کد خبر: ۵۲۸۳۱۱
زمان انتشار: ۱۲:۵۹     ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:
استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که ضعفا بیشتر از دیگران برای مجالس عزای حسینی هزینه می کنند، گفت: هزینه بر سید الشهدا بهترین هزینه ها و در راه یاری دین الهی است؛ هزینه بر امام حسین علیه السلام توفیق خدمت به فقرا و حمایت از ضعفا را نصیب انسان می‌سازد.

به گزارش پایگاه خبری 598،  حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، به فرازهایی از آیات آغازین سوره مبارکه کهف اشاره نمود و با تأکید بر این که این پیام و کتاب الهی، رشته اتصال ما و خداست که به وسیله اشرف انبیاء نازل شده است، اظهار داشت: عدم ایمان عده ای نسبت به پیام الهی، پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله را دچار « فَلَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ»[۱]ساخته وجود حضرت چنان غصه می خورد گویا هر آن امکان دارد جان دهند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه دنیای پرجاذبه و پر زرق و برق را فتنه راه مومنین و مزاحم ایمان مومنان دانست و ابراز داشت: جلوه های دنیا و دعوتی که از ناحیه اهل دنیا اتفاق می‌افتد، مانعی پیش روی تجلی ایمان انسان‌هاست تا از انسان از دعوت خدا، حقیقت قرآن و رزق الهی باز بماند.

وی با بیان این که تجلی ایمان واقعی در گرو عبور از میانه زینت‌ها و جلوه‌های دنیای تزئین شده است، خاطرنشان ساخت: در این فتنه و جلوه های دنیا امتحان اتفاق افتاده، انسان‌ها مسیر و راه خود را انتخاب می‌کنند؛ خداوند متعال می‌فرمایند، در این جلوه دادن به دنیا، راه را نه تنها برای خوب شدن، بلکه برای بهترین شدن قرار داده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این که مومن واقعی همچون حبیب بن مظاهرها در عبور از دنیای پرزرق و برق بنی امیه‌ها و دعوت‌های پر جاذبه شیاطین، به سمت حق رهنمون می‌شوند، خاطرنشان ساخت: خداوند متعال می فرمایند؛ «وَإِنَّا لَجَاعِلُونَ مَا عَلَیْهَا صَعِیدًا جُرُزًا»[۲] روزی این زینت های دنیا که عامل فتنه و سختی است، جمع خواهند شد و راه روشن و مسیر رشد باز خواهد گردید.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که انسان برای رسیدن به «وَرِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَأَبْقَی»[۳] باید از وسط دنیای پر زرق و برق عبور و خود را آلوده گناه نسازد، یادآور شد: انسان باید از فتنه‌ها، جلوه‌ها و قدرت و تطمیع های دنیا عبور کند تا بتواند به رشد دست یابند؛ روی گردانی از این بت‌ها و بت‌کده‌ها شرط ورود به وادی خدا و حرکت به الی الله است.

وی قرار گرفتن در پناهگاه الهی را در گرو اعتزال و فاصله گرفتن از فتنه‌های زیبای دنیا توصیف نمود و اظهار داشت: مؤمن باید از این وسط دنیا عبور کند تا بتواند در پناهگاه ایمن الهی قرار گیرد؛ دنیا دریای عمیقی است که بسیاری از متقیان را غرق ساخته است؛ خداوند متعال نیز برای عبور انسان از دریای پرتلاطم دنیا کشتی نجات اهل بیت علیهم السلام را قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه بر استواری و استقامت اصحاب عاشورا تصریح و به فرازهایی از خطبه سیدالشهدا علیه السلام در شب عاشورا اشاره نمود و ضمن تفسیر آیه ۹ سوره کهف، اظهار داشت: سر مطهر سید الشهدا علیه السلام کهف این کاروان است که در دل سختی‌ها با قرائت قرآن از اسرای عاشورا حمایت نمودند.

وی با تأکید بر این که خداوند متعال در مقابل جلوه هایی که به اهل دنیا داده، کهفی را برای امت اسلام قرار داده است، اظهار داشت: امام حسین علیهم السلام کهف امت رسول الله صلی الله علیه و آله است؛ عاشورای سید الشهدا علیه السلام با وارد کردن عالم به محیط حزن، انسان را از بساط لهو و لعب و تجارت‌خانه شیطانی که به اندازه کل دنیا پهن شده، رها می سازد و تمام جلوه های دستگاه شیطان بی فروغ می‌شوند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر یادآور شد: خداوند متعال خطاب به پیامبر اعظم که « لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ»[۴] بودند؛ برای اهل راه و کسانی که می خواهند خوب زندگی کنند کهف و پایگاهی قرار داده است که هر وقت انسان وارد آن شود، جلوه‌های دنیا و بساط لهو، تفاخر و تکاثر آزاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: امت اگر می خواهد از دل این فتنه های سنگین آخرالزمانی نجات پیدا کند؛ باید بداند که امام حسین علیه السلام تنها کهفی است که می‌تواند انسان را در مقابل تهدید و تطمیع و گرفتاری در بساط لهو و لعب و طبل و دهل روزگار ایمن سازد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بر اهمیت تقویت مراسم و مناسک عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام تصریح نمود و خاطرنشان ساخت: هزینه بر سید الشهدا بهترین هزینه ها و در راه یاری دین الهی است؛ هزینه بر امام حسین علیه السلام توفیق خدمت به فقرا و حمایت از ضعفا را نصیب انسان می‌سازد.

وی با تأکید بر این که ضعفا بیشتر از دیگران برای مجالس عزای حسینی هزینه می کنند، یادآور شد: در میزبانی از زائران اربعین حسینی برخی از خانواده های عراقی، نیمی از درآمد سالانه خود را برای میزبانی از زائران اربعینی سید الشهدا علیه السلام هزینه می‌کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان ساخت: به هر قیمت شده باید مردم را زیر چتر امام حسین علیه السلام محفوظ داریم؛ چرا که این کهفی است که خداوند متعال وعده آن را به رسول الله صلی الله علیه و اله داده اند. اگر ما مراقبت نموده و جوانان را با این دستگاه مانوس نماییم، تردید نکنید در پناه امام حسین علیه السلام از تمام آسیب های روزگار مصون خواهند ماند.

وی افزود: انسانی که درگیر جلوه های دنیا می شود، باید بلافاصله خود را بر سر سفره امام حسین حاضر و دل خود را به عاشورای امام حسین علیه السلام محزون سازد؛ این حزن نمی گذارد انسان غرق در جلوه های دنیا شود. عالم حزنی که سید الشهدا به پا کرده است، بساط تطهیر و حیات طیبه‌ای است که انسان را از آلودگی‌های دنیا پاک می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با تأکید بر این که هر وقت انسان احساس کدورت در دلش نمود، باید خود را به سرچشمه رحمت الهی اتصال داده، با اشک بر سید الشهدا علیه السلام قلب خود را احیا سازد، اظهار داشت: انسان عاشورایی از دشمن هیچ حراسی به دل راه نمی دهد و با تطمیع دشمن دلکنده از معرفت الله نمی‌شود؛ کل بساط لهو و لعب شیطان هیچ جاذبه ای برای عاشورایی‌ها ندارد.


[۱] آیه ۶ سوره کهف

[۲] آیه ۸ سوره کهف

[۳] آیه ۱۳۱ سوره طه

[۴] آیه ۳ سوره شعراء

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها