کد خبر: ۵۲۸۸۹۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
برخی‌ها حس می‌کنند در این مدت ۲ سال که از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد در ظاهر اتفاق خاصی نیافتاده و کارهایی که انجام داده شده موضوعی عادی بوده و دستاوردی به شمار نمی‌آید!

به گزارش پایگاه خبری 598، جهان نیوز نوشت: حدود 2 سال پیش و در چنین ایامی بود که دولت آیت‌الله رئیسی کار خود را آغاز کرد.

شاید در آن روزها برخی از مردم ایران بر اساس آنچه که به عنوان مخاطب از رسانه‌ها می‌دیدند تصور می‌کردند که تنها دولتی رفته و دولتی دیگر با کابینه جدید روی کاری آمده است؛ هرچند که عموم مردم لطمات دولت روحانی به معیشت خود و منافع ملی را کاملا حس کرده بودند.

البته برای گروهی هم که سیاسی به موضوع نگاه می‌کردند، آنچه به چشم می‌آمد این بود که دولت از یک جریان سیاسی گرفته شده و به یک جریان سیاسی دیگر سپرده می‌شود.

اما دولتی که روی کار آمد وارث هشت سال ناکارآمدی و تبعات گسترده آن بود و برای همین ابتدا باید تمام وقتش را صرف مشکلات باقی‌مانده از دولت گذشته می‌کرد و تازه پس از آن به برنامه‌های معمول خود می‌رسید.

شاید به خاطر همین باشد که برخی ها حس می کنند در این مدت دو سال که از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد در ظاهر اتفاق خاصی نیافتاده و کارهایی که انجام داده شده موضوعی عادی بوده و دستاوردی به شمار نمی‌آید!

برای بررسی عملکرد هر دولتی بهتر است ابتدا کمی به عقب برگشت و تصویری از آنچه تحویل گرفته ترسیم نمود، تا آن‌گاه بتوان قضاوت بهتری داشت.

در روزهای اخیر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، درباره دولتی که رئیسی از روحانی تحویل گرفته اظهاراتی داشته که به اختصار نگاهی به آن می‌اندازیم.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، کسی است که از او به عنوان فرمانده اقتصادی دولت نامبرده می‌شود.

وی در بخشی از صحبت‌هایش گفته که دولت کارش را با مشکلات فوق‌‌العاده و غیر عادی شروع کرد به گونه‌ای که در برخی مناطق تنها برای ۱۳ روز گندم داشتیم.

معاون اول رئیس جمهور در جای دیگری گفته است: فروش نفت در ابتدای کار دولت ۴۰۰ هزار بشکه بود که آن هم نمی‌توانستیم پولش را بگیریم و در بحث درآمدهای دولت به مشکل خورده بودیم.

و در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که حتی در اولین جلسه دولت سیزدهم، یکی از اعضای دولت قبل به آقای رئیسی گفت حقوق این ماه را چگونه می‌خواهید بدهید؟

اما با وجود این همه مشکلاتی که در ابتدای کار دولت جدید وجود داشت دولت به جای بهانه گیری، تمام همت خود را برای رفع آن می‌گذارد.

که به گفته معاون اول رئیس جمهور یکی از نتایج آن می‌شود که دولت با اقتدار در کمتر از دو سال فروش نفت را به بیش از یک میلیون بشکه رسانده است.

اتفاق بزرگ دیگری که مورد اشاره معاون اول بود، کاهش تورم و کاهش رشد نقدینگی از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد است.

اما فارغ از موضوعات اقتصادی که مردم به صورت روزانه با آن درگیر بوده و هستند، موضوع مهمتری که در آغاز دولت رئیسی مردم را تهدید می‌کرد، کرونا بود. مسئله‌ای که مستقیم سلامت مردم را نشانه گرفته بود و اقتصادشان را نیز تحت الشعاع قرار داده بود.

آمار فوتی‌های کرونا نزدیک به 700 نفر شده و نگرانی‌ها به اوج خود رسیده بود و دولت قبل هم تا آن روز موفق به واردات واکسن نشده بود و تحریم‌ها را بهانه می‌کرد.

درست در همین ایام دولت جدید کار خود را آغاز کرده و در همان ابتدای کار با وجود همه مشکلات اقتصادی به ارث رسیده تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد و در مدت کوتاهی موفق به وارد کردن واکسن کرونا به کشور می‌شود.

در کنار این موضوعات، فعال شدن دیپلماسی متوازن و سعی بر فعال کردن فرصت های مغفول در آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا و پیشبرد اهداف با دولت های روسیه و چین به عنوان شرکای راهبردی بخش پررنگ دوسال گذشته بوده است.

سرعت گیری افتتاح پروژه های نیمه کاره نظیر فازهای پارس جنوبی و یا کلان بیمارستان‌ها هم بخشی دیگری از رفتارهای مثبت دولت در دوسال گذشته بوده است.

تسهیل مجوزهای کسب و کار، تسهیل دریافت وام های خرد و افزایش یارانه ها نیز از جمله دستاورهای دیگر دولت سیزدهم تا امروز بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها