کد خبر: ۵۲۸۲۰۴
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
در مورد کره جنوبی مذاکرات انجام شده و مقامات کره قول‌های مثبتی دادند و منتظریم شاهد اقدام عملی دولت کره برای آزادسازی دارایی‌های ایران باشیم. پیگیری‌ها ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) دوم مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی دز ابتدای این نشست خبری ضمن در دست گرفتن یک جلد قرآن کریم، اهانت به قرآن کریم در اروپا را مجددا محکوم کرد.

* مقامات کره قول‌های مثبتی دادند
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مطالبات ایران از عراق و کره جنوبی و کارشکنی آمریکا در این خصوص اظهار داشت: مطالبات مورد اشاره جزو حقوق انکار ناپذیر ملت ایران است. میزان و ارقام آن توسط مسؤولان ذیربط و مقامات دولت عراق اعلام شده است. در سایه تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا انجام تجارت و مبادلات تجاری آزاد بین ایران و کشورهای مختلف دچار اشکال شد.

کنعانی ادامه داد: برخی از کشورها تحت فشارهای سیاسی غیرقابل قبول دولت آمریکا از پرداخت مطالبات ایران خودداری کردند و یا به دلیل بسته شدن امکان نقل و  انتقال بانکی برخی کشورها از جمله عراق نتوانستند به رغم تمایل و اراده این میزان از مطالبات ایران را در اختیار کشور ما قرار دهند.

وی گفت: در این زمینه مذاکرات متعدد در سطوح مختلف انجام شده است. در مورد کره جنوبی مذاکرات انجام شده و مقامات کره قول‌های مثبتی دادند و منتظریم شاهد اقدام عملی دولت کره برای آزادسازی دارایی‌های ایران باشیم. پیگیری‌ها ادامه دارد.

*‌ دولت عراق متعهد به پرداخت مطالبات ایران است
کنعانی افزود: دولت عراق متعهد به پرداخت مطالبات ایران است و در این زمینه مطالبات ما و حتی به حساب خاص متعلق به طرف ایرانی در بانک عراقی واریز کرده است. دولت آمریکا اخیرا اعلام کرده مجوز لازم را برای انتقال بخشی از مطالبات به خارج از بانک عراقی صادر کرده و ایران پیگیر دریافت این مطالبات است. پیشرفت‌هایی داشتیم ولی نیازمند وصول مطالبات هستیم. دولت در این زمینه با جدیت موضوع را از طرق مختلف دنبال می‌کند.

*  به میز مذاکره و مسیر مذاکره پایبندیم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر وزیر خارجه عمان و وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر و درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و تبادل زندانیان گفت: سفر مقامات عمان و قطر بخشی در چارچوب مناسبات و همکاری‌های دوجانبه ایران با این کشورهاست. خوشبختانه در شرایط کاملا مثبتی در روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم. بخشی هم در چارچوب تلاش‌های توأم با حسن نیت این کشورها قرار دارد که مایلند با ظرفیت‌هایی که دارند و از روابط خوبی که با دو طرف قضیه و طرف های برجامی دارند برای کمک به پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و رفع انسداد دارایی‌های مالی ایران و تبادل زندانیان کمک کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایران همواره اعلام کرده به میز مذاکره و مسیر مذاکره پایبند است. دیپلماسی را پایبند برجام بودیم و از ظرفیت‌های موجود استفاده کردیم از ابتکارات مثبت کشورهای منطقه از جمله عمان و قطر استقبال کردیم. گفت‌وگوها ادامه دارد. نه خوشبین هستیم نه بدبین. از پویایی‌های دیپلماتیک هیچگاه غافل نبودیم و از همه مسیرها برای استیفای حقوق مسلم ایران و در چارچوب خطوط قرمز خود برای پیشرفت کار و بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام و رفع انسداد دارایی‌های ایران و آزادی زندانیان استفاه خواهیم کرد. مسیر دیپلماسی باز است. گفت‌و‌گوها روند رو به جلویی دارد.

* سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران بیان کرد: سفر وزیر خارجه ارمنستان در چارچوب مناسبات دوجانبه و در پاسخ سفر قبلی امیرعبداللهیان انجام شده و گفت‌وگوها در سطوح وزرای خارجه انجام خواهد شد موضوعات مختلفی با ارمنستان برای گفت‌وگو و تبادل نظر داریم. همکاری‌ها در حوزه انرژی، اقتصادی، ترانزیت و در چارچوب همکاری‌های دو کشور در موضوعات منطقه‌ای داریم. موضوعات قفقاز جنوبی برای ایران اهمیت زاید الوصفی دارد. حمایت ایران از روند مسالمت آمیز حل و فصل اختلافات بین همسایگان حائز اهمیت است. 

* تبادل زندانیان منوط به اراده آمریکا
کنعانی همچنین درباره تبادل زندانیان با آمریکا گفت: ایران برای تبادل زندانیان جدی بوده است و طولانی شدن روند تبادل به دلیل عدم وجود اراده از سوی دولت آمریکا بوده است. اکنون ما در مرحله‌ای قرار داریم که می‌توانیم بگوییم انجام این تبادل در صورت وجود اراده سیاسی در طرف آمریکایی میسر است. برخی دولت‌های دارای روابط خوب با طرفین در حال ایفای نقش هستند. ایران از نقش آفرینی این کشورها استقبال کرده است. امیدواریم در بازه زمانی کوتاه مدت رخ دهد البته این به اراده دولت آمریکا بستگی دارد. 

* اهانت به قرآن کریم
سخنگوی وزارت خارجه درباره اهانت به قرآن اظهار داشت: یک کشوری نمی‌تواند با استناد به آزادی بیان نسبت به حقوق برخی از شهروندان و حقوق ملت‌های دیگر و پیروان ادیان سماوی تعدی کرده و حقوق آنها را نادیده بگیرد و تعرض و به احساسات و اعتقادات آنها اهانت کند. قرآن نقطه وحدت امت اسلامی است. پیروان ادیان سماوی نشان دادند که نسبت به تعدی به اعتقادات و ارزش‌ها و مبانی کتب آسمانی پیروان ادیان ابراهیمی حساسیت دارند و آن را محکوم می‌کنیم. شاهد واکنش کشورهای اسلامی در سطح دولت‌ها و ملت‌ها بودیم. ایران واکنش جدی نشان داده و علاوه بر احضار سفیر سوئد و دانمارک یادداشت اعتراض آمیز داده شد.

وی با اشاره به پیشنهاد امیرعبداللهیان برای برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی به گفت‌وگوهای وزیر خارجه با دبیرکل سازمان ملل و دیگر همتایان پرداخت.

کنعانی افزود: کشورهای اسلامی لازم است در اقدام جمعی از ظرفیت‌های موجود در سازمان همکاری اسلامی، سازمان ملل و شورای حقوق بشر اقدام دسته جمعی انجام دهند تا بازدارندگی لازم صورت بگیرد. هیچ کشوری نباید با استفاده از قوانین داخلی اهانت به مقدسات و قرآن کریم را توجیه کند. کشورهای اسلامی با جنایتکاران و مجرمان برخورد و اقدام بازدانده انجام دهند و یا به درخواست کشورهای اسلامی که اینها را برای محاکمه در اختیار این کشورها قرار دهند، جامه عمل بپوشانند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در اعتراض به این اقدام علاوه بر احضار سفیر سوئد اعلام کرد ایران از پذیرش سفیر جدید سوئد اجتناب خواهد کرد و فعلا اعزام سفیر خود به استکهلم را به تعویق خواهد انداخت. سفیر ایران همه کارهای رسمی و تشریفاتی برای اعزامش صورت گرفته بود و بلیت هم داشت و در حال عزیمت بود که ایران در واکنش به این اقدام غیرقابل دفاع و توجیه سفیر خود را به استکهلم نفرستاد.

وی گفت: درخواست ایران از همه کشورهای اسلامی است که در این زمینه اقدامات موثر و بازدارنده انجام دهند. پیام‌ و درخواست دولت‌ها و ملت‌های اسلامی و مسلمانان جهان از کشورهای اروپایی از جمله سوئد و دانمارک کاملا واضح است. آنهایی که ادعای احترام به حقوق ملت‌ها را دارند باید به ادعای خود جامه عمل پوشانده و به خواسته دو میلیارد مسلمان جهان احترام بگذارند و مانع این اقدامات شرم آور شوند.

* استقبال از مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: از مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان برای رسیدن به صلح جامع و پایدار استقبال می‌کنیم. تحکیم ثبات و استقرار در منطقه را به نفع کشورهای منطقه و منطقه می‌دانیم. ایران آماده است از ظرفیت‌های خود برای استقرار صلح و ثبات پایدار در قفقاز استفاده کند.

وی درباره سفر احمدیان به آفریقای جنوبی اظهار داشت: دبیر شورای عالی امنیت ملی به دعوت دولت آفریقای جنوبی برای شرکت در نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی عضو بریکس و دوستان بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده است. موضوع اجلاس بررسی امنیت سایبری است. 

کنعانی درباره عضویت ایران در بریکس گفت: ایران جزو اولین کشورهای متقاضی برای عضویت است. تاکنون رئیس جمهور و وزیر خارجه و اکنون دبیر شورای عالی امنیت ملی در اجلاس بریکس دعوت شدند و برای اجلاس آتی رئیس جمهور دعوت شده است. اعضای بریکس اعلام کرده‌اند در ارتباط با سازوکار عضویت کشورهای جدید در حال مذاکره هستیم و این سازوکار را در نشست‌های کارشناسی طرح کردیم و قرار است این سازوکارها را به نشست وزرای خارجه و سران ارائه و در صورت تصویب پذیرش کشورهای جدید انجام خواهد شد. نیازمند انتظار برای تکمیل روند سازوکار عضویت کشورهای جدید در بریکس هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر باقری به لهستان نیز عنوان کرد: فرصتی بود موضوعات مورد علاقه دو جانبه در این گفت‌وگوها بحث شود. با برخی سفرای اروپایی در ورشو گفت‌وگوهایی انجام شد. 

* دولت آمریکا مسؤول وضعیت کنونی برجام
کنعانی درباره اظهارات وزیر خارجه بلینکن که ایران را مسبب عدم احیای برجام دانسته گفت: دولت آمریکا مسؤول تخریب روند برجام است و یکجانبه و غیرقانونی از چارچوب برجام خارج شد و مفاد قطعناه 2231 را نادیده گرفته و تحریم‌های یکجانبه جدیدی را بعد از خروج برجام بر ملت ایران تحمیل کرده است. به اذعان کشورهای عضو برجام دولت آمریکا مرتکب نقض برجام شده و مسؤول تخریب یک روند سیاسی چندجانبه است. مقامات کنونی دولت آمریکا بارها و بارها و اخیرا دولت قبلی آمریکا را مورد ملامت قرار دادند و آن را مسؤول خروج از برجام و تخریب روند اجرای برجام دانستند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت آمریکا مسؤول وضعیت کنونی برجام و ایجاد خلل در روند اجرای آن است. این دولت نمی‌تواند در جایگاه مدعی قرار بگیرد و دیگری را مسؤول خلل در اجرای برجام بداند. هم اکنون چنانچه اراده سیاسی نزد دولت آمریکا باشد امکان بازگشت طرف‌ها به برجام و جمع بندی مذاکرات وجود دارد. در حوزه منطقه‌ای شاهد روند مثبتی بین شکل گیری روند مذاکرات بین کشورهای منطقه هستیم. دولت آمریکا با ادعاهای بی اساس به دنبال ایجاد خلل در روند مثبت شکل گرفته در فضای منطقه‌ای است. 

وی افزود: این اتهامات را نمی‌پذیریم و کاملا مردود می‌دانیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها