کد خبر: ۵۲۸۷۲۲
زمان انتشار: ۰۹:۴۵     ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
حجت الاسلام واضحی:
سخنران دینی و مذهبی با اشاره به اینکه برنامه معلی امتیازات زیادی داشت، تصریح کرد: نبود کارشناس دینی در این برنامه نقطه ضعف مهمی در برنامه بود.

به گزارش پایگاه خبری 598، حجت الاسلام واضحی سخنران دینی و مذهبی درنشست نقد و بررسی برنامه‌های تلویزیونی و اینترنتی دهه اول ماه محرم امسال با عنوان از «مهلا» تا «معلی» که با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران دینی و رسانه‌ای حوزه علمیه در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به اینکه رقابت هیئت ها در زمینه برگزاری بهتر برنامه های عزاداری در نهایت باعث رونق عزاداری و بالا بردن پرچم عزای امام حسین علیه السلام می شود، اظهار داشت: برنامه های که در ایام دهه اول محرم امسال از تلویزیون پخش شد بازار امام حسین علیه السلام را رونق داد و باعث بالا بردن کار امام حسین علیه السلام شد.

م/ برنامه «معلی» از لحاظ محتوایی ضعیف بود.

این سخنران مذهبی در ادامه افزود: مسئله ای که در بعضی از برنامه ها و هیئت‌های مذهبی مورد غفلت واقع شده، توجه نکردن به شعور حسینی است که بعد از چهل و چند سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد مورد غفلت واقع شده و این مسئله مهم در این زمان شایسته نیست.

وی ضمن تاکید بر اینکه هیئت ها در دهه اول محرم به شعور حسینی توجه زیادی نمی کنند، ابراز کرد: البته در بعضی شهرها، توجه زیادی به شعور حسینی می شود و من امسال در شهری به نام زواره منبر می رفتم و شاهد بودم که مراسم عزاداری آنها به این صورت است که فقط سخنران دعوت می کنند و جمعیت زیادی که بالغ بر دو هزار نفر می شود در این مراسم شرکت می کنند.

حجت الاسلام واضحی با بیان اینکه دهه اول فرصت مناسبی برای تبیین معارف دینی عاشورا و اهداف امام حسین علیه السلام است، خاطرنشان کرد: دهه اول محرم با شوری که مردم برای اقامه عزاری سیدالشهداء دارند، ظرفیت مناسبی را ایجاد می کند تا معارف دینی و مسائل مورد نیاز جامعه تبیین شود.

این سخنران مذهبی ضمن انتقاد از کسانی که می گویند: دهه اول محرم مخصوص روضه و عزاداری است و نباید سخنرانی داشته باشیم، ابراز کرد: این تفکر اشتباه است و به همان اندازه که به روضه و شور حسینی نیاز داریم به تبیین قیام حسینی نیز نیازمندیم و بیان اهداف قیام عاشورا نیز لازم و ضروری است.

م/ برنامه «معلی» از لحاظ محتوایی ضعیف بود.

وی با اشاره به اینکه ساختار تلویزیونی برنامه معلی بر ساختار هیئتی آن غلبه داشت، گفت: اینگونه تفاوت ها زیاد مهم نیست ولی باید توجه کنیم که برنامه های تلویزیون در معرفی و چهره سازی افراد بسیار مهم است و این چهره سازی در هیئت ها به اندازه تلویزیون وجود ندارد.

حجت الاسلام واضحی با بیان اینکه معتقد هستم جریانی در کشور جامعه را به سمت مخالفت با روحانیت پیش می برد، گفت: البته بعضی افراد که در این جریان وجود دارند از روی عمد این کار را نمی کنند و دچار غفلت هستند ولی کار آنها باعث شده که جامعه به سمت مخالفت با روحانیت کشانده شود.

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه بعضی از مداحان معروف که در بیت رهبری مداحی می کنند، در هیئت خودشان از روحانی برای سخنرانی دعوت نمی کنند، اظهار داشت: صدا و سیما طبق قاعده و قانون خاصی سخنران دعوت نمی کند و بیشتر سلیقه و علایق شخصی برنامه ساز در این زمینه حاکم است.

حجت الاسلام واضحی با بیان اینکه در برنامه معلی صدا و سیما بدون توجه به معیارهای لازم، برای انتخاب مداحانی را دعوت کرده بود، گفت: به غیر از میثم مطیعی که در مقتل شناسی تخصص داشت، سایر مداحان به جز توانایی مداحی و اجرای مراسم هیئت، تخصص خاصی نداشتند.

وی ضمن تاکید براینکه باید صدا و سیما در برنامه ای که می سازد تخصص های مختلف را مد نظر بگیرد، ابراز کرد: در برنامه معلی قومیت های و رسم های مختلف به خوبی نشان داده شد ولی توقف در این اندازه از امتیازات برنامه سازی مذهبی کفایت نمی کند و باید از حضور کارشناسان دینی برای غنی بخشی به برنامه استفاده بیشتر می شد.

ساختار تلویزیونی برنامه معلی بر ساختار هیئتی آن غلبه داشت

حجت الاسلام واضحی با بیان اینکه برنامه معلی از لحاظ محتوایی ایراداتی در زمینه تعزیه خوانی داشت، ابراز کرد: ایراداتی که در تعزیه خوانی این برنامه از لحاظ محتوایی وجود داشت گفته نشد و لازم بود در کنار اجرای بسیار خوبی که این عزیران داشتند، ایرادات متنی آنها گفته می شد تا شاهد اجراهای بهتری از آنها باشیم.

این سخنران مذهبی ضمن تاکید براینکه در برنامه معلی نظرات کارشناسی گفنه نمی شد، خاطرنشان کرد: بیشتر حرف هایی که در برنامه گفته شد، تعریف، تمجید، تشکر و حرف‌های احساسی بود و جای حرف های کارشناسانه در این برنامه خالی بود و بهتر بود که از وجود کارشناسان برای بهترشده برنامه استفاده بیشتری شود. 

این سخنران مذهبی یکی از ضعف های برنامه معلی را نداشتن کارشناس دینی در برنامه  معرفی کرد و گفت: امروز کارشناسان  روحانی در کشور زیاد داریم که از وجود آنها در صدا و سیما باید استفاه شود و بدون حضور روحانی در برنامه های دینی، محتوای برنامه ها غنی نمی شود.

حجت الاسلام واضحی در پایان یکی از انتقادات وارده به برنامه مهلا را حرف های ناامید کنند مهمانان دانست و گفت: رواج ناامیدی در جامعه در دهه اول ماه محرم ناپسند بود و مردم نیاز به امیدواری به آینده دارند و باید کارهای خوبی که صورت گرفته است را به مردم معرفی کنیم تا ناامیدی در جامعه بوجود نیاید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها