کد خبر: ۵۲۹۹۰۰
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۰۳ مهر ۱۴۰۲
خبر خوش توزیع رایگان شیر در مدارس، نویدبخش تقویت سلامت جسمی و ذهنی دانش‌آموزان است که اجرای این طرح مفید و ضروری، پس از ۶ سال توقف با اهتمام دولت سیزدهم در سال تحصیلی جدید محقق شده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، رییس‌جمهور همزمان با آغاز سال تحصیلی، خبر خوش توزیع شیر در مدارس به منظور حفظ سلامت جسمانی دانش‌آموزان را در حالی اعلام کرد که این اقدام مهم از سال ۹۶ متوقف شده است.

ماجرای توزیع شیر در مدارس با زیرپوشش قرار دادن حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز در سال ۷۹ آغاز شد و براساس این طرح، ۷۰ نوبت شیر در طول سال تحصیلی در میان دانش‌آموزان توزیع می‌شد اما به مرور از میزان توزیع شیر در مدارس کاسته شد و در نهایت در سال ۹۶ به بهانه کمبود منابع اعتباری، این طرح متوقف شد.

این توقف درحالی صورت گرفت که کارشناسان تغذیه و مسئولان حوزه آموزش و سلامت معتقدند که شیر می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای کودکان و نوجوانان را تامین کند و اصرار دارند تا فرهنگ سازی مصرف شیر در بین دانش‌آموزان انجام شود.

کارشناسان بر این باورند که طرح توزیع رایگان شیر در مدارس می‌تواند از پوکی استخوان و کاهش متوسط قد دانش‌آموزان، پوسیدگی دندان، کاهش حافظه و کاهش ابتلا به سرطان جلوگیری کند و سبب تقویت پوست و مو، افزایش حجم ماهیچه و کاهش استرس شود.

 

توزیع رایگان شیر در مدارس؛ نویدبخش تقویت سلامت دانش‌آموزان

 

اهمیت مصرف شیر برای کودکان و نوجوانان در تغذیه این گروه سنی تا اندازه‌ای است که آخرین چهارشنبه ماه سپتامبر هر سال از سوی سازمان جهانی غذا (فائو)، روز جهانی شیر مدرسه نامگذاری شده است تا دانش‌آموزان در کلاس‌های درس این کمبود مهم تغذیه‌ای را جبران کنند.

براساس این ضرورت، کارشناسان و مطالبه‌گران حوزه تعلیم و تربیت هر ساله موضوع توزیع شیر در مدارس سراسر کشور را به عنوان یک دغدغه‌ جدی مورد توجه قرار داده‌اند و از مسئولان آموزش و پرورش درخواست مجدد توزیع شیر در مدارس سراسر کشور را داشتند تا در نهایت این اقدام مهم در دولت سیزدهم با اعلام رئیس جمهور در ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دوباره کلید خورد.

 

پس از ۶ سال وقفه در توزیع شیر مدارس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز شنبه اول مهر، در حاشیه مراسم نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی اعلام کردکه امسال توزیع شیر در مدارس آغاز شده و امیدواریم بتوانیم در مدارس زیادی شیر توزیع کنیم تا بدین ترتیب نسبت به مسئله جسمی دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش هم ۲۹ شهریور در جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران به مناسبت آغاز سال تحصیلی گفت: همه دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی سراسر کشور ۲ بار در هفته شیر رایگان دریافت خواهند کرد.

توزیع رایگان شیر در مدارس؛ نویدبخش تقویت سلامت دانش‌آموزان

 

شیر یک ماده کامل برای رشد ذهنی و جسمی دانش‌آموزان

استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی درباره ضرورت توزیع شیر در مدارس اظهار داشت: شیر در میان همه مواد غذایی یک ماده کامل است که همه مواد مغذی را داراست و کمبود آن فقط در آهن دیده می‌شود.

خدیجه رحمانی افزود: این ماده غذایی کامل، برای دوران رشد کودکان و نوجوانان بسیار مهم است و چون دانش‌آموزان هم در دوران رشد جسمی و ذهنی هستند و مصرف شیر در این سنین برای آنها بسیار مفید است.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: سال‌های گذشته طرح پژوهشی درباره تاثیر شیر در رشد ذهنی و جسمی دانش‌آموزان انجام شد که براساس آن، توزیع شیر رایگان در مدارس صورت گرفت همچنین براساس نتایج این مطالعه، مشخص شد که رشد جسمی و ذهنی دانش‌آموزان پس از نوشیدن شیر نسبت به قبل از آن بهبود می‌یابد.

رحمانی با بیان اینکه نوشیدن شیر در دوران بلوغ برای دانش‌آموزان ضروری است، یادآورشد: شیر یک ماده غذایی مفید برای دانش‌آموزان است که پیشنهاد می‌شود در میان وعده‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند و باید از سلامت جسمانی و ذهنی کامل برخوردار باشند و اگر بنای سلامت جامعه را بخواهیم مورد توجه قرار دهیم، باید به تغذیه دانش‌آموزان اهمیت دهیم.

رحمانی با بیان اینکه دانش‌آموزان می‌توانند پیام‌های سلامتی را هم به خانواده‌ها منتقل کنند، اظهار داشت: با توجه به این موضوع، خانواده‌ها هم در حد امکان می‌توانند به این پیام‌های سلامتی توجه کنند و مصرف این ماده تغذیه کامل را در سبد خانوار مدنظر قرار دهند.

وی درباره تاثیر توزیع شیر رایگان در مدارس و فرهنگسازی برای رسیدگی به سلامت در میان دانش‌آموزان، توضیح داد: دانش‌آموزان از نظر آموزش‌پذیری بسیار گروه خوبی هستند؛ به خصوص اینکه از سنین دبستان کودک سعی می‌کند که از دوستان و معلمان بیش‌از خانواده پذیرش داشته باشد و حتی در دوران بلوغ یافته‌های قبلی را کنار می‌گذارند و بیشتر به یافته‌های فرهنگی و آموزشی جدید مرتبط با دوستان و معلمان توجه می‌کند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: توزیع رایگان شیر به منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان در مدرسه، اقدامی بسیار مفید برای فرهنگسازی است که هم در دوران دبستان و شروع یادگیری آموزش از معلم و اطرافیان کمک می‌کند و هم در دوران بلوغ برای آنها موثر است.

رحمانی تاکید کرد: مسئولان با اجرای این طرح به سلامت جامعه و آینده کشور کمک می‌کنند و همیشه اعتقاد داریم که پیشگیری مقدم بر درمان است. اگر مصرف شیر کم شود، بی‌شک بیماری‌های متعددی را در سال‌های بعد به‌ویژه در دوران کهنسالی و به خصوص در میان بانوان خواهیم داشت و با مصرف شیر باید از پوکی استخوان پیشگیری کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها