کد خبر: ۵۲۹۱۸۸
زمان انتشار: ۰۹:۲۵     ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها از خواسته‌های خود عقب‌نشینی کرده و خارج از چارچوب توافق پول‌های ایران را آزاد کردند، گفت: در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک تاریخ‌هایی را برای مذاکره با دست‌اندرکاران مذاکرات تعیین کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری 598، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه پنجشنبه دوم شهریورماه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره پذیرش عضویت ایران در گروه بریکس گفت: پیوستن ایران به بریکس همچون پیوستن ایران به‌شانگهای در بعد بین‌المللی سیاست خارجی دولت سیزدهم است. 

باقری همچنین عنوان کرد: جنبه بین‌المللی سیاست خارجی دولت سیزدهم مبتنی بر این است که ایران بتواند جایگاه شایسته خودش در مناسبات بین‌المللی را پیدا کند و بتواند نقش موثر در ساختارها و سازوکارهای بین‌المللی ایفا کند برای اینکه هم منافع جمهوری اسلامی و ملت ایران تامین شود و هم اینکه بتواند ایده‌های خودش را در عرصه مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی عرضه کند و به ثمر بنشاند. 

وی عنوان کرد: عضویت کامل ایران در نشست سران ‌شانگهای در دهلی‌نو حلقه‌ای از تکمیل حلقه‌های مربوط به سیاست همسایگی دولت جمهوری اسلامی ایران بود.  

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایران علاوه ‌بر روابط دوجانبه‌اش با کشورهای همسایه و منطقه، در قالب سازمان همکاری ‌شانگهای با روسیه، هند، پاکستان و چند کشور واقع در شمال ایران مثل قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان وارد تعامل سیاسی و امنیتی با منشأ منطقه‌ای و با برد بین‌المللی شد.

قابلیت‌های ایران برای بازیگران اصلی بین‌المللی روشن شد 
وی با ‌اشاره به بیش از ۱۵ سال زمان طی شده برای عضویت ایران در ‌شانگهای، گفت: از زمانی که ایران اراده کرد به مجموعه بریکس بپیوندد چقدر طول کشید؟ زمان بسیار کوتاهی این دوره طی شد. این بدان جهت بود که اولا قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای بازیگران اصلی بین‌المللی روشن شد و دوم اینکه ایران ساختارها و سازوکارهای لازم برای هم‌افزایی با این نوع سازمان‌های بین‌المللی را در عرصه سیاست خارجی خودش بعینه بروز و نمود داد.     

به گزارش فارس، علی باقری ادامه داد: پیوستن ایران به ‌شانگهای نشانگر آن است که ایران در کنار دیگر کشورهای بزرگ و مستقل در دنیا اراده جدی دارند که منافع خودشان را براساس مولفه‌های درون‌زا تعقیب کنند و این اراده عملی امروز خود را نشان داده است.

پیوستن به بریکس تصمیمی راهبردی
وی ادامه داد: پیوستن جمهوری اسلامی ایران به مجموعه بریکس، یک تصمیم راهبردی بود که در دولت سیزدهم به طور جدی مورد پیگیری قرار گرفت و اتخاذ شد.

سیاست همسایگی دولت سیزدهم

معاون وزیر خارجه همچنین در این گفت‌وگو عنوان کرد: ویژگی دولت سیزدهم  اولویت داشتن موضوع سیاست همسایگی است که البته به نظر من سیاست همسایگی نقطه شروع و به اصطلاح نقطه شتاب دهنده و پرش سیاست خارجی دولت است.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: کمتر از یک ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم آیت‌الله رئیسی سفری به تاجیکستان داشت و چندین سال کدورت و غباری که در روابط ایران و تاجیکستان سایه افکنده بود به کلی رفع شد و مناسبات‌مان حالت عادی پیدا کرد.

وی ادامه داد: یا بعد از آن دولت ترکمنستان که بالاخره مناسبات‌مان مقداری موقع روی کار آمدن دولت سیزدهم خیلی عادی نبود. الحمدلله آن هم با سفری که آیت‌الله رئیسی به ترکمنستان در همان اوایل چند ماه اول دولت سیزدهم داشت، آن هم به خوبی مدیریت شد و الان با این دو کشور مناسبات خیلی خوبی داریم.

باقری افزود: در همان مقطع رابطه ما با کشور‌های حوزه جنوبی خلیج‌فارس خیلی در حالت عادی نبود. با دو کشور عربستان و بحرین قطع رابطه بودیم به جهت اینکه آنها قطع رابطه کرده بودند. کشور‌های کویت و امارات سفیرهایشان در ایران حضور نداشتند، لذا امتداد این رویکرد دولت سیزدهم در عرصه سیاسی که نقطه تبلور آن موضوع اعتماد متقابل سیاسی بود، توانست در ادامه هم شرایطی را به وجود بیاورد که دولت‌های امارات و کویت سفیرهایشان را به تهران برگرداندند البته دولت امارات سفیر خودش را برگرداند، ولی دولت کویت سفیر جدیدی را معرفی کرد و مناسبات با عربستان سعودی احیا شد. 

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: در عرصه امنیتی که دومین مؤلفه سیاسی سیاست همسایگی است، باور این دولت این بود و هست که امنیت درون‌زا می‌تواند پایداری امنیت را تضمین کند، لذا عدم اتکای به بیگانگان و تعامل هم‌افزا بین کشور‌های منطقه است که شرایطی را پدید می‌آورد که این شرایط هم امنیت‌آفرین است و هم پایدار است. چون بیگانگان اگر از بیرون منطقه دخالت کنند، حتی اگر تحت شرایطی امنیت مصنوعی را بر منطقه تحمیل کنند، به دلیل اینکه آن امنیتی که ایجاد کردند در راستای منافع نامشروع آنهاست، قاعدتاً همسویی با کشور‌های منطقه نخواهد داشت و این امنیت پایدار نخواهد بود.

باقری ادامه داد: ولی وقتی بحران اوکراین پیش آمد طرف مقابل از نهایی‌سازی توافق اجتناب کرد. آن زمان می‌گفتند ما با روس‌ها نمی‌توانیم سر یک میز بنشینیم. آنها وقفه‌ای را در روند مذاکرات ایجاد کردند و طبیعتا موضوع آزاد‌سازی پول‌های ما هم یک مقداری به محاق رفت. 

به پکن سفر می‌کنم
باقری گفت: حدود ۱۰ روز پیش معاون وزیر خارجه روسیه به تهران سفری داشت که مذاکرات خیلی خوبی با آقای سرگئی ریابکوف داشتم، هفته جاری هم من در همین چارچوب سفری را به پکن خواهم داشت. در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هم از همین الان تاریخ‌هایی را تعیین کرده‌ایم برای مذاکره با طرف‌های مختلف، که دست‌اندرکار مذاکرات هستند.

پول بلوکه‌شده نداریم
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا در جای دیگری پول بلوکه‌شده داریم؟ گفت: خیر، پول بلوکه‌شده نداریم. بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ما در کره جنوبی بود. البته پول‌هایی در جاهای دیگر دنیا داریم به جهت مبادلاتی که با آنها کشورها از قبل داشته و الان هم داریم. آنها توسط خودمان بوده به جهات مختلف، یا اینکه از سودش استفاده می‌کنیم و یا می‌خواهیم در خریدهایمان از آن کشورها از آن پول‌ها استفاده کنیم و یا اینکه آنها را برای خریدهایمان به جاهای دیگر منتقل کنیم.‌

مذاکرات منطقه‌ای 
معاون وزیر خارجه همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها عنوان کرد: آمریکایی‌ها و غربی‌ها روی موضوع دیگری هم خیلی تأکید داشتند، ولی در نهایت با موفقیت دیپلماتیک ایران، آمریکایی‌ها نتوانستند به اهدافشان برسند و آن بحث مذاکرات منطقه‌ای است. این دیپلمات ارشد ایرانی توضیح داد: منظورشان از مذاکرات آتی این بود که در کنار کشورهای منطقه با ایران درباره موضوعات منطقه مذاکره کنند.

وی گفت: در مذاکرات وین وقتی مذاکرات درباره مباحث هسته‌ای و... به سرانجام رسید این موضوع را مطرح کردند. یکی از مراحل جدی مذاکرات همین عرصه بود، سه شبانه‌روز اصرار جدی داشتند این بند در متن توافق گنجانده شود که بعد از اینکه احیای برجام محقق شد، ایران به آن مذاکرات بپیوندد. ما نپذیرفتیم و در متن نیامد و کنار رفت.

نخستین نشست وزرای خارجه حوزه خلیج‌فارس در نیویورک
به گزارش فارس وی در همین ارتباط گفت که اولین نشست وزرای خارجه کشورهای حوزه خلیج ‌فارس (هشت کشور حوزه خلیج ‌فارس) تحت عنوان مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در سطح وزرای خارجه در نیویورک و در پایان شهریورماه برگزار می‌شود و این رهاورد دیگری از سیاست همسایگی است و این زیرساخت خروج نرم بیگانگان از منطقه را فراهم می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها