کد خبر: ۵۲۶۶۶۷
زمان انتشار: ۱۴:۵۷     ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
ژنرال ارشد آمریکایی گفته است که بحران خاورمیانه و جنگ با ایران می‌تواند تمرکز استراتژیک ایالات متحده بر چین را از مسیر خارج کند.

به گزارش پایگاه خبری 598، ژنرال الکس گرینکویچ، رئیس فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا هرگونه بحران و جنگ جدید در غرب آسیا را به ضرر منافع واشنگتن دانست و گفت: «شروع جنگ با ایران یا سایر بحران‌ها در خاورمیانه می‌تواند توجه نظامی و استراتژیک ایالات متحده را از هدف اولویت‌دار خود یعنی واکنش به چین به عنوان رقیب اصلی خود در منطقه منحرف کند.»

گرینکویچ روز چهارشنبه در اجلاس فناوری دیفنس وان گفت: «در صورت وقوع جنگ با ایران، خاورمیانه می‌تواند تمرکز ما بر چین را از مسیر خارج کند. چین ۴۲ درصد از واردات نفتی و هیدروکربن خود را از طریق خلیج فارس و با عبور از تنگه هرمز دریافت می‌کند.»

این ژنرال ارشد نظامی آمریکا گفت: «همانطور که هزاران موشک می‌تواند کشور موردنظر را هدف قرار دهد، ایران نیز هزاران موشک را در مرزهای جنوبی خود مستقر کرده است تا از دسترسی آمریکا به امکانات دریایی و هوایی خود در منطقه جلوگیری کند، تصور کنید خلیج فارس به دریاچه چین تبدیل شود… پیامدهای آن چیست؟»

همزمان، «کارن ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران مدعی شد که واشنگتن دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح می‌دهد و اولویت واشنگتن در برابر ایران میز گفتگو و دیپلماسی است.

این مقام آمریکایی همزمان به تکرار ادعاها علیه ایران پرداخت و گفت: سیاست ما در مقابل ایران تغییر نکرده است. ما بر محدود کردن رفتار بی ثبات کننده ایران از طریق فشار با همکاری نزدیک با متحدان خود متمرکز بوده ایم، اگرچه دولت بایدن موضوع تبادل زندانیان آمریکایی را جدی می‌گیرد. در طول دو سال گذشته ما توانسته ایم بیش از ۱۲ آمریکایی بازداشت شده را آزاد کنیم.

پیش از این همزمان با گمانه‌زنی رسانه‌های غربی از احتمال احیای برجام، وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود علیه ایران در ریاض گفته بود: در حال حاضر تمرکز واشنگتن بر احیای مذاکرات هسته‌ای نیست.

آنتونی بلینکن با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه ایران در مقصر دانستن تهران در شکست مذاکرات هسته‌ای مدعی شد: «از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن، بارها با شرکای اروپایی، چینی و روسی خود تلاش کردیم این توافق حاصل شود، اما ایران یا قدمی برنداشت و یا تلاشی در جهت انجام اقدامات ضروری در بازگشت به توافق هسته‌ای بر نمی‌دارد.»

وی بار دیگر با مقصر خواندن تهران در شکست مذاکرات برجامی، دیپلماسی را بهترین شیوه برای جلوگیری از آنچه تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای خواند، دانست.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر با تشریح سیاست‌های تکراری ضد ایران نشان داد، ادعای رسانه‌های خارجی در قریب الوقوع بودن احیای توافق هسته‌ای نادرست است.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری اخیر خود، در پاسخ به این سوال که تبادل پیام‌ها و مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا آیا برای بازگشت به برجام است یا در چارچوب دیگری است، اظهار داشته بود: پاسخ ما به این سوال سخت نیست و در ارتباط با موضوع برجام دیدگاه‌های اصولی و روشن شده‌ای داریم.

وی گفت: ایران هیچگاه فرایندهای دیپلماتیک را متوقف نکرده است‌. معیار و ملاک ما عملکرد طرف‌های مقابل ما بوده نه اظهارات رسانه‌ای که بیان می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت سیزدهم هم در ارتباط با برجام از ابتدا سیاست اصولی و واضحی را بیان کرده و آن اینکه برجام همه موضوع سیاست خارجی ما نیست بلکه یکی از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی است و در ارتباط با توافق اعلام شده که هرگونه توافقی علاوه بر منویات محکم و منطقی رهبر انقلاب و همچنین منافع ملی و قانون اقدام راهبردی مجلس به منظور تأمین منافع حداکثری کشور و عدم عدول از خطوط قرمز مورد توجه تیم مذاکره کننده است.

 
منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها