العاده تاثیر می‌گذارد؛ چراکه این بازار شفاف است و با قیمت‌ها نرخ ارز بالا و پایین می‌شود. شدت و درصد تغییراتی که در این بازار رخ می‌دهد، نیز خیلی بیشتر از کاهش نرخ ارز است.
 
وی افزود: فروشندگان نیز به‌دلیل اینکه قیمت‌ها بیش از این افت نکند، سریع اقدام به فروش موبایل با سود اندک می‌کنند و همین مسئله نیز باعث کاهش نرخ می‌شود. 
 
درماندگی قاچاقچیان لوازم خانگی
در پی کاهش قیمت دلار در روزهای گذشته، بازار لوازم‌ خانگی نیز متاثر از این مسئله با کاهش قیمت شدید در محصولات مختلف مواجه شده است. 
 
یکی از فروشندگان بازار «امین‌حضور» در همین رابطه دیروز به ایرنا گفت: تلویزیون ۱۸ میلیون تومانی دوو که با دو درصد مالیات باید بفروشیم، اکنون در قیمت 15 و نیم میلیون تومانی خریدار ندارد. تلویزیون ۶۵ اینچ دوو هم که حدود یک ماه پیش ۳۵ میلیون تومان قیمت داشت، در ۲۹ میلیون تومان مشتری ندارد یا محصول سایدبای‌ساید دوو که در همان زمان ۹۰ میلیون تومان قیمت خورده بود، امروز در ۷۷ میلیون تومان نیز بدون مشتری مانده است.
 
مغازه‌دار دیگری درخصوص قیمت کالاهای قاچاق یا به قول خودش «بدون گارانتی» هم گفت: کاهش قیمت شدید در این حوزه را نیز شاهدیم و به‌ویژه قیمت تلویزیون‌های قاچاق به‌شدت کاهش داشته است. حتی قاچاقچی‌ها که از ترس گرفتار شدن در چنگال قانون، کالاهایشان را در کمترین زمان تخلیه می‌کنند، این روزها بارها روی دست‌شان مانده است.
 
این فعال بازار ادامه ‌داد: وضعیت به‌گونه‌ای است که قاچاقچی حاضر است حتی با ۱۰۰ هزار تومان سود بارش را جابه‌جا کند، اما خریداری وجود ندارد.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش قیمت چشمگیر تلویزیون سونی قاچاق، افت بیش از 5 میلیون تومانی کولر گازی قاچاق یا کاهش 3 میلیون تومانی سرخ‌کن قاچاق؛ همگی نشانگر این است که با وجود ریزش قیمت‌ها، خریداران به‌دلیل روند کاهشی نرخ ارز و امید به کاهش بیش از پیش نرخ‌ها، همچنان دست از خرید کشیده‌اند.
 
ثبات در بازار مواد غذایی
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی هم روز گذشته با بیان اینکه بازار شاهد ثبات در قیمت‌ها و عرضه محصولات غذایی است، گفت: با نزدیک شدن به فصل برداشت برنج، این محصول ایرانی نیز ۳۵ درصد کاهش در قیمت داشته است.
 
رضا کنگری با اشاره به واردات مواد اولیه محصولات غذایی با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، تصریح کرد: در حال حاضر بازار شاهد ثبات قیمت در تمام محصولات است و تلاطم‌های هفته‌های اخیر از میان رفته است.
 
وی با اشاره به کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر تاکید کرد: ثبات در بازار نشان‌دهنده آرامش است و سفره‌های مردم را از شرایط نابسامان خارج می‌کند و مصرف‌کنندگان بدون نوسانات می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند.
 
 دلایل ریزش قیمت‌ها
با آزاد‌‌سازی پول‌های بلوکه‌شده، دیپلماسی منطقه‌ای و سیاست‌های اقتصادی دولت، پیش‌بینی می‌شود عرضه ارز در مقابل تقاضا بیشتر شود و با رویکرد دیپلماسی اقتصادی که دولت در پیش گرفته رخدادهای خوبی در حوزه اقتصاد شکل گیرد.
 
نهم خردادماه رئیس کل بانک مرکزی برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های صندوق بین‌المللی پول به واشنگتن سفر کرد و پس از دیدار با رئیس صندوق بین‌المللی پول امکان استفاده از 6 میلیارد و 700 میلیون دلار حق برداشت ویژه (SDR) کشورمان نزد صندوق فراهم شد.
 
همچنین با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وصول مطالبات نفتی و گازی در کنار افزایش صادرات نفت و گاز مورد توجه قرار گرفته است. در واقع این وصول مطالبات و گشایش ارزی توانسته به ثبات بازار ارز و همچنین کالا‌های اساسی کمک قابل توجهی کند. افت قیمت دلار در بازار ارز از چند روز قبل آغاز شده و همین کاهش باعث شده قیمت کالاهایی که با نرخ ارز وارد می‌شوند، نیز با کاهش همراه باشد.
 
دسترسی به منابع در کره و عراق
یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ ارز، دسترسی به منابع ارزی کشور در خارج است. رئیس اتاق مشترک ایران و عراق روز گذشته با بیان اینکه با اقدامات انجام‌شده در حوزه تجارت خارجی نیز درآمدهای کشور افزایش خواهد یافت و درآمدهای غیرنفتی بیشتر می‌شود، گفت: حدود 10 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ما در کشور عراق بلوکه بود که از این مقدار دو میلیارد و 700 میلیون دلار آن آزاد شد. در رابطه با آزاد‌‌سازی پول‌های بلوکه‌شده ایران از کره جنوبی نیز مذاکراتی انجام شده است و به‌زودی بخشی از این پول‌ها نیز آزاد می‌شود.
 
نتایج دیپلماسی اقتصادی
یحیی آل‌اسحاق افزود: به‌‌زودی ایران عضو بریکس می‌شود. آثار مثبت دیپلماسی همه‌جانبه‌ای که جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی شروع کرده در حال نمایان شدن است. ایران و عربستان مذاکراتی را انجام دادند که در نتیجه آن سفارتخانه‌ها و کنسولگری دو کشور باز شد و با کشورهای همسایه نیز تعاملاتی آغاز شده است.
 
وی تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های وزارت اقتصاد، سیاست‌های پولی و ارزی و مجموعه همدلی که بین تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران در کشور وجود دارد، فضای امید در کشور ایجاد شده و لذا آن فضای روانی که در انتظار افزایش نرخ ارز و دلار بود در حال فروکش کردن است.
 
بی‌اعتنایی غربگرایان به کاهش قیمت‌ها
کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار‌های مختلف از سوی رسانه‌های زنجیره‌ای غربگرا واکنش چشمگیری به همراه نداشته است. از سوی دیگر اکنون که بازار ارز عمدتا متأثر از تحولات بنیادی در اقتصاد و دیپلماسی فعال کشور در توسعه روابط با کشورهای مستقل ریزشی شده، برخی افراد و رسانه‌های غربگرا سعی کردند این کاهش قیمت‌ها را به پیوستن (FATF)، برجام و مذاکرات مخفیانه ایران و آمریکا ارتباط دهند.
 
حال آنکه طی روزهای گذشته، ایران و آمریکا و افراد نزدیک به محافل تصمیم‌گیر دو طرف، هرگونه توافقی را در این زمینه تکذیب کرده‌اند. علی واعظ، از افراد نزدیک به محافل سیاسی و تصمیم‌گیری آمریکا نیز اخیرا ادعای توافق حول برجام را نادرست عنوان کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم آب پاکی را روی دست غربگرایان ریخت و طی همین روزها تحریم‌های جدیدی علیه شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد تا هیچ شبهه‌ای باقی نماند!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها