کد خبر: ۵۲۷۲۷۴
زمان انتشار: ۱۰:۰۹     ۰۷ تير ۱۴۰۲
بر اساس اسناد رسمی، مشخص شده است که محسن خاموشی، فرزند رئیس سازمان اوقاف، در سال ۹۵، یعنی حدود ۲ سال پیش از آنکه پدرش رئیس سازمان اوقاف شود، حق زراعت ۱۵۰ هکتار زمین را خریداری کرده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت : وحید اشتری، یکی از چهره‌های مدعی عدالتخواهی، با انتشار یک اجاره نامه، اعلام کرد که یک زمین وقفی چند صد هکتاری، تقریبا به صورت رایگان به عروس آقای خاموشی، رئیس سازمان اوقاف، واگذار شده است.
 


جواد غلامیان، یکی از چهره‌های عدالتخواه و دبیر مجمع مطالبه‌گران استان قزوین، ضمن انتشار اسناد کامل این ماجرا، موضوع را بررسی کرد. بر اساس این اسناد، مشخص شده است که محسن خاموشی، فرزند رئیس سازمان اوقاف، در سال ۹۵، یعنی حدود ۲ سال پیش از آنکه پدرش رئیس سازمان اوقاف شود، حق زراعت ۱۵۰ هکتار زمین را به مبلغ یک میلیارد تومان از شخصی به نام محسن صفویه، خریداری کرده است.
 


بر اساس این سند، چند نکته مهم به چشم می‌خورد:

اولا؛ مبلغ یک میلیارد تومان در سال ۹۵ بابت حق زراعت زمینی در قزوین، مبلغ قابل توجهی است که خریداری شده و بر خلاف ادعای اشتری، واگذاری رایگان، در کار نبوده است.

ثانیا؛ این خریدوفروش، دو سال پیش از ریاست خاموشی بر سازمان اوقاف انجام شده است. یعنی ادعای اشتری مبنی بر استفاده از رانت سازمان اوقاف، ادعایی خلاف واقع است.

ثالثا؛ این خریدوفروش، بین دو شخص حقیقی بوده است؛ نه آقای خاموشی و سازمان اوقاف. از طرفی دیگر، بر اساس سندی که در ادامه مشاهده می‌کنید، زمین مذکور تا پیش از خریداری توسط فرزند خاموشی، چند دست میان اشخاص حقیقی دیگر، چرخیده است. به عبارتی دیگر، خریدوفروش این زمین، مرسوم و قانونی است و میان اشخاص حقیقی انجام می‌شود؛ نه براساس رانت سازمان اوقاف و به صورت غیرقانونی.
 


رابعا؛ این اسناد توسط یک چهره عدالتخواه و مطالبه‌گر اهل استان قزوین که خودش در دل ماجرا حضور دارد، منتشر شده است؛ نه توسط یک مقام مسئول و کسی که به دور از ماجرا است.

محسن خاموشی در قرارداد خود قید کرده بود که قصد دارد این زمین را به نام همسر خود ثبت کند و این، دلیل آن است که چرا زمین مذکور، به نام عروس خاموشی ثبت شده است.
 


ماجرای تصویر اجاره نامه‌ای که اشتری منتشر کرد، چیست؟

در خصوص زمین و ملک‌های وقفی، یک بحثی وجود دارد به نام «عرصه» و «اعیان» زمین. «عرصه»، خود زمین است و «اعیان» به تعبیری منفعت زمین؛ که در اینجا یعنی حق زراعت. به طور خلاصه، مسئله اجاره و خرید فروش در زمین غیر موقوفه یا همان زمین طلق، با زمین موقوفه متفاوت است. در زمین‌های وقفی، حق اعیان یا همان نسق زمین، مورد معامله قرار می‌گیرد و موقوفه بابت حقی که نسبت به عرصه زمین دارد، مبلغی را به عنوان اجاره سالانه که معمولا مبلغی ناچیز است، دریافت می‌کند. این نوع معامله هم اکنون به صورت رسمی و قانونی در منطقه پاسداران تهران، صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، در معامله زمین‌های موقوفه، اصل خریدوفروش اعیان است.

صفر تا صد ماجرای خرید زمین موقوفی توسط خانواده حجت‌الاسلام خاموشیمحسن خاموشی در سال ۹۵، مبلغ ۱ میلیارد تومان، اعیان زمین (نسق یا چیزی شبیه به سرقفلی) را که همان حق زراعت است، خریداری کرده و برای عرصه زمین که در وقف خاص (نه عام) حسینیه امینی‌ها قرار دارد، سالانه مبلغی را بابت اجاره، پرداخت می‌کند. بنابراین، آن سند اجاره، بابت عرصه زمین است که بین دو شخص با آن مبلغ منعقد گردیده و ارتباطی با سازمان اوقاف که اشتری مدعی شده است، ندارد؛ بلکه با توجه به وقف خاص حسینیه امینی‌ها، میزان اجاره ماهانه بابت عرصه زمین، به حساب موقوفه امینی‌ها واریز می‌شود و اصل خریدوفروش، همان مبلغ ۱ میلیارد تومان است که فرزند خاموشی برای اعیان ۱۵۰ هکتار زمین (دیمی و قسمت کوچکی آبی) پرداخت کرده است.

پرداخت حق کمیسون توسط محسن خاموشی

علاوه بر پرداخت مبلغ ۱ میلیارد تومان توسط محسن خاموشی بابت «خرید اعیان زمین» و پرداخت اجاره سالانه بابت «اجاره عرصه زمین»، مبلغ ۳۴۵ میلیون تومان بابت «حق پذیره» یا همان «کمیسیون» این قرارداد، پرداخت شده است. این مبلغ بر اساس نظر کارشناس رسمی تعیین گردیده و در سال ۹۹، بعد از طی مراحل قانونی که زمان بر بوده، پرداخت شده است. نکته مهم این است که مبلغ کمیسیون در سال ۹۹ پرداخت شده است. یعنی زمانی که پدر محسن خاموشی، رئیس سازمان اوقاف بود و اگر قرار بود در این پرونده از رانت استفاده شود؛ این رانت در کارشناسی رسمی و تعیین مبلغ انجام می‌شد  یا اصلا مبلغ کمیسیون، پرداخت نمی‌شد. این مبلغ طی ۳ مرحله واریز شده است که در ادامه، فیش‌های رسمی واریزی بانک را مشاهده می‌کنید.
 


فیش‌های واریزی حق پذیره به مبلغ مجموع ۳۴۵ میلیون توسط خاموشی

 

زمین اکنون در اختیار کیست؟

به گفته جواد غلامیان، در سال ۱۴۰۱، محسن خاموشی با وکالت از همسر خود، این زمین را به فرد دیگری فروخته است و متعهد گردیده در این معامله، ۵۰ درصد از هزینه کمیسیون را پرداخت کند. بنابراین، در حال حاضر، مالک اعیان زمین، شخص دیگری است و او اکنون باید به موقوفه امینی‌ها مبلغ ناچیزی را بابت اجاره عرصه پرداخت کند. این مسئله، دلیل محکم دیگری است که رانت یا معامله‌ای غیرقانونی از سوی خانواده خاموشی صورت نگرفته و هرکس که بخواهد می‌تواند این زمین را به همین نحو، خرید و فروش و اجاره نماید.
 


بنابراین، در این پرونده، خانواده آقای خاموشی، در یک معامله قانونی، شرعی و عرفی، این خرید را انجام داده و مبلغ یک میلیارد تومان هم سال ۹۵ پرداخت کرده است و وحید اشتری، مدعی عدالتخواهی، به واسطه ناآگاهی افکار عمومی از خرید اعیان به قیمت یک میلیارد تومان، این تهمت آشکار را به خانواده آقای خاموشی نسبت داده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها