کد خبر: ۵۲۸۹۳۴
زمان انتشار: ۱۰:۲۹     ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
یادداشت؛
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

پایگاه 598: بدنبال طرح ملی کردن صنعت نفت و قطع دست چپاول نفتی ایران، سبب سیاست خصمانه انگلیس شد و با یک برنامه ریزی گسترده، منجرسرنگونی دولت قانونی و تداوم شاهنشاهی پهلوی و تدوام منافع انگلیس و امریکا در ایران گردید.

طرح و حمایت مالی کودتا توسط سازمان اطلاعات مخفی انگلیس و طراح کودتا یک جاسوس مخفی انگلیسی بود و عامل اجرای کودتا، سازمان سیای امریکا و مجری آن یک ژنرال بازنشسته ارتش خائن بنام سپهبد زاهدی و با حمایت همه جانبه شاه بود. شاهپرستان نیز مصدق را به نقض قانون اساسی مشروطه متهم کرده و به دفاع از شاه پرداختند. مطبوعات نیز نقش آماده‌سازی افکار عمومی برای پذیرش کودتا را بعهده داشتند. شعبان بی مخها و اوباش بعنوان ابزار دشمن، از سازمان سیا پول گرفتند و در خیابانها علیه دولت قانونی شعار دادند و سفیر آمریکا درروزقبل از کودتا با مصدق ملاقات و اصرار بر نماندن وی در نخست وزیری را اعلام و بعبارتی دخالت در امور داخلی نمود . و کودتا پیاده سازی و به نتیجه رسید.

توقف چرخ‌ صنعت نفت واقتصادایران ،و اهرم فشارغربیها براختلافات داخلی، پناه مصدق به آمریکا برای کمک به اقتصاد ، اعتماد مصدق به غربگراها، و نفوذ و رشد کودتا، بی توجهی مصدق به نامه دلسوزانه آیت الله کاشانی مبنی هشدار احتمال وقوع کودتا و کنار نهادن روحانیت از نهضت ملی و تشدید اختلافات در سطح عالی نهضت ملی که امام خمینی از آن تحت عنوان غفلت بزرگ از رجال سیاسی و علما ذکر کردند و اتهام به آیت الله کاشانی در همدستی با انگلیس برای بی اعتبار کردن جایگاه وی نزد مردم و ... سبب شکست نهضت ملی نفت و موفقیت کودتای سیاه شد.

کودتای 28 مرداد 32 سبب شد تا یک حکومت مردمی سرنگون و یک دیکتاتور منفور مجدد برکشور حاکم شود و استبداد سلطنتی شکل بگیرد و حکومت پهلوی یک ربع قرن دیگر ادامه پیدا کند. با تاسیس ساواک وضعیت کشور به حبس و تبعید وکشتن مخالفان واختناق بسیار شدید کشیده شد و دوباره دولت‌ دست‌نشانده برقرار شد و سلطه استعمار انگلیس و آمریکا تداوم یافت و جریان نفت به غرب در قالب کنسرسیوم نفتی به نفع آمریکا و انگلیس در امد . همچنین ایران به پیمان نظامی بغداد الحاق یافته وکشورمان  مبدل به کمربندضدشوروی وبه نفع غرب در آمد . وبخصوص اینکه فرصت طلایی ایران با خیانت و ساده لوحی سوحت و کشورمان از پیشرفت های علمی و فناوری دنیا عقب تر می ماند.

امام خمینی بسیار تیز بین بودند و درخصوص مصدق گفتند که: گروهی که از اولش باطل بودند و سر سخت مخالف با اسلام و روحانیت بودند. اینهایک سگی را نزدیک مجلس عینک به آن زدند و اسمش را «آیت‌‌اللّه‌» گذاشتند! من عرض کردم که این دیگر مخالفت با شخص نیست؛ این سیلی خواهد خورد. و طولی نکشید که سیلی را خورد. و اگر مانده بود سیلی بر اسلام می‌زد.

پهلوی با تحریف تاریخ نام کودتای غربی و بازگشت شاه را «قیام ۲۸ مرداد» و «رستاخیز ملی» گذاشته و در سالگرد آن بازگشت سیاه و به قدرت شیطانی و غیرقانونی رسیدنش را جشن ملی میگرفت. لکن حقیقت اینست که کودتای ننگین 28 مرداد فرصت طلایی ایران را سوزاند و 25 سال خسارت سخت بهمراه آورد و انقلاب اسلامی در تلاش برای جبران عقب افتادگی های دوران پهلوی میباشد!

غربیها که از پیروزی انقلاب اسلامی وحشت داشتند، با اعلام حکومت نظامی در21 بهمن 57  قصد داشتند کودتای خونین براه اندازند ، همچنین در تیر 59  نیز مقدمات کودتای نوژه فراهم کرده بودند که با افشای یکی از افراد وطن دوست، خنثی میشود. غربیها و در راس آن امریکا، حمایت از گروهک ها، جنگ و فتنه های نرم علیه کشورمان داشته اند. و در سالهای اخیر جنگ ترکیبی، با تمرکزجنگ شناختی و جنگ روایتها با چاشنی جنگ نرم همراه بوده که نمونه آن در اغتشاشات پاییز 1401 بروز یافت.

کودتای 28 مرداد و سایر اقدامات غربیها مبین این هست که طرفداری از دمکراسی درباور امریکاییها و غرب دروغی بیش نیست و در پرونده امریکا و انگلیس سابقه کودتا و خیانت بسیارو جنایت گسترده مردم دنیا و ملت ایران  هست و بازهم هم در تلاشند . مهمترین عبرت این است که غرب و غربگرایان، به لحاظ فریب کاری و فتنه گری بشدت خطرناکند و به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند .

خدا را شکریم که بعد از 25 سال ازشر وقوع کودتا ، انقلاب اسلامی به ثمر نشست و از بند رژیم شاهنشاهی نجات یافتیم و ازنعمات جمهوری اسلامی بهرهمند شده ایم و لازمه آن قدردانی نعمات و تلاش برای حراست از آن با جهاد تبیین می باشیم.

در جهادتبیینی رهبر انقلاب اعلام نمودند، تکلیف همگانی است، و بایستی پنج گونه اقدام  را انجام داد : اقدام نخست جهاد تبیین ایجابی یعنی بیان حقایق کارهای انجام شده ، بیان دستاوردهای عظیم انقلاب ، توصیف و تشریح و مقایسه تطبیقی - عمومی ، تخصصی در حوزه های مختلف و هدف جهاد تبیین ایجاد امید به اینده درخشان در برابر هدف دشمن که کوچک نمایی توان داخلی است. اقدام دوم جهاد تبیین دفاعی، یعنی خنثی کردن اثر تهاجمات دشمن بر اذهان و افکار و رفتار مردم می باشد. هدف شناخت اقدامات دشمن، روشنگری، بصیرت، آگاهی، خنثی کردن تهدیدات و تحریفات، شبهه زدایی، خنثی سازی حرکت دشمنان دربرابر تحریف یا انحراف و فریب و اغواگری در جنگ روایتها و جنگ شناختی بر ادراک مردم ،در مقابله با بمباران مغزها وافکار می باشد. اقدام سوم جهاد تبیین پیش گیرانه یعنی آماده بودن برای دفع تهدید دشمن پیش از تاثیر تهاجم دشمن میباشد. بعبارتی قبل از انتشار ویروس، با هدف آمادگی مردم در برابر تهدیدات اینده تلاش صورت گیرد.  اقدام چهارم جهاد تبیین پیش دستانه یعنی حمله تبیینی به مبانی منحط غربیها می باشد. اقدام پنجم جهاد تبیین آینده سازیعنی زمینه ساز ظهور مهدوی درگام دوم انقلاب با هدف گفتمان سازی، فرهنگ مهدوی و انتظار و زمینه ساز ظهور حضرت حجت (عج) می باشد.

امروز ما وارث ثمره حکومت اسلامی صدر اسلام هستیم و این توفیق برای ما هست که هم حکومت اسلامی را صیانت کرده و هم به جهان معرفی کرده  و هم برای ظهور تلاش کنیم و جز منتظران عملی باشیم . تکلیف و راهبرد شیعه در عصر غیبت، زمینه سازی برای ظهور و فراهم سازی زمینه پذیرش امام زمان و نیز زیر ساختهای جامعه هم فراهم باشد  امروز وظیفه ما درگام دوم انقلاب اسلامی این است که ظهور را نزدیک و زمینه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را محقق کنیم.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها