کد خبر: ۵۲۷۳۲۵
زمان انتشار: ۱۲:۴۹     ۱۰ تير ۱۴۰۲
شورش مردم فرانسه علیه خشونت پلیس؛
خیزش مردم فرانسه در اعتراض به خشونت پلیس که به مرگ یک نوجوان ۱۷ ساله منجر شد با گذشتن از چهارمین شب ناآرامی آمار جالب توجهی را برجا گذاشت؛ تنها دیشب (جمعه) ۹۹۴ نفر بازداشت شدند. و طبق اخبار جنازه قربانی امروز به خاک سپرده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»: وزارت کشور آمار ۹۹۴ بازداشت را تایید کرد. این در حالی است که یک شب قبل این آمار ۶۶۷ مورد اعلام شده بود.

به گفته ژرال دارمنن وزیر کشور فرانسه، دیشب همچنین ۷۹ پلیس مجروح شدند، یک هزا رو ۳۵۰ دستگاه خودور در آتش سوخت، ۲۳۴ بنا در تش سوختند یا آسیب دیدند، ۲ هزار و ۵۶۰ مورد آتش‌سوزی نیز در خیابان ها برپا شد.

شورش مردم فرانسه علیه خشونت پلیس؛ ۹۹۴ بازداشتی تنها در یک شب

وی با این حال وعده داد: این جمهوری است که پیروز خواهد شد.

شورش مردم فرانسه علیه خشونت پلیس؛ ۹۹۴ بازداشتی تنها در یک شب

در میان ویدئوهایی که از آتش‌سوزی‌های دیشب در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، فیلمی از آتش‌سوزی وسیع در کتابخانه‌ای در شهر «متز» مشاهده می‌شود که احتمال می‌رود نسخه‌های خطی مربوط به قرون وسطی در آن نگهداری شود.در همین حال،‌ پیامی از ژان لوک ملانشون رهبر اپوریسیون چیگرای فرانسه که از معترضان خواسته مدارس، کتابخانه‌ها و اماکن عمومی را به آتش نکشند در شبکه اجتماعی توئتیر منتشر شده است.

رسانه‌ها همچنین امروز خبر دادند در شهر لیون که در ناآرامی شب گذشته اش ۲۷ پلیس مجروح شدند، هفت پلیس هدف تفنگ ساچمه‌ای قرار گرفتند. گفته می‌شود این افراد به دلیل فاصله ۲۰ متری از ضارب یا ضاربان آسیب جدی ندیده اند.

روز سه‌شنبه یک افسر پلیس راهنمایی رانندگی در شهر نانتر در جریان کنترل جاده‌ای خودرویی را که راننده آن نوجوانی ۱۷ ساله به نام نائل (Nahel) بود، متوقف کرد. پس از آنکه خودرو بی‌توجه به دستور توقف پلیس مجدد به راه افتاد، پلیس به سر راننده شلیک کرد و او را کشت. پلیس ضارب در گزارش خود اعلام کرد که راننده قصد آدم کشی داشته و وی به همین دلیل مجبور به شلیک شده است. اما انتشار ویدوئویی از لحظه واقعه، راستی گزارش را زیر سوال برد.

ویدئویی که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که یک افسر پلیس راننده‌ای را به زور اسلحه متوقف کرده اما زمانی که خودرو دوباره شروع به حرکت می‌کند، اقدام به شلیک کرده است. در این ویدئو صدایی به گوش می‌رسد که می‌گوید: «با گلوله‌ای در سر می‌روی.»

پاتریک ژاری شهردار نانتر اعلام کرد جنازه نائل عصر امروز (شنبه) به خاک سپرده می‌شود. وکلای خانواده قربانی در بیانیه ای از خبرنگاران خواستند برای جلوگیری از هرگونه «دخالت رسانه ای» در مراسم تشییع حضور نداشته باشند.

شورش مردم فرانسه علیه خشونت پلیس؛ ۹۹۴ بازداشتی تنها در یک شب

شهرهای فرانسه چهار شب ناآرام و ملتهب را گذرانده اند. تصاویر ناآرامی‌های شهری و غارت فروشگاه‌ها در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود و شمار بازداشت‌شدگان در هر گزارش وزارت کشور افزایش می‌یابد. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود از میزان قابل توجه خسارت‌ها به اموال عموی از جمله ساختمان‌ها، خودروها، اتوبوس‌ها و حتی ترامواها حکایت دارد. هزاران مورد آتش‌سوزی در معابر عمومی و آسیب صدها ساختمان ثبت شده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل به سرمی‌برد، نشست خود را نیمه‌کاره رها کرد و به پاریس بازگشت. وی در اظهاراتی وضعیت فعلی را «غیرقابل قبول» خواند و تهدید کرد با حمله‌کنندگان به موسسات دولتی یا نهادهای عمومی با قاطعیت برخورد خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها