کد خبر: ۵۲۶۶۴۵
زمان انتشار: ۱۲:۲۹     ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
اثرات سیاست بانک‌مرکزی در تثبیت نرخ ارز به بازار مسکن رسید و با کاهش نرخ دلار، حباب قیمت مسکن در حال تخلیه است. این چشم‌انداز مثبت باعث شده بسیاری از خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت مسکن باشند. درست است که دلارزدایی در اقتصاد ایران شروع شده اما باید توجه داشت هنوز نوسان این بخش بر بازارهای دیگر تاثیر می‌گذارد. با شروع تحریم‌های یکجانبه آمریکا، بحث جداسازی اقتصاد از دلار مطرح و اقداماتی نیز در این جهت انجام شده است اما هنوز تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری 598، بررسی‌های میدانی خبرنگار جام‌جم از بازار مسکن حکایت از کاهش ۲۰درصدی قیمت دارد. البته این کاهش قیمت در واحدهای گران‌قیمت خود را بهتر نشان می‌دهد.

یکی از فعالان بازار مسکن در گفت‌وگو با جام‌جم در این خصوص می‌گوید: «با کاهش قیمت مسکن بسیاری از فروشندگان به‌دلیل نگرانی از ادامه ریزش قیمت‌ها، برای فروش واحد مسکونی خود با قیمت پایین‌تر اعلام آمادگی کردند. به‌طورمثال یک واحد مسکونی که ماه قبل حدود ۳۰میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود با تغییر شرایط بازارشش‌میلیارد تومان کاهش یافت. بااین‌حال مشتری برای خرید آن وجود ندارد و بسیاری از خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.»

ردپای بانک‌مرکزی در کاهش نرخ ارز
با تکیه‌زدن محمدرضا فرزین بر مسند بانک‌مرکزی شاهد تغییر در سیاست ارزی کشور بودیم. سیاست‌های ارزی بانک‌مرکزی در ادوار گذشته تعدیلی بود اما فرزین سیاست تثبیت نرخ ارز را پیگیری کرد تا ریل‌گذاری اقتصاد دچار تغییرات عمده‌ای گردد. بانک‌مرکزی با اتخاذ سه سیاست بازگشت ارزهای صادراتی با نرخ کشف‌شده ارز، کاهش نرخ تسعیر جهت کشف قیمت پایه محصولات عرضه‌شده در بورس کالا و واردات کالاهای اساسی با ارز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی عملا توانسته افسار رشد نرخ ارز را بکشد. بنابراین همان‌طور که بارها در اقتصاد ایران تجربه شده است، وقتی نرخ ارز تثبیت شده و در کانال نزولی قرار می‌گیرد مستقیما بر کاهش انتظارات تورمی تاثیرگذار است و با کاهش انتظارات تورمی، مشخصا قیمت سایر کالاها در بازار‌های موازی با کاهش همراه خواهد شد. اثر تغییر ریل بانک‌مرکزی به‌مراتب مهم‌تر از خبرهای مثبت سیاسی در روزهای گذشته است و ادامه این روند می‌تواند نرخ تورم را کاهشی کند.

درهمین خصوص محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک‌مرکزی با تاکید بر نقش سیاست‌های تثبیتی در اقتصاد می‌گوید: «از همان روز اول بر موضوع تثبیت اقتصادی که در اقتصاد جایگاه خودش را دارد تاکید کردم. منظور از تثبیت به‌ثبات‌رسیدن شاخص‌های اقتصادی به‌ویژه در جهت کنترل تورم است که تاکید مقام معظم رهبری است. همچنین باید گفت تثبیت با دخالت انجام می‌شود. برای به‌ثبات‌رساندن اقتصاد لازم است ما به‌عنوان دولت دخالت موثر کنیم.»

وی معتقد است که لازمه ثبات اقتصادی تثبیت نرخ ارز است و لازمه آن هم ایجاد اعتماد است. پیش‌بینی‌پذیر کردن نرخ ارز، کنترل نقدینگی و تقویت نظام تنظیم‌گری در بازارهای پولی، مالی و ارزی محورهای اصلی سیاست تثبیت اقتصادی است. این تصور که در سایر کشورها نظام شناور ارزی برقرار است یک تصور کاملا اشتباه است. بسیاری از کشورها در بازار با ارقام بیش ‌از ۱۰۰میلیارد دلاری برای تثبیت نرخ ارز خود مداخله می‌کنند.

صف فروش مسکن
حسن محتشم، کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به تاثیر کاهش نرخ ارز در قیمت مسکن می‌گوید: «روند افزایشی قیمت مسکن طی یک‌ماهه گذشته متوقف شده که این موضوع ناشی از دو عامل تقاضای مصرفی و سرمایه است. تقاضای مصرفی به‌دلیل پایین‌بودن توان خرید مردم کاهش یافته و از سوی دیگر به‌دلیل نوسانات نرخ ارز، سرمایه‌های سرگردان مردم در بخش‌های دیگر مانند بورس و بانک جذب شدند و درصورتی‌که این منابع وارد بازار مسکن نشود، رکود در بازار مسکن ادامه خواهد داشت.»

این کارشناس حوزه مسکن، افزایش تعاملات سیاسی ایران با کشورهای دیگر را در بهبود وضعیت بازار مسکن تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: «طی روزهای گذشته اخبار مثبتی در بازگشتن منابع ارزی بلوکه‌شده در بازار مطرح شده که این موضوع علاوه بر کاهش تقاضا، باعث شکل‌گیری صف فروش شده است. بسیاری از مردم برای سرمایه‌گذاری بلاتکلیف هستند. افزایش موفقیت‌های دولت در زمینه سیاست‌خارجی می‌تواند روند کاهش نرخ ارز را ادامه دهد و به‌تبع‌آن قیمت مسکن و سایر کالا نیز کاهش خواهد یافت.»

وی معتقد است در شرایط رکودی در بازار فروشندگانی که نیاز به منابع مالی دارند، مجبور خواهند بود مسکن خود را با قیمتی پایین‌تر به فروش برسانند.

محتشم با اشاره به کاهش ساخت مسکن بیان می‌کند: «میزان ساخت مسکن در سال‌های اخیر تحت تاثیر افزایش هزینه ساخت، به‌شدت کاهش یافته است، با وجود این به‌دلیل کاهش توان خرید مردم، این موضوع چندان بر بازار تاثیرگذار نبوده است.»

محتشم در خصوص آینده بازار مسکن عنوان می‌کند: «پیش‌بینی درخصوص آینده بازار مسکن بسیار سخت است و بازار از تصمیم‌ها و موفقیت‌های دولت در عرصه اقتصادی و سیاسی تاثیر خواهد پذیرفت، درحال‌حاضر شرایط و چشم‌انداز مثبت است اما باید منتظر ماند در درازمدت چه شرایطی پیش خواهد آمد.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها