کد خبر: ۵۲۹۹۷۹
زمان انتشار: ۰۹:۴۹     ۰۵ مهر ۱۴۰۲
وزیر راه‌وشهرسازی از برنامه دولت برای کاهش قیمت تمام‌شده مسکن بویژه نهضت ملی مسکن که برای قشر نیازمند جامعه ساخته می‌شود خبر داد و گفت: در راستای این سیاست، عرضه سیمان و فولاد در بورس باید متوقف شود.
به گزارش پایگاه خبری 598، یکی از اصلی‌ترین پاشنه‌آشیل‌های نهضت مسکن، قیمت تمام شده واحدهای مسکونی است اما وزیر راه و شهرسازی اخیرا خبر از برنامه‌ریزی برای کاهش این مبلغ داده که گام اول این سیاست، خروج سیمان و فولاد از بورس کالاست.
 
وزیر راه‌وشهرسازی از برنامه دولت برای کاهش قیمت تمام‌شده مسکن بویژه نهضت ملی مسکن که برای قشر نیازمند جامعه ساخته می‌شود خبر داد و گفت: در راستای این سیاست، عرضه سیمان و فولاد در بورس باید متوقف شود.
 
مهرداد بذرپاش در حاشیه نمایشگاه حمل‌و‌نقل در پاسخ به اینکه چرا مخالف ادامه عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا هستید، افزود: به دستور رئیس‌جمهور باید نهضت کاهش قیمت تمام‌شده در بخش ساختمان داشته باشیم اما این مهم با تداوم عرضه سیمان و فولاد در بورس ممکن نیست.
 
وی با تشریح نکاتی که دولت تلاش می‌کند قیمت نهایی مسکن را پایین آورد، گفت: دولت قیمت زمین را که در قالب طرح واگذاری ۹۹ ساله بود به صفر رساند، باقی موارد مصالح است. قیمت دستمزد نیروی انسانی مثل کارگر و تکنیسین را نمی‌توانیم کاهش دهیم اما در بخش مصالح با کار کارشناسی انجام شده مطمئنیم در صورت کاهش قیمت، می‌توانیم قیمت نهایی را کاهش دهیم.
 
وزیر راه ادامه ‌داد: اصرار دارند مصالح را بورسی کنند. حتی اگر می‌خواهید در بورس کالا عرضه کنید، فرمول قیمت پایه را تغییر دهید. ما اصرار داریم و با توهین رسانه‌ها و افراد به دولت کوتاه نمی‌آییم.
 
وی بیان‌ داشت: قیمت سیمان و فولاد برای ساختمان‌سازی بویژه نهضت ملی مسکن باید پایین بیاید. باید تلاش کنیم واحدهای مسکن نهضت ملی را هر چه می‌توانیم ارزان‌تر در اختیار مردم قرار دهیم. این تلاش باید از سمت همه باشد و فلان شرکت فولادی نمی‌تواند با عرضه در بورس ۴۰ درصد قیمت را افزایش دهد.
 
وزیر راه‌وشهرسازی تصریح‌ کرد: بورس راه نینداختیم که قیمت کالا را افزایش دهیم، حالا بماند ذات بورس چیست، بماند تعیین روش‌های قیمت پایه چیست اما اگر اصرار بر عرضه در بورس کالاست، بدانید که عامل گرانی است.
 
وزیر راه‌وشهرسازی گفت: هشدار می‌دهیم در پتروشیمی هم همین اتفاق می‌افتد و تمام تلاش ما این است بتوانیم با قیمت تمام شده کمتری واحدهای مسکونی را در اختیار آحاد جامعه بویژه متقاضیان نهضت ملی که نیازمندان جامعه هستند، قرار دهیم.
 
تأثیر ۱۰ درصدی خروج سیمان و فولاد از بورس بر قیمت مسکن
کارشناس اقتصاد با بیان اینکه تاثیر کاهش قیمت مصالح در پی خروج فولاد و سیمان از بورس کالا ۱۰‌درصد است، گفت: برای کاهش بیشتر قیمت مسکن باید سیاست‌های چند بعدی در نظر گرفت.
 
حسن حسن‌خانی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر راه‌وشهرسازی برای خروج فولاد و سیمان از بورس کالا به منظور کاهش قیمت ساخت مسکن گفت: اگر بخواهیم قیمت مسکن در کلانشهرها را آنالیز کنیم، باید بگوییم 60 تا 70 درصد نرخ مسکن مربوط به قیمت زمین است. 
 
وی گفت: اگر قرار باشد دولت 4 میلیون مسکن ملی را تحویل مردم دهد، هزینه زمین در آن قرار ندارد و از این منظر کاهش هزینه مصالح تاثیرگذار خواهد بود. اگر قیمت زمین را برای 4 میلیون واحد مورد نظر دولت در نظر بگیریم، صحبت‌های وزیر راه‌وشهرسازی صحیح است. خارج کردن اقلامی مانند فولاد و سیمان از بورس سبب خواهد شد نقش دولت در قیمت‌گذاری و کنترل قیمت افزایش یابد و هزینه تمام‌شده واحد‌های مسکن ملی برای مصرف‌کننده نهایی ارزان‌تر شود.
 
حسن‌خانی افزود: با این وجود امروز حدود 2.5 میلیون خانوار در تهران داریم که نیمی از آنها مستاجر هستند. مسکن ملی پرند یا پردیس یا شهرهای دیگر بر قیمت یا نرخ اجاره مسکن در تهران اثر زیادی ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد اگر وزارت راه‌وشهرسازی بخواهد کار معناداری برای کاهش قیمت مسکن در کلانشهر‌ها انجام دهد، نیاز به انجام اقدامات دیگری نیز دارد.
 
حسن‌خانی گفت: در نتیجه به نظر می‌رسد برای کاهش قیمت مسکن باید سیاست‌های چند بعدی را در نظر گرفت که یکی از این سیاست‌های چند بعدی می‌تواند کنترل قیمت نهاده‌های ساخت باشد. اگر چه این سیاست بسیار خوب است اما باید عوامل دیگری نیز در کنار آن وجود داشته باشد. مهم‌ترین چیزی که می‌تواند قیمت مسکن را کاهش دهد، عرضه وسیع و سریع مسکن مبتنی بر آمایش است.
 
بورس کالا عامل آشفتگی بازار مصالح ساختمانی
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با مثبت ارزیابی کردن اظهارات وزیر راه برای خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس گفت: بورس کالا به عاملی برای آشفتگی بازار مصالح ساختمانی تبدیل شده است.
 
فرشید پورحاجت درباره اظهارات مهرداد بذرپاش مبنی بر خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس و تاثیر آن بر کاهش قیمت مسکن اظهار کرد: اینکه بورس کالا در ساختار صنعت ساخت‌ و ساز راه‌اندازی شود و فعالیت شفافی داشته باشد، برای بخش مسکن و ساختمان خوب است اما در عمل مشخص شده بورس در کشور کمکی به کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن نکرده است.
 
وی افزود: امروز سازندگان و انبوه‌سازان همچنان مانند رویه قبل از عرضه مصالح ساختمانی در بورس، نیازهای خود را تامین می‌کنند.
 
وی توضیح داد: ما همان مسیر گذشته را طی می‌کنیم، یعنی از مصالح‌فروشان سیمان و از بنکداران فولاد را خریداری می‌کنیم. بورس در این فرآیند یک واسطه است که بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حلقه ایجاد کرده است.
 
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید مجدد بر اینکه بورس نتوانست قیمت مسکن را کنترل کند، اضافه کرد: انبوه‌سازان طی سال‌های اخیر بارها اعلام کردند قیمت مصالح اصلی ساخت و ساز در حال افزایش است و کنترلی روی آنها وجود ندارد اما هیچ پاسخی به این هشدار داده نشد.
 
پورحاجت در ادامه با بیان اینکه کارخانه‌های تولید سیمان و فولاد محصولات خود را قطره‌چکانی به بازار مصرف عرضه می‌کنند، افزود: در حالی تقاضا برای نهاده‌ ساختمانی فولاد و سیمان در حال کاهش است که فولادی‌ها اعلام کرده‌اند در انتظار افزایش قیمت هستیم!
 
وی با تاکید بر اینکه وجود بورس برای بازار مسکن خوب است اما نه در شرایط کنونی، اظهار کرد:‌ ساختار فعلی بورس کالا نتوانسته منجر به کنترل قیمت نهاده‌های ساختمانی شود.
 
وی بیان کرد: به ‌عنوان بخش خصوصی فعال در حوزه ساخت و ساز مسکن و ساختمان به ‌دنبال حرکت در مسیر پیوسته کردن زنجیره تولید برای تامین مستقیم مصالح ساختمانی از طریق تولیدکنندگان هستیم.
 
پورحاجت در پایان تاکید کرد: خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس به کنترل قیمت مسکن و کاهش آن کمک می‌‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها