کد خبر: ۵۲۷۹۵۴
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۲۶ تير ۱۴۰۲
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تمامیت ارضی و سرزمینی و حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه هیچ گاه قابل مذاکره و گفتگو نیست، تصریح کرد: دخالت هر طرفی اعم از دولت امارات، روسیه و هر طرفی را در این ارتباط غیرقابل قبول و مردود تلقی می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری 598، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۶ تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات آن‌ها پاسخ داد.

وی در ابتدا ایام سوگواری و عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین و یاران باوفای آن حضرت را تسلیت گفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی و اینکه سفارت ایران قبل از امضای بیانیه طرف روسی را در جریان حساسیت‌های ایران قرار داده بود؟ عنوان کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌ها یک اصل شناخته شده و انکارناپذیر در حقوق بین‌الملل و مبتنی بر منشور ملل متحد است. ایران رعایت این اصل را در ارتباط با تمامیت ارضی ایران از سوی همه طرف‌ها اصل واجب الاحترام و لازم الاجرا می‌داند و نسبت به هر اقدامی که خلاف این اصل صورت بگیرد واکنش جدی و مناسب نشان خواهد داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایران موضوع تمامیت ارضی و سرزمینی و حاکمیت خود را بر جزایر سه گانه مورد اشاره هیچ گاه قابل مذاکره و گفتگو ندانسته و دخالت هر طرفی اعم از دولت امارات، دولت روسیه و هر طرفی را در این ارتباط غیرقابل قبول و مردود تلقی می‌کند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهد. در این ارتباط واکنش ایران کاملا صریح و شفاف و بدون هیچگونه مسامحه بوده است. ایران به صورت رسمی به دولت روسیه اعتراض کرده و مواضع سیاسی، غیردقیق و غیرسازنده هیچ خللی در حق مسلم ایران در حاکمیت کامل بلامنازع و غیرقابل مذاکره بر جزایر سه گانه ایرانی نخواهد داشت.

وی با اشاره به سفر امروز وزیر خارجه عمان به تهران اظهار داشت: عمان کشور شریک ما در حوزه مسائل دوجانبه و منطقه‌ای است و هم یک کشور دارای نقش سازنده و مثبت و توأم با حسن نیت برای ایفای نقش سازنده در خصوص برخی موضوعات بین‌المللی مورد توجه مشترک ایران و عمان است. در خصوص موضوعات مورد گفت‌وگوی ایران با برخی طرف‌های بین‌المللی و غیرمنطقه‌ای عمان همواره نقش سازنده داشته است. فرصتی است برای گفت‌وگوی مشترک و سازنده دو کشور و استمرار گفتگو‌های مشورتی دو کشور در زمینه‌های مورد علاقه. ان‌شاءالله بعد از سفر توضیحات تکمیلی درباره محور‌های گفتگو‌ها در اختیار عزیزان قرار دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اعزام جنگند‌ه‌های اف ۱۶ توسط آمریکا به منطقه خلیج فارس بیان کرد: نقش دولت آمریکا در خصوص مسائل منطقه‌ای به ویژه امنیت منطقه هیچگاه صلح آمیز و سازنده نبوده است. اظهارات لفاظی‌ها و تحرکات آمریکا در ارتباط با موضوع گفته شده را سازنده نمی‌دانیم و تحریک آمیز است و تداوم این گونه اقدامات می‌تواند به ایجاد حساسیت‌های جدید در منطقه به ویژه در حوزه راهبردی خلیج فارس و دامن زدن به بی ثباتی و ناامنی کمک کند. ایران نسبت به هر اقدام غیرقانونی و غیرسازنده که امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار دهد با حساسیت و دقت رصد و پایش می‌کند و نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرقانونی به صورت خاص در نزدیکی مرز‌های خود حساس است و نسبت به آن توجه ویژه خواهد کرد و با توجه به اشراف و توانمندی نیرو‌های مسلح خود در پاسداری از امنیت مرز‌ها و امنیت دریانوردی و هوانوردی در منطقه خلیج فارس حق خود را برای اتخاذ تدابیر مقتضی بازدارنده و منطبق با قواعد و مقررات بین‌المللی و حقوق بین‌الملل محفوظ می‌دارد و از حقوق مسلم خود استفاده خواهد کرد.

وی گفت: توصیه ما به دولت آمریکا پرهیز از هرگونه اقدام تحریک آمیز، غیرسازنده و بی ثابت کننده در منطقه است. امنیت منطقه موضوع مشترک برای همه کشور‌های حوزه خلیج فارس است. امنیت در منطقه یک مقوله یکپارچه و تعمیق و تامین آن نیازمند همکاری‌های دسته جمعی کشور‌های منطقه است. انتظار می‌رود دیگر کشور‌ها در حوزه آبی خلیج فارس به مسؤولیت‌های خود توجه و هشدار‌های لازم را به دولت آمریکا برای پرهیز از هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرسازنده بدهند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا و سفر وزیر خارجه عمان و ارتباط آن با موضوع تبادل زندانیان اظهار داشت: به جزییات مذاکره امروز در این جلسه نمی‌توانم اشاره کنم. عمان شریک سازمنده و همراه با نقش مثبت و از شرکای خوب ایران در مسائل مورد توجه مشترک است. ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای تامین حقوق ملت ایران غفلت نخواهد کرد. استفاده از ظرفیت کشور‌های دوستی که علاقه‌مندند در مسیر دستیابی به توافق سازنده کمک کنند، ایران در عمل همواره نشان داده از چنین نقش‌های سازنتده‌ای استقبال کرده و خواهد کرد. از مسیر‌های دیپلماتیک هیگاه فاصله نگرفتیم و مادامی که حقوق ملت در تداوم مسیر مذاکره باشد دولت ایران از این ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده خواهد کرد.

وی گفت: دولت آمریکا به عنوان طرفی که به صورت غیرقانونی از یک قرارداد بین‌المللی خارج شده هم نسبت به این اقدام مسؤولیت دارد و مسؤول وضعیت حاکم بر روند برجام است و هم درباره بازگشت مسؤولانه همه طرف‌ها به برجام دولت آمریکا باید به مسؤولیت خود عمل کند.

کنعانی اضافه کرد: روند و مسیر مذاکره همچنان باز است و می‌تواند در مسیر‌های دیپلماتیک این موضوع پیگیری شود. امکان جمع بندی مذاکرات مبتنی بر گفتگو‌های قبلی انجام شده در بازه زمانی نزدیکی میسر است، ولی این دولت آمریکاست که باید در این زمینه اراده و تصمیم سیاسی قطعی خود را نشان دهد. به مسیر‌های دیپلماتیک تداوم خواهیم داد و پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره کنار گذاشتن رابرت مالی اظهار داشت: ارزیابی خاصی منفی یا مثبت در این رابطه نداریم. به رفتار دولت‌ها نگاه می‌کنیم و آمد و رفت دولت‌ها را ملاک ارزیابی سیاست‌ها و برنامه‌ها تلقی نمی‌کنیم و به آن توجه نخواهیم کرد. به رفتار دولت آمریکا توجه داریم و در خصوص تغییر افراد ارزیابی خاصی نداریم و واکنشی در این رابطه نخواهیم داشت.

وی درباره میزبانی از سرکرده گروهک تروریستی منافقین در پارلمان ایتالیا گفت: اقدام رسمی دولت ایران به صورت جدی و فوری انجام شده است. میزبانی از منافقین و فرقه تروریستی منافقین از سوی هیچ طرف و دولتی قابل دفاع و قابل توجیه نیست.

میزبانی از سرکردگان و اعضای این فرقه در هر سطحی و توسط هر کشوری و در هر شکل آن مصداق بارز حمایت از تروریسم و تحریک و تشویق تروریسم است و با مسؤولیت بین‌المللی دولت‌ها در مبارزه با تروریسم در تعارض کامل و آشکار است و به ویژه با شعار‌های حقوق بشری و ادعا‌های حقوق بشری این گونه دولت‌ها از جمله دولت‌های اروپایی کاملا در تعارض است. نمی‌شود هم مدعی دفاع از حقوق ملت ایران باشند و هم از قاتلان ملت ایران به کسانی که دستشان به خون ملت ایران و خون بیش از ۱۷ هزار شهروند ایرانی آلوده است حمایت و یا میزبانی کنند. این با مسؤولیت بین‌المللی دولت‌ها در مبارزه با تروریسم در تعارض است. ایران در این رابطه دیدگاه‌های خود را به صورت جدی و صریح به دولت ایتالیا اعلام و با احضار سفیر ایتالیا به آن واکنش جدی نشان داده است.

وی گفت: از همه ظرفیت‌ها برای پیگیری و تعقیب سرکردگان این گروهک استفاده کرده و می‌کنیم. متاسفانه بسیاری از دولت‌ها به رغم شعار‌هایی که می‌دهند به مسؤولیت‌های خود عمل نکردند. انتظار ما از این دولت‌ها عمل به مسؤولیت‌های بین المللی در مبارزه با تروریسم است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها