کد خبر: ۵۲۹۸۴۷
زمان انتشار: ۰۹:۱۳     ۰۱ مهر ۱۴۰۲
در نشست «مدیریت پیشگیرانه بلایای طبیعی و بحران¬های اجتماعی» مطرح شد
مدیرکل مدیریت بحران گفت: بيش از 40 نوع بلاي طبيعي در سطح جهان تشخص داده شده كه در ايران وقوع 32 نوع بلاي طبيعي ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، دومین نشست از «سلسله نشست های علمی-تخصصی مدیریت بلایای طبیعی، حوادث غیرمترقبه و بحران های اجتماعی» با عنوان «مدیریت پیشگیرانه بلایای طبیعی و بحران­های اجتماعی» به همت مجموعه فرصت و با همکاری راهبردی قررگاه خاتم الاوصیاء و تعدادی از نهادها و مرکز علمی و پژوهشی کشور با حضور علیرضا سعیدی، مدیر تیم واکنش سریع موج پیشرو، سیدحمیرضا قریشی، معاون آموزش دانشکده فرماندهی و مدیریت ولایت سپاه «دافوس»، سیف‌الله آقابیگی، مدیرکل مدیریت بحران و محمد فرامرز، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد فرامرز، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری گفت: تاکنون بیش از 7217 مورد سیل در کشور ثبت شده است که علاوه بر تلفات جانی، خسارات مالی زیاد‌ی نیز به کشور وارد‌ شد‌ه است. طي سالهاي اخير افزايش تعداد دشتهاي ممنوعه و بحراني در كشور به 410 دشت (609 دشت کل کشور) و بيلان منفي و کسری بیش از 140 ميليارد مترمكعب در آبخوانها با نرخ فرونشست 12 تا 30 سانتي­متري سطح آبخوان­هاي كشور وضعيت نگران كننده­اي را بوجود آورده است.

وی افزود: ادامه این روند تعادل اکولوژیک عرصه های منابع طبیعی کشور را تهدید و حیات طبیعی و زیست در این مناطق را با چالش روبرو ساخته است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری تصریح کرد: مدیریت جامع حوزه های آبخیز با محوریت «مدیریت مشارکتی» رویکرد نوین سازمان در حکمرانی سرزمین است.

در ادامه سیف‌الله آقابیگی، مدیرکل مدیریت بحران سخنان خود را با محوریت نگاه پیشگیرانه و تاکید بر پیشگیری و اقدامات قبل از بحران شروع کرد و به اقدامات مدیریتی ، غیرسازه ای، سازه ای و آموزش نیروی انسانی اشاره نمود.

مدیرکل مدیریت بحران گفت: بيش از 40 نوع بلاي طبيعي در سطح جهان تشخص داده شده كه در ايران وقوع 32 نوع بلاي طبيعي ثبت شده است. از نظر وی، اهميت استراتژيك آب (اين ماية حيات) به عنوان یک کالای اقتصادی و امنیتی هم اينك بر هيچ كس پوشيده نبوده و مناقشات دولت‌ها و جنگ بر سر "آب" رو به فزوني است.

سیدحمیدرضا قریشی، معاون آموزش دانشکده فرماندهی و مدیریت ولایت سپاه (دافوس) در این نشست گفت: پیشگیری را مجموعه اقداماتی معرفی نمود که با هدف جلوگیری از وقوع حوادث و با کاهش آثار زیان بارآن، سطح خطرپذیری جامعه را ارزیابی می کند و با پژوهش و اقدامات لازم، سطح آن راتا حدمطلوبی کاهش می دهد. 

معاون آموزش دانشکده(دافوس) درخصوص نقش و جایگاه آموزش و اطلاع رسانی و رسانه، افزود: آموزش واطلاع رسانی باعث ارتقای آگاهی های عمومی شده و سازوکار خودکنترلی را بصورت  نظام مند در جوامع برقرار می کند. سیاست های رسانه ای (آرامش بخشی و اعتمادسازی) در جامعه اگر به خوبی فعال و مدیریت شود،تأثیر بسزایی در پیش گیری از وقوع بحرانهای اجتماعی خواهد داشت.

علیرضا سعیدی مدیر تیم واکنش سریع موج پیشرو و مدرس تیم سازی در بحران گفت: کار گروهی در ایران (کار هیئتی) نوعی کار تیمی بوده و باید تلاش کرد کارهای جمعی امروز را به همان اصول کار هیأتی بازگرداند که دارای نوعی تشیلات و سازماندهی بوده است.

دبیرکل جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران مطرح کرد: گام نخست در ایجاد یک تیم (تیم سازی) شامل: تبیین اهداف، برنامه ریزی، براورد نیازها، براورد توانمندیهای موجود و  چیدامان نیروهاست. در ضمن، گام دوم در ایجاد یک تیم (تیم سازی) دربرگیرنده: تعریف گردش کار، ارزیابی مستمر بر اساس نقشه راه، شناسایی نقاط ضعف و گره ها، تصحیح گره ها و ارتقاء توانمندی، و درنهایت، مستند سازی و گزارش نویسی است.

علی زرودی هم بنیانگذار مجموعه فرصت (شبکه مدیریت مردمی بلایای طبیعی) گفت: مجموعه فرصت با برگزاری سلسله نشست های علمی و تخصصی تلاش دارد تا ضمن بستر سازی تبادل افکار، تجارب و اندیشه ها در حوزه های مربوط به مدیریت بلایای طبیعی، حوادث غیرمترقبه و بحران های اجتماعی، پیوندی بین علم (دانشگاه) و عمل (فعالان و کنشگران میدانی) ایجاد نماید و با ایفای نقش حلقه میانی، انتقال علم به میدان عمل را محقق سازد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها