کد خبر: ۵۲۸۰۷۹
زمان انتشار: ۱۴:۳۵     ۲۹ تير ۱۴۰۲
برای امسال شبکه یک سیما در ایام تاسوعا و عاشورا دو فیلم را که برشی از سریال مختارنامه است روی آنتن خواهد برد، البته امکان تماشای کامل سریال مختارنامه در تلوبیون و فضای مجازی فراهم است، امسال در محرم سریال تاریخی «عشق کوفی» متناسب با این ایام از آنتن شبکه سیما پخش می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس، مجموعه تاریخی - مذهبی «مختارنامه» از جمله تولیدات الف ویژه مرکز سیما فیلم در دهه ۸۰ بود که برای نخستین بار مهرماه سال ۱۳۸۹ به کارگردانی داوود میرباقری از تلویزیون پخش شد. فیلمبرداری این سریال به عنوان ششمین اثر میرباقری پس از مجموعه‌هایی همچون امام علی(ع) و معصومیت از دست رفته، از سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود و در سال ۱۳۸۸ به پایان رسید.

سریال «مختارنامه» که با گذشت 13 سال از نخستین پخش آن، بارها از قاب شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن رفت، همواره مورد اقبال و توجه مخاطبان خصوصا در ایام ماه محرم و صفر قرار گرفته بود. در طی این سال‌ها نیز مجموعه‌ای با مضامین عاشورایی در قالب فیلم و سریال تولید نشد و همین موضوع علتی بود تا «مختارنامه» همواره گزینه پخش شبکه‌های تلویزیون باشد. 

داوود میرباقری پیشتر در گفتگویی درباره «مختارنامه» گفته است: در مختارنامه من دقیقا می‌دانستم چه خواهم کرد و با چه مشکلاتی روبرو خواهم بود. لذا تصاویر کربلا را کمتر پرداخته بودم. اما آقای ضرغامی همان زمان در جلسه‌ای گفتند مردم انتظار دارند بالاخره بخش‌هایی از کربلا را در فیلم شما ببینند. گفتم این قصه مختارنامه است و به لحاظ منطق روایی خیلی نیازی به کربلا ندارد، ولی بدان فکر می‌کنم. چون خودم هم فکر می‌کنم قصه‌ای مثل مختارنامه که اصل و اساسش بر خونخواهی کربلا است نمی‌تواند از اصل واقعه سخنی نیاورد.

*عاشورا دریای بی‌کرانی از موضوع، فرم و داستان است
کارگردان «مختارنامه» در خصوص تولید آثار تاریخی ـ مذهبی گفته است: عاشورا یک دریای بی‌کرانی از موضوع، فرم و داستان است. ما نیز به شدت امروز بدان نیاز داریم. امام حسین (ع) را به لحاظ مکتب فکری با چه کسی می‌توان مقایسه کرد؟ من فکر می‌کنم اگر 100 فیلمساز 100 فیلم درخصوص عاشورا بسازند باز این داستان را محدود کرده‌اند و باز حرف برای گفتن داریم. اصلا یکی از انگیزه‌هایی که سبب شده من به این سمت و سوی هنری بیایم، این بوده که یک روزی به جایی برسیم که بتوانم باورهای دینی و اسطوره‌های دینی خود را به تصویر بکشم.
بیش از 2 هزار و 800 حمایت از پخش «مختارنامه»
اخیرا جمعی از کاربران سامانه «فارس من» در 2 پویش خواستار پخش سریال «مختارنامه» شده‌اند. بیش از 2 هزار و 800 نفر از مخاطبان این سامانه تا زمان جایگزین شدن مجموعه‌های نمایشی با سطح کیفی مشابه با «مختارنامه»، مطالبه پخش این سریال در ایام ماه محرم و صفر را به ثبت رسانده‌اند.


در متن پویش «پخش سریال مختارنامه، خواسته مردم است»، آمده است: سریال مختارنامه جزو معدود سریال‌هایی است که اگر روزانه هزار بار هم تماشا شود، باز یک نکته پندآموز جدید به مخاطب آموزش می‌دهد؛ همه ما می‌دانیم که طبق روایت پیامبر(ص) شهادت امام حسین (ع) حرارتی سرد نشدنی را در قلب‌های مؤمنان ایجاد کرده است و محرم و صفر عامل زنده ماندن اسلام است.

از طرفی عبرت از گذشته، موضوع بسیار مهمی است که در روایات مختلف بر آن تأکید شده و در شرایط فعلی که زر و تزویر متحد شده‌اند علیه ارزش‌های ناب اسلامی، پخش این سریال می‌تواند موجب «به خود آمدن» بسیاری از فریب خوردگان شود. 

لذا خواسته قاطبه ملت ایران این است که صداوسیما، حداقل تا زمان تولید سریالی در سطح کیفیت، محبوبیت و تأثیرگذاری مختارنامه، بدون توجه به هیاهوی رسانه‌ای و با قدرتی مضاعف، سنت حسنه خود در پخش سریال مختارنامه در ایام سوگواری برای شهادت 73 شهید کربلا را ادامه دهد.

در همین خصوص معاونت سیما در پاسخ به مطالبه کاربران سامانه «فارس من» توضیحاتی ارائه داده که در ادامه می‌خوانید:

«سریال تاریخی مختارنامه به عنوان یک اثر ارزشمند که تماشای آن موجب ارتقای بینش معرفتی نسبت به قیام عاشورا و منتقیمن حضرت ثارالله(ع) می‌شود، همواره مورد اقبال مخاطبان بوده است. این سریال فاخر طی سال‌های اخیر در مناسبت محرم از شبکه‌های مختلف سیما بازپخش شده و آخرین نوبت پخش به پارسال در شبکه آی فیلم از معاونت برون مرزی برمی‌گردد.

فرآیند پخش چنین آثاری که پس از پخش اول در گنجینه آرشیو سازمان در دسترس شبکه‌های مختلف رسانه ملی قرار دارد، بدین قرار است که بنابر درخواست شبکه متقاضی پخش، با تایید شورای فیلم و سریال معاونت سیما به منظور جلوگیری از موازی کاری و همپوشانی‌ها در پخش، در نوبت پخش قرار می‌گیرد. برای امسال شبکه یک سیما در ایام تاسوعا و عاشورا دو فیلم را که برشی از سریال مختارنامه است روی آنتن خواهد برد.

البته امکان تماشای کامل سریال مختارنامه در تلوبیون و فضای مجازی برای علاقه مندان فراهم است. در همین حال، امسال در مناسبت محرم سریال تاریخی «عشق کوفی» متناسب با این ایام از آنتن شبکه سیما پخش می‌شود و به نیاز مخاطب که تماشای یک سریال مناسبتی است، پاسخ خواهد داد. معاونت سیما ضمن بهره گیری از تمام داشته‌های ارزشمند خود، طبیعی است اولویت را به پخش آثار جدید می‌دهد.

البته که تولید آثار تاریخی و الف ویژه‌ای همچون مختارنامه در گذشته و نیز سلمان فارسی و موسی(ع) در حال حاضر، مشمول زمان و هزینه‌های قابل اعتنایی بوده که نیازمند حمایت جدی در سطح یک اثر ملی است. بی شک دولت و مجلس محترم و دیگر تصمیم سازان کشور در رونق بخشی به این تراز سریال سازی نقش بسزایی دارند تا رسانه بتواند با این پشتیبانی‌ها به انتظارات به حق مخاطبان که تماشای آثار جدید با مضامین والای قرآنی و دینی است پاسخ شایسته بدهد.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها