کد خبر: ۵۲۹۳۲۶
زمان انتشار: ۱۱:۱۱     ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اقدامات تسهیلگرانه دولت، گفت: راه اندازی سامانه سما و صدور پاسپورت مخصوص اربعین موجب تسهیل و تسریع در عبور از مرز می شود که مجموعه این تسهیل گری ها شایسته تقدیر است.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از سراج24؛ زیارت اربعین در احادیث و روایات زیادی توصیه شده است چرا که علاوه بر ثواب اخروی دارای مزایای فراوان اجتماعی، فرهنگی و حتی فردی است که هر نفر می تواند از آن بهره مند شده و در جامعه خود نیز اثرات آن را پیاده سازی کند. 

اکنون چند سالی است که زیارت اربعین به صورت پیاده روی دسته جمعی در کشور ما برگزار می شود و تعداد کثیری از زائران حسینی که دل در گرو اهل بیت(ع) دارند این فرصت را غنیمت می شمارند و به این سفر معنوی مشرف می شوند. 

اما لازمه سفر، تامین شرایط آن است که مسافر از جهات مختلف خود و شرایط را سنجش کرده و سپس اقدام به سفر می کند یکی از بخشهای هر سفر مربوط به زیرساختهایی است که خارج از دسترس مسافر بوده و توسط دولت ها تامین می شود.

سفر اربعین نیز یکی از سفرهایی است که زیرساختهای فراوانی نیاز دارد و هر چند که مردم با تمام توان، کمکها و امکانات خود وارد عمل شوند، باز هم نیاز به تسهیلگری و انسجام بخشی دارد و بدون تسهیلگری، چنین حرکت عظیمی امکان پذیر نخواهد بود که این مهم جز از عهده دولت با امکان دسترسی به دستگاههای مختلف اجرایی بر نمی آید. 
دولت هر ساله تلاش دارد بهترین شرایط و امکانات را فراهم آورد تا زائران و خانواده آنان از هر لحاظ با آسودگی خیال، قدم در این راه گذاشته و در طول مسیر رفت و برگشت و زیارت با مشکلی مواجه نشوند.
کمکهای مردمی نیز از جهات مختلف هزینه، امکانات، تامین مواد غذایی و...  در شهرها و روستاهای مختلف تا مرز کشور، نقش اول را در تامین هر گونه مخارج و امکانات این سفر دارد اما بدون تسهیلگری و انسجام امکان پذیر نیست.

تامین آب و غذا، خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات رسانه ای و مخابراتی، امنیت و....  همه و همه از بسترهای مهمی هستند که دولت نهایت تلاش خود را توسط دستگاهها، نهادها و ارگانهای مختلف می کند تا زیارت اربعین به بهترین شکل اجرا و خاطره ای پرمعنا و بی دغدغه برای زائران رقم بخورد. 

در زمینه بررسی نقش دولت در تسهیلگری پیاده روی اربعین گفتگویی با یکی از کارشناسان مسائل سیاسی ترتیب دادیم. 

زهیر اصفهانی در گفتگو با خبرنگار سراج24؛ پیرامون مسائل مربوط به اربعین و نقش تسهیلگری دولت، اظهار داشت: راهپیمایی اربعین مهمترین رزمایش دینی و سیاسی در جهان است و با توجه به اینکه استکبار جهانی طی 45 سال گذشته تلاش زیادی داشته که چهره اربعین را مخدوش و پیاده روی بزرگ اربعین را حاکمیتی نشان دهد اما هر ساله باشکوهتر برگزار شده است. 

وی افزود: در راهپیمایی اربعین به خصوص با اتفاقاتی که در دهه گذشته و در حین برگزاری این آیین مذهبی، رخ داده است، دشمن نتوانسته تفرق و چند دستگی بین مسلمانان و عاشقان امام حسین(ع) به وجود آورد بلکه اتحاد و همدلی بین دو دولت و مردم دو کشور و سایر زائران حسینی بیشتر شده که این امر بیانگر ارادت و احترام حتی غیرمسلمانان به اهل بیت(ع) است. 

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نقش تسهیلگری دولت جمهوری اسلامی در برگزاری هرچه بهتر پیاده روی اربعین، بیان داشت: راه اندازی سامانه سما و صدور پاسپورت مخصوص اربعین که دولت با همکاری نهادهای نظامی و انتظامی کشور میزبان انجام می دهد بسیار راهگشا است و از این طریق در مدت زمان کوتاهتری زائران بیشتری می توانند اقدامات مربوط به عبور از مرز را انجام داده و در عبور و مرور تسهیلگری فراوانی می شود. 

اصفهانی با اشاره به اقدامات بسیار عالی در حوزه بهداشت، عنوان داشت: دولت جمهوری اسلامی در بخش ارائه خدمات بهداشتی و تامین مواد غذایی در شهرهای مختلف تا مرز کشور تسهیلگری بسیاری برای شهروندان انجام داده و حتی می توان گفت این روند نسبت به سالهای قبل رشد قابل توجهی داشته است.

وی تصریح کرد: امنیت مسیر پیاده روی اربعین، یکی از زبانزدترین نمونه های امنیت در دنیا است که موجب می شود این مراسم چند روزه با کمترین تهدیدات امنیتی برگزار شود که با زحمات فراوان نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و کشور عراق صورت می گیرد و نیاز به هماهنگی و همکاری فراوان بین نیروهای دو کشور بوده و حرکتی قابل تقدیر است. 

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مهمان نوازی عراقیها توضیح داد: دولت و مردم عراق از هر قشر و طبقه اقتصادی، هزینه های بسیار هنگفتی برای کمک به برقراری موکبها و مهمان نوازی از زائران اباعبدالله در نظر گرفته اند و در کشور ما نیز دولت به عنوان هماهنگ کننده و مجری قانون، نقش تعادل بخشی به کمکهای مردمی و موکبها را دارد تا این کمکها که در مسیر عبور شهروندان تا مرز هستند به خوبی بین زائران توزیع شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها