کد خبر: ۵۲۸۱۰۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۳۱ تير ۱۴۰۲
معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی هشدار داد:طبق گزارش‌ها، حدود یک سوم خاک اوکراین با مهمات منفجر نشده، مین‌ها و بمب های خوشه‌ای آلوده است.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از ایرنا، رزماری دی کارلو (ROSEMARY DICARLO) با بیان اینکه ما با دولت اوکراین و دیگر شرکا برای مقابله با تهدید ناشی از مهمات منفجر نشده کار می کنیم،گفت: تلاش های ما برای رفع چنین تهدیدی تاکنون به حدود ۳.۵ میلیون نفر کمک کرده است.

این مقام سازمان ملل گفت: اما این آمار و ارقام کل ماجرا نیست. جنگ تاثیراتی دارد که ارزیابی آن دشوار است. نسلی از کودکان از جنگ آسیب دیده اند و جنگ تاثیرات بلندمدتی بر سلامت روان کودکان و بزرگسالان دارد.

وی افزود: کودکان در اوکراین به طور نامتناسبی تحت تاثیر سطح بالایی از موارد نقض شدید در این درگیری قرار دارند. کودکان با سلاح های انفجاری که در مناطق وسیعی از جمعیت تاثیر دارد کشته یا دچار معلولیت می شوند.

دی کارلو همچنین گفت: میلیون ها کودک اوکراینی که شامل تقریبا دو سوم آنها است مجبور به ترک خانه های خود شده اند. برای آنهایی که باقی می مانند آسیب و ویرانی زیرساخت های مهم همچنان اوضاع را دشوار می کند زیرا دسترسی به خدمات اولیه مختل شده است.

این هشدار مقام سازمان ملل در حالی مطرح شده که دولت بایدن بمب های خوشه ای خود را در قالب بسته نظامی جدید ۸۰۰ میلیون دلاری امنیتی به اوکراین ارسال کرده است.

به گفته کالین کال معاون امور سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، واشنگتن «مدرن ترین» بمب‌های خوشه‌ای خود را ارسال کرده است.

شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه درخواستی با امضای ۱۶۵ سناتور را ارائه کرد و از پارلمان‌ها و سازمان‌های پارلمانی جهان خواست تا تصمیم واشنگتن مبنی بر ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین را که منجر به عواقب انسانی جدی می‌شود، محکوم کنند.

سناتورهای روس یادآور شدند که آمریکا در طول تاریخ از مهمات خوشه‌ای در بسیاری از درگیری‌ها از ویتنام تا یوگسلاوی و افغانستان استفاده کرده است. آنها تاکید کردند که «تجربه‌ی استفاده از مهمات خوشه‌ای در نقاط مختلف جهان نشان‌ می‌دهد که این مهمات سال‌ها پس از پایان فعالیت‌های نظامی نیز می‌توانند منفجر شوند و غیرنظامیان از جمله زنان، کودکان و سالمندان را کشته و یا زخمی کنند.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها