کد خبر: ۵۲۷۴۷۰
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۱۳ تير ۱۴۰۲
پس از کاهش قیمت مسکن در شهرهای اقماری تهران، حال نوبت به شهر جدید اندیشه رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری 598، پس از کاهش قیمت مسکن در شهرهای اقماری تهران، حال نوبت به شهر جدید اندیشه رسیده است. در حالی‌ که قیمت هر متر آپارتمان در این شهر فصل زمستان سال قبل از مرز ۵۰ میلیون تومان عبور کرده بود، اکنون قیمت هر متر به زیر ۴۰ میلیون تومان کاهش یافته است. قیمت مسکن در شهر جدید اندیشه همپای کلانشهر تهران روند رو به رشدی را تا فروردین امسال طی کرد. اوایل سال گذشته حداکثر قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این شهر (فاز یک، فاز2، فاز3، شهرک مریم، شهرک شاهد، شهرک وایین و...) حدود 20 میلیون تومان بود اما افزایش قیمت‌ها در کلانشهر تهران به شهرهای جدید اطراف تهران از جمله اندیشه نیز تسری یافت و باعث شد زمستان سال گذشته قیمت هر متر واحدهای نوساز از مرز 50 میلیون تومان نیز عبور کند.
 
اما ثبات نسبی اقتصادی و تاثیر آن بر بازار مسکن باعث شده بخش قابل توجهی از حباب قیمت مسکن در  این شهر از بین برود. امروز واحدهای مسکونی در این شهر به‌ طور متوسط با قیمت کمتر از 40 میلیون و با کاهش حدود 20 درصدی برای فروش عرضه می‌شوند. به ‌عنوان مثال واحد مسکونی 64 مترمربعی واقع در فاز یک با پارکینگ و انباری با قیمت 1.9 میلیارد تومان یعنی هر مترمربع تقریباً 29.5 میلیون تومان آگهی شده است. آپارتمان 73 متری با قیمت 2.4 میلیارد تومان، واحد 66 متری با قیمت 2.2 میلیارد تومان، آپارتمان 105 متری با قیمت 3.5 میلیارد تومان (هر مترمربع حدود 33 میلیون تومان) و واحد 64 متری با قیمت 2.7 میلیارد تومان برای فروش عرضه شده است.
 
همچنین یک واحد مسکونی 80 مترمربعی دارای پارکینگ، انباری و آسانسور با قیمت 3 میلیارد تومان یعنی هر مترمربع 37.5 میلیون تومان آگهی شده است. مالک یک واحد مسکونی 85 متری در شهرک مریم آن را با قیمت 2.3 میلیارد تومان (هر مترمربع حدود 27 میلیون تومان) آگهی کرده است.
 
از سویی با وجود کاهش بیش از 20 درصدی قیمت مسکن در شهر جدید اندیشه، معاملات چندانی در بنگاه‌های املاک این شهر انجام نمی‌شود. فعالان بازار مسکن می‌گویند رکود این بخش روز به روز در حال تشدید است و متقاضیان کمی به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند.
 
کاهش قیمت مسکن در شهر اندیشه در پی ادامه روند کاهشی قیمت مسکن در شهرهای جدید کلانشهر تهران است. این اتفاق در شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد شروع شده بود و حال به این شهر تازه تاسیس سرایت کرده است. با این حال نمی‌توان از عملکرد دولت سیزدهم در این باره غافل شد. 
 
یکی از اقدامات مهم دولت، تمدید اعطای تسهیلات ودیعه مسکن تا پایان شهریور امسال است. این تصمیم که در زمان اوج فصل جابه‌جایی مستأجران گرفته شده، بر اساس بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی است. محل تأمین منابع این تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن و سقف آن ۴۰ هزار میلیارد تومان است.
 
سقف وام ودیعه مسکن برای مستأجران تهران ۱۰۰، کلانشهرها ۷۰ و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ ساله است که بر اساس آخرین آمار اعلامی مجموع تسهیلات پرداختی تا انتهای ۱۴۰۱ معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده و هنوز آمار تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده در سال جاری اعلام نشده است.
 
اقدام دوم دولت برای حمایت فوری از مستأجران مصوبه شورای عالی مسکن بوده که ۲۴ اردیبهشت مصوب و مقرر شد سقف افزایش اجاره‌بها در تهران ۲۵ درصد و سایر شهرها ۲۰ درصد باشد که این میزان در مقایسه با رقم اجاره‌بهای سال گذشته و درج شده در اجاره‌نامه‌هاست.
 
سومین اقدام حمایتی دولت راه‌اندازی سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره در سامانه املاک و مستغلات کشور ذیل سامانه وزارت راه‌وشهرسازی به آدرس  amlak.mrud.ir  و بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن است و مستأجران و مالکان (متعاملان) می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به دفاتر مشاوران املاک، اجاره‌نامه‌ها و قراردادهای اجاره مسکن را رایگان ثبت کنند.
 
طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در راستای همکاری وزارت راه‌وشهرسازی و مجلس برای کنترل و آرامش بازار مسکن در 2 بخش خرید و اجاره در مجلس شورای اسلامی مصوب و برای تایید در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت.
 
ناگفته نماند روند کاهشی قیمت مسکن به همین چند شهر ختم نمی‌شود. طبق اعلام سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی درباره برنامه‌های حمایتی دولت برای ساماندهی بازار مسکن در برخی ماه‌ها میانگین قیمت مسکن در تهران فقط با چند معامله در مناطق یک و 2 معلوم می‌شود که این نرخ‌گذاری بزودی اصلاح خواهد شد. 
 
بر اساس این گزارش روند نزولی قیمت مسکن در کشور ادامه‌دار خواهد بود و می‌توان امید داشت با عزم جدی دولت سیزدهم درباره ساماندهی بازار مسکن، وضع نابسامان بازار سامان یابد. این امر می‌تواند شرایط تامین مسکن را برای مردم در سطح کلانشهرهایی همچون تهران بهتر کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها