کد خبر: ۵۲۸۶۸۶
زمان انتشار: ۰۹:۲۸     ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
سیگنال مثبت آزادسازی منابع ارزی کشورمان قیمت دلار را در معاملات آتی کاهش داد.
به گزارش پایگاه خبری 598، قیمت دلار در بازار غیررسمی که با سیاست تثبیت بانک مرکزی ۶ ماه است در کریدور 50 هزار تومان مانده است پس از اعلام آزادسازی منابع ارزی کشورمان بیش از 1000 تومان در بازار آتی ارزان شد و به نظر می‌رسد این روند با شروع به کار بازار در روز شنبه شدت بیشتری داشته باشد.
 
به گزارش «وطن امروز»، اعلام توافق صورت‌گرفته برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده کشورمان طی ساعت‌های پایانی پنجشنبه منجر به ریزش قیمت دلار شد. با وجود اینکه بازار رسمی ارز در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل است و خرید و فروشی در آن رخ نمی‌دهد اما در این روزها بازار معاملات آتی داغ است و روی نرخ بازگشایی بازار در روز شنبه بسیار تاثیر می‌گذارد. بر این اساس قیمت هر دلار آمریکا روز چهارشنبه و در انتهای فعالیت بازار (ساعت 17 عصر) حدود 49 هزار و 600 تومان بود اما با اعلام خبر آزادسازی منابع ارزی کشورمان قیمت دلار در معاملات آتی رفته رفته روند کاهشی به خود گرفت و در زمان تنظیم این گزارش (17 عصر جمعه) قیمت دلار در بازار آتی 48 هزار و 300 تومان بود. پیش‌بینی می‌شود امروز و با شروع به کار رسمی بازار ارز قیمت دلار روند نزولی خود را ادامه دهد، البته از دی‌ماه سال گذشته با اجرای سیاست تثبیت از سوی بانک مرکزی قیمت دلار حول و حوش 50 هزار تومان مدیریت شده و از همین‌ رو قیمت اکثر کالاهای سرمایه‌ای نیز ثابت مانده است. همچنین نرخ دلار طی نرخ‌گذاری‌های شبانه پنجشنبه در بازارهای هرات و سلیمانیه با کاهش شدید روبه‌رو شد، البته هنوز ارزهای مورد نظر وارد کشورمان نشده و اخبار آن در حال مدیریت بازار است. در این باره محمد جمشیدی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در حساب کاربری فضای مجازی خود نوشت: «بعد از آزاد شدن پول‌های ایران در عراق، فرآیند آزادسازی کل دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی نیز آغاز شده است. تا زمان انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند».
 
آزادسازی بیش از ۱۰ میلیارد دلار از منابع ایران در کره و عراق
اینطور که یک مقام آگاه با خبرگزاری رسمی دولت گفت‌وگو کرده، رقم آزاد‌شده ذیل توافق اخیر بیش از 10 میلیارد دلار است. این مقام آگاه گفت: بر اساس توافق صورت‌گرفته 5 نفر از زندانیان ایرانی در آمریکا و 5 نفر از زندانیان آمریکایی در ایران تبادل خواهند شد. وی افزود: همچنین علاوه بر این تبادل متقابل، ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی، به ‌همراه مقدار قابل توجهی از وجوه ایران در بانک TBI عراق آزاد خواهد شد. این منبع آگاه درباره سایر وجوه بلوکه‌شده ایران در بانک‌های اروپایی نیز افزود: فرآیند آزادسازی مبلغ دیگری از وجوه ایران در یکی از بانک‌های اروپایی نیز آغاز شده است.
 
آرامش بازار سکه و طلا 
همزمان با افت قیمت جهانی طلا و کاهش نرخ ارز در داخل، قیمت طلا و سکه در بازار طی هفته گذشته مجددا در مسیر کاهش قرار گرفت و هفته گذشته با قیمت‌های پایین‌تر از ابتدای هفته به پایان رسید. در این باره روابط عمومی اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرد: همزمان با افت قیمت طلا در بازارهای جهانی و از سوی دیگر کاهش نرخ ارز در داخل کشور، قیمت سکه و طلا نیز در یک هفته گذشته در بازار با کاهش مواجه شد. همچنین کاهش تقاضا در کنار افت قیمت‌ها سبب شده این بازار با رکود شدیدی توأم شود. بر اساس آخرین معاملات سکه و طلا در بازار پنجشنبه، هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۲۸ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم  ۲۵ میلیون و ۴۵٠ هزار تومان قیمت داشت که به ترتیب سکه تمام طرح جدید ٣٠٠ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم ٣۵٠ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته افت بها داشته‌اند. طی هفته گذشته، نیم‌سکه با ٣٠٠ هزار تومان کاهش به ١۵ میلیون و ۴٠٠ هزار تومان رسید و ربع سکه نیز با ٣۵٠ هزار تومان کاهش، ١٠ میلیون و ۴۵٠ هزار تومان دادوستد شد و سکه‌های یک گرمی نیز با ١۵٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته قبل، ۶ میلیون و ١۵٠ هزار تومان در آخرین معاملات پایان هفته گذشته قیمت داشتند. قیمت طلا در بازار داخل نیز تحت تأثیر کاهش قیمت اونس جهانی، همچنین نرخ ارز، با ١٨۶ هزار تومان کاهش برای هر مثقال طلای ١٧ عیار، ١٠ میلیون و ١٠٠ هزار تومان بود. هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با ۴٣ هزار تومان کاهش هفتگی ۲ میلیون و ٣٣٢ هزار تومان در پایان هفته گذشته قیمت داشت. هفته گذشته هر اونس طلای جهانی ٢۶ دلار کاهش داشته‌ و از ١٩۴۴ دلار در ابتدای هفته قبل به ١٩١٨ دلار در روز پنجشنبه هفته گذشته رسید. بر اساس آخرین معاملات صورت‌گرفته در بازار هفته گذشته هر قطعه سکه ۵ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان حباب قیمت دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها