کد خبر: ۵۲۹۲۴۶
زمان انتشار: ۰۹:۵۸     ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
مشاور تربیتی در گفتگو با سراج۲۴:
مشاور تربیتی با تاکید بر اخلاق مداری در همایش پیاده روی اربعین، گفت: اجرای عملی دستورات دین، از کارکردهای تربیتی پیاده روی اربعین است.

به گزارش پایگاه خبری 598، احمد طاهری فرد در گفتگو با خبرنگار سراج24 در رابطه با آثار تربیتی پیاده روی اربعین، اظهار داشت: اربعین بخشی از آیین های مذهبی است که نوعی خاص از اعمال، رفتار و آموزه های دینی را شکل می دهد و مردم در این مناسک، احساسات دینی خود را بروز می دهند که این مقوله با تاریخ و سنتهای محل زندگی آنان نیز پیوده خورده است. 

وی افزود: پیاده روی اربعین چند کارکرد مهم دارد که از لحاظ تربیتی بسیار مهم به شمار می رود و وسیله ای برای اجرای عملی دستورات دینی است، وقتی کسی مسیر پیاده روی اربعین را طی می کند اعمال و رفتار دینی را تجربه خواهد کرد بنابراین در این همایش، اجرای عملی دین را می توان دید. 

مشاور تربیتی با اشاره به اینکه ارتباط با ارزشهای اخلاقی در پیاده روی اربعین یکی از آثار ارزشمند این مناسک تربیتی است، بیان داشت: در این فرایند افراد تمایل زیادی به انجام اعمال اخلاق مدارانه از جمله کمک کردن به یکدیگر، نذر کردن که نوعی اجرای تعهد است و... دارند که این رفتارها در چنین مراسمی از سطور کتابها و ذهنها بیرون می آید و نمود حقیقی به خود می گیرد. 

طاهری فرد عنوان داشت: عشق به دین و مذهب یکی از آثار مهم تربیتی در پیاده روی اربعین محسوب می شود که افراد دین مدارتر از قبل رفتار می کنند و عشق خود به فرائض دینی را بیش از پیش بروز می دهند، صمیمیت زائرانی که در مسیر هستند و ارتباطی که برقرار می کنند و به صورت ایثار و گذشت بروز پیدا می کند از دیگر خواص پیاده روی اربعین شمرده می شود زیرا ممکن است برخی افراد به خاطر سختی شرایط از امکانات خود، برای استفاده دیگری گذشت کنند یا فضا را برای بهره مندی فردی که با مشکل مواجه شده است، فراهم کنند. 

وی تصریح کرد: نشاط اجتماعی از دیگر رهاوردهای مهم پیاده روی اربعین است چراکه بسیاری از حکومتها به دنبال ایجاد نشاط اجتماعی هستند که شور و نشاط اجتماعی را در جوامع خود تولید کنند اما این مهم در همایش بزرگ اربعین به سهولت ایجاد شده و جمعیت زیادی به راحتی از آن بهره مند می شوند و به همین دلیل تمایل به شرمت دوباره در این مراسم را دررسالهای بعد هم دارند. 

طاهری فرد با بیان اینکه نشاط اجتماعی از انجام فعالیت بی منت و بدون هیچ گونه دستمزدی، ایجاد می شود، تشریح کرد: در پیاده روی اربعین شور و نشاط اجتماعی با هدفی متعالی و با جمعیت کثیری شکل می گیرد که اگرچه مانند آن را در مراسمهای دیگر داریم، اما اینگونه و با چنین گستردگی و چنین فوایدی نیست. 

وی اضافه کرد: زائران حزن و اندوه کربلا را هم حس می کنند اما چون درگیر فعالیت هستند و مواسات و همدلی می کنند در پایان این فعالیت از خودشان رضایت داشته و نشاط دارند بنابراین می توان گفت پیاده روی اربعین ظرفیت بسیار زیادی برای ایجاد نشاط اجتماعی در بر دارد. 

این مشاور تربیتی یادآور شد: وقتی جوانهای کشور ما با جوانان کشور عراق و سایر زائران در ارتباط قرار می گیرند رفتارهای زیادی را متقابلا از یکدیگر یاد می گیرند که سطح مهارتهای رفتاری آنان را ارتقا داده و موجب توسعه شخصیت آنان می شود. 
طاهری فرد توضیح داد: در پیاده روی اربعین یک پیوند فراسرزمینی بین مردم مختلف برقرار می شود که پیوندهای اجتماعی با محوریت اربعین به خوبی شکل می گیرد و موجب الگوبرداری های مختلف از امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان می شود که آثار تربیتی آن به دلیل عملی بودن ماندگارتر است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها