کد خبر: ۵۲۸۲۶۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
گفت‌وگو با سازنده «از سرگذشت»
سازنده ویژه‌برنامه محرمی «از سرگذشت» با اعلام اینکه برنامه‌اش تا پایان صفر در شبکه نسیم ادامه دارد، نکاتی هم درباره لزوم پرداخت به ساختارهای جذاب برنامه‌سازی در حوزه معارفی بیان کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، محمد پیوندی ـ کارگردان ویژه‌برنامه «از سرگذشت» ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ساختار جدید برنامه‌اش که ویژه ایام محرم طراحی شده است، گفت: «از سرگذشت» یک برنامه قصه‌محور است و طبق روال گذشته قصه اصلی، داستان دوراهی‌ها و تردیدهاست. با این تفاوت که فرم برنامه نسبت به قبل خیلی جدیدتر شده به این دلیل که شما برای اولین بار این تاک‌شو را در دو دکور یعنی دو لوکیشن می‌بینید. لوکیشن اول کلاه‌خودی است که نماد زیبای بسیار تاثیرگذاری از حیث بصری دارد و حال عجیبی به افراد می‌دهد. لوکیشن دوم همان محله‌های عزاداری هستند که نوستالوژیک شده‌اند. این برنامه از اول محرم پخشش شروع شده و تا پایان اربعین و ماه صفر ادامه دارد.

«محفل» و «حسینیه معلی» اتفاق متفاوتی را رقم زدند/ «مختارنامه» پس از ۱۳ سال مخاطب دارد

 

تلویزیون مخاطبان محرمی‌اش را اقناع می‌کند؟

پیوندی که پیش از این برنامه «قهرمان» را برای شبکه سه سیما تولید کرده بود، به این پرسش که فکر می‌کنید تلویزیون در بخش نمایش در ایامی همچون محرم مخاطبانش را اقناع می‌کند و آنطور که باید و شاید این مناسبت را مهم تلقی کرده است؟ اینگونه پاسخ داد: به عنوان یک برنامه‌ساز خودم از مخاطبان و طرفداران کارهای نمایشی در مناسبتی مثل محرم هستم. به هر حال دل‌ها در این ایام پذیرنده‌تر است و می‌توانیم مواردی را یادآوری کنیم و سناریوهایی را در بخش نمایش بنویسیم که تاثیرگذار باشند. به نظرم این سوال را باید از مدیران و همکاران سیاستگذار در حوزه نمایشی پرسید. از طرفی هم معتقدم باید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

«محفل» و «حسینیه معلی» اتفاق متفاوتی را رقم زدند/ «مختارنامه» پس از ۱۳ سال مخاطب دارد

او سپس به پخش سریال «عشق کوفی» که از تولیدات جدید تلویزیون ویژه محرم است اشاره کرد و گفت: ما امسال سریال «عشق کوفی» را ویژه محرم داریم و من می‌دانم که دوستان خیلی برایش زحمت کشیدند. این کار پروداکشن قوی‌ای دارد. همچنین می‌دانم چندین کار نمایشی دیگر هم برای این ایام در دست تولید بوده اما گویا به پخش نرسیده است. خودم معتقدم باید کارهای نمایشی به قوی‌ترین شکلش در ایامی مثل محرم تولید و پخش شوند.

«مختارنامه» اگر بازهم پخش شود مخاطب دارد

این برنامه‌ساز معارفی همچنین درباره پخش سریال «مختارنامه» پس از ۱۳ سال، اظهار کرد: سال‌هاست که از پخش و تولید پروژه‌ای بزرگ مثل «مختارنامه» یا «شب دهم» می‌گذرد و اتفاقاً به نظرم اگر امسال هم مختارنامه پخش شود باز هم مخاطب خودش را دارد و نمی‌توانیم آن‌را نبینیم؛ چون از پروژه‌های ویژه صداوسیما هستند که پروداکشن قوی‌ای داشتند. سریال «مختارنامه» هشت سال تولیدش زمان برد و به مدت ۱۳ سال هم آنتن تلویزیون را پر کرد. ساخت چنین پروژه‌هایی کار سخت و بزرگی است به خصوص در بخش هزینه‌ها.

 

«محفل» و «حسینیه معلی» اتفاق متفاوتی را رقم زدند/ «مختارنامه» پس از ۱۳ سال مخاطب دارد

وی در عین حال عنوان کرد: نمی‌دانم شاید خاصیت محرم به این شکل است که بیشتر باید گفت‌وگو کنیم و سراغ رئالیتی و واقعیت‌ها برویم اما اعتقاد شخصی من این است در هر تقویمی شما نمی‌توانید بگویید کار نمایشی تاثیرگذار نیست چون قطعاً هست و حتما مدیران تلویزیون این موضوع را می‌دانند. اکنون ما پروژه‌های بزرگی در حال ساخت داریم که یکی از آنها «سلمان فارسی» است. من فکر می‌کنم طی یکی دو سال آینده پروژه‌های با کیفیت و خوبی در همین ایام به روی آنتن خواهیم داشت اما ما هم واقعاً در این بخش مطالبه داریم و امیدواریم که به‌زودی اتفاقات بهتری برای تلویزیون بیفتد.

در ساخت برنامه‌های مذهبی همه سلیقه‌ها را در نظر بگیریم

او همچنین درباره اینکه تلویزیون می‌تواند با لزوم پرداخت به ساختارهای جذاب و به‌روز برنامه‌های معارفی و مذهبی موفقی همچون «محفل» که مخاطب را درگیر کند تولید کند، چنین گفت: «محفل» واقعاً کار متفاوتی بود و توانست ماه رمضان امسال مخاطبان را جذب خودش کند. من اکنون قصد تمجید از برنامه خودم را ندارم اما فکر می‌کنم برنامه «از سرگذشت» هم تا حدودی توانست مخاطب جذب کند و شکل جدیدی ارائه بدهد یا برنامه‌ای مثل «با حسین حرف بزن» و «حسینیه معلی» هم به نظرم شکل متفاوتی را ارائه می‌دهند و همین ویژگی‌ها را دارند. به نظرم تلویزیون باید همه سلیقه‌ها را در نظر بگیرد. 

پیوندی تاکید کرد: باید از برنامه‌های زنده در تلویزیون پرهیز کرد و به سمت برنامه‌های تولیدی با کیفیت رفت و چیزی را تقدیم مخاطب کرد که اندازه و شایسته نگاهش باشد.

 

ادامه «قهرمان» بستگی به نظر دوستان دارد

کارگردان «از سرگذشت» در پایان درباره تجربه برنامه‌سازی‌اش در «قهرمان» گفت: اخیراً فینال «قهرمان» را به روی آنتن بردیم. به نظرم تجربه خوبی بود و خدا را شکر مخاطبان کار را دوست داشتند. ادامه این برنامه بستگی به نظر دوستان دارد. بستر این برنامه فراهم است چون مدل و نگاه نویی را در شکل مسابق‌ سازی ارائه کرد و خیلی‌ها از برنامه استقبال کردند باید ببینیم نظر دوستان درباره ادامه آن چیست.

به گزارش ایسنا، برنامه «از سرگذشت» کاری از شبکه نسیم است که در ایام محرم هرشب ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه به روی آنتن می‌رود و هرشب ساعت ۲۳ و ۴۰ دقیقه از شبکه دو سیما بازپخش می شود.

«از سرگذشت» دوراهی‌های زندگی افراد را روایت می‌کند، مجالی که یک تصمیم می‌تواند شکل زندگی یک انسان را تغییر بدهد و او را به چالش بکشد، دوراهی‌هایی که بارها در طول تاریخ تکرار شده است و انتخاب‌ها تعیین کرده‌اند که افراد در سپاه امام حسین (ع) قرار می‌گیرند یا با یزید و یارانش همراه می‌شوند.

«از سرگذشت» روایت‌هایی عجیب از زندگی مردمی ساده و تصمیماتی شجاعانه است و در کنار این روایتگران، چهره‌های شناخته شده فرهنگی، هنری و … قرار می‌گیرند و درباره این تصمیمات صحبت می‌کنند.

این برنامه‌ گفتگومحور به تهیه‌کنندگی محسن نجفی سولاری، کارگردانی محمد پیوندی و اجرای علی‌اکبر قلیچ تهیه شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها