کد خبر: ۵۲۹۲۱۵
زمان انتشار: ۱۴:۵۳     ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
وزیر خارجه برزیل تصریح کرد که عضویت کشورهای مهم به بریکس موجب شده است که این گروه در عرصه بین‌المللی وزن بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس، «مائورا ویرا» وزیر امور خارجه برزیل در مصاحبه اختصاصی با شبکه «راشاتودی» با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر، آرژانتین و اتیوپی در بریکس که از قاره‌های مختلفی از جهان به این گروه اضافه شده‌اند، تصریح کرد که اعضای جدید بریکس وزن جدیدی به این گروه در عرصه جهانی می‌دهد.

بعد از پایان نشست گروه بریکس در آفریقای جنوبی، سران روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی تصمیم به دعوت از ۶ کشور برای عضویت در بریکس گرفتند.

بنا بر اعلام «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، از اول ژانویه سال ۲۰۲۴ (۱۱ دی ماه ۱۴۰۲) ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر، آرژانتین و اتیوپی رسما عضو گروه بریکس می‌شوند.

وزیر امور خارجه برزیل در مصاحبه با راشاتودی بر اهمیت اهمیت نمایندگی منطقه‌ای در زمان انتخاب ۶ کشوری که بریکس تصمیم گرفت به این گروه دعوت کند، تأکید کرد.

ویرا در این خصوص توضیح داد: «اعضای گروه بریکس برای یکسال در خصوص بزرگ کردن و توسعه این گروه با یکدیگر بحث و گفت‌وگو می‌کردند. ما در خصوص موضوعاتی چون نمایندگی این گروه بحث کردیم بعنوان مثال این موضوع که کدام یک از کشورهای در حال توسعه می‌توانند به این گروه بپیوندند».

وزیر خارجه برزیل ادامه داد: «در وهله اول در خصوص کشورهای در حال توسعه‌ای بحث کردیم که نماینده قاره‌های متفاوت باشند. شاخص اصلی انتخاب، توازن منطقه‌ای بود. ما نمی‌توانستیم اجازه دهیم که این بلوک فقط محدود به یک منطقه از جهان باشد. به همین دلیل برزیل از همان ابتدا از پیوستن آرژانتین به بریکس حمایت کرد و از آن دفاع کرد زیرا کشور مهمی در جهان محسوب می‌شود که به برزیل نیز نزدیک است».

این مقام برزیلی با اشاره به این موارد نتیجه‌گیری کرد: «نمایندگی منطقه‌ای نقش مهمی در انتخاب اعضای جدید بریکس ایفا کرده است و شاخص مهمی در انتخاب اعضای جدید بوده است و به همین دلیل کشورهایی از آفریقا و همچنین دیگر نقاط جهان انتخاب شدند و به همین دلیل توسعه بریکس موجب شده است که این گروه وزن جدیدی در عرصه جهانی به دست آورد».

در آستانه برگزاری نشست اخیر گروه بریکس در آفریقای جنوبی، «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان اعلام کرد که افزایش تعداد کشورهای عضو گروه «بریکس» اتفاق تاریخی خواهد بود و این گروه به جایگاه بازیگر جهانی دست می‌یابد.

وی با تمجید از بریکس ادامه داد: «آنها بعد از چندین دهه دارند به یک بازیگر جهانی تبدیل می‌شوند که در تلاش است یک جایگزین برای کلیت غرب ایجاد کند».

ووچیچ که روابط خوبی با روسیه دارد و از منتقدان مواضع غرب در قبال جنگ اوکراین است، افزود: «بازی ژئوپلیتیکی (در جهان) دارد جالب و جالب تر می‌شود».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها