کد خبر: ۵۲۶۸۱۳
زمان انتشار: ۰۹:۰۴     ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
سهم ۸۰ درصدی بانوان از مشاغل خانگی؛
معاون اشتغال وزارت کار از صدور ۲۸۰هزار فقره مجوز مشاغل خانگی درسال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: هم در صدور مجوزها و هم در دریافت تسهیلات مشاغل خانگی سهم زنان ۸۰درصدی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از تسنیم، مشاغل خانگی به هر نوع فعالیت اقتصادی گفته می‌شود که در فضای منزل و با سرمایه اندک قابل راه اندازی باشد. این شغل‌ها به دلیل ماهیت خود به فضای زیادی نسبت به سایر کسب و کارها نیاز ندارند و عمده گروه‌های هدف مشاغل خانگی را زنان سرپرست خانوار، کارآفرینان، معلولان، بازنشستگان و روستاییان تشکیل می‌دهند.

امروزه شاهد رونق کسب و کارهای خانگی در کشورهای پیشرفته هستیم. تا آنجا که مشاغل خانگی 23درصد کل مشاغل این کشورها را دربرمی‌گیرد. این در حالی است که سهم مشاغل خانگی در ایران بین 3تا 4درصد برآورد می‌شود.

با توجه به آنکه در کشورهای توسعه یافته، مشاغل خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردارند، فراهم کردن بستر فعالیت و تسهیل صدور مجوز راه اندازی کسب و کارهای خانگی برای متقاضیان اشتغال خانگی می‌تواند یک گام مثبت و اثرگذار در تحقق این هدف و رونق کسب و کار خانگی در کشور باشد.پرداخت  تسهیلات یکی از حمایت ها در این مسیر است.

مهدی صحابی؛مدیر اعتبارات بانک مرکزی گفت: پرداخت تسهیلات برای مشاغل خانگی با ابلاغ بخشنامه و تعیین برش‌های استانی، از اردیبهشت آغاز شده است.

*95درصد مشاغل آنی صادر می شود

محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه مسئله مپشاغل خانگی در سراسر دنیا مسئله مهمی در سیاست گذاری است گفت:پتانسیل خوبی دارد. در جامعه ایرانی که جامعه خانواده محور است بحث مشاغل خانگی باید به صورت جدی تری مورد توجه قرار می گرفت. از شروع دولت سیزدهم مسئله مشاغل خانگی به عنوان یکی از اهداف جدی وزارت کارمورد توجه قرار گرفت.

 بیرانوند گفت: مشاغل خانگی در دولت سیزدهم از گوشه رینگ خارج شد و اکنون به عنوان پرچم دار در بازار کاراتفاقاً خوبی افتاده است. یکی از مهمترین مسائل در بحث مشاغل خانگی که قبل از دولت سیزدهم مردم با آن روبرو بودند, گرفتن مجوز ساده برای مشاغل خانگی بود. گاهی گرفتن یک مجوز ساده برای افراد تا 10ماه به طول می انجامید,اما در دولت سیزدهم با تدابیری که لحاظ شد, بیش از 95 درصد مشاغل خانگی به صورت آنی صادر می شود. یعنی 95درصد از مشاغل خانگی افراد می توانند درسامانه اطلاعات خود را ثبت کنند و مجوز را دریافت کنند. اما 5درصد به دلیل اینکه مربوط به بحث سلامت و بهداشت و درمان هستند, نمی تواند به صورت آنی صادر شود. بلکه باید تحت نظارت وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشورشرایط بهداشتی محیا شود و سپس مجوز صادر شود.

 معاون اشتغال وزارت کارافزود:دوستان در سازمان غذا و دارو بیان می کنند که در حوزه سلامت باید دقت و سختگیری برای صدور مجوز به کار رود, با توجه به اینکه بحث سلامت مردم در میان است این سختگیری به جا است.

 وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال1401بیش از 280هزار فقره مجوزمشاغل خانگی صادر شده است. این عدد رشد 200درصدی را به نسبت سال های گذشته داشته است. بیش از 160هزار نفر اشتغال ایجادی در مشاغل خانگی طی18ماه در حوزه مشاغل خانگی داشتیم. در سال 1401 فقط 218هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شد. شعار ما در وزارت کاراین است هر خانه یک واحد تولیدی. هر کس فکر می کند که می تواند در خانه فعالیت تولیدی داشته باشد،فهرست مشاغل خانگی که به زودی به 600رشته می رسد را مطالعه کند و فعالیت تولیدی خود را شروع کند.

 بیرانوند بیان کرد:80درصد صدور مجوز ها در سا ل1401 بانوان بوده اند. حدود 44هزار نفرتسهیلات دریافت کرده اند که از تعداد حدود 35هزار نفر از افرادی که تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کردند,زنان بوده اند.

معاون اشتغال وزارت کار گفت: سال گذشته اعتبار مشاغل خانگی 3 هزار میلیارد تومان بود که با کمک بانک مرکزی و بانکها بیش از 90 درصد آن پرداخت شد و برای اولین‌بار سال گذشته 2 هزار و 900 میلیارد تومان از تسهیلات در مشاغل خانگی جذب شد. 

معاون توسعه اشتغال وزیر تعاون گفت: امسال با کمک بانک مرکزی 4 هزار میلیارد تومان برای مشاغل خانگی درنظر گرفته شده است که این اعتبار نسبت به سال قبل از رشدی معادل 35 درصد برخوردار است و بانک مرکزی قول داده است که اگر تا پایان مهرماه امسال 70 درصد منابع را جذب کنیم، منابع جدیدی از سوی بانک مرکزی اختصاص می‌یابد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها