کد خبر: ۵۳۰۰۰۱
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۰۵ مهر ۱۴۰۲
عضو هیات علمی و مدیر گروه پژوهشی مدل سازی جو و اقیانوس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: امسال وارد فاز ال نینو می‌شویم بنابراین انتظار داریم بارش‌ها در ایران نرمال یا بیشتر از حد نرمال باشد.

به گزارش پایگاه خبری 598، با اعلام روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، مجید آزادی در مصاحبه تلفنی با برنامه روزنه رادیو گفتگو گفت: گرم شدن دوره‌ای آب‌های استوایی اقیانوس آرام را ال نینو می‌نامند و این پدیده‌ای اقلیمی در نواحی استوایی اقیانوس آرام رخ می‌دهد و بیست هزار کیلومتر با ما فاصله دارد.

وی با بیان اینکه ال نینو باعث گرم شدن زمین نمی‌شود و قبل از تغییر اقلیم نیز این پدیده وجود داشته است افزود: آثار این پدیده در کشورهای فیلیپین، استرالیا، اندونزی، چین، روسیه و آفریقای جنوبی مشاهده می‌شود.

آقای آزادی گفت: وقتی دمای سطح آب کاهش می‌یابد نیز پدیده دیگری به نام لانینا رخ می‌دهد. وقتی لانینا رخ می‌دهد بارش‌ها در ایران به حد نرمال یا پایین‌تر از نرمال می‌رسد.

عضو هیئت علمی و مدیر گروه پژوهشی مدل سازی جو و اقیانوس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اظهار کرد: امسال وارد فاز ال نینو می‌شویم بنابراین انتظار داریم که بارش‌ها در ایران نرمال یا بیشتر از حد نرمال باشد. پیش بینی بارش ما فقط بر اساس ال نینو نیست و عوامل دیگری نیز در این حوزه تأثیر گذار هستند.

وی افزود: ال نینو می‌تواند یکی از فاکتورها برای پیش بینی هوا در طول چند ماه باشد، اما قطعا تنها فاکتور پیش بینی نیست و عوامل بسیاری در این خصوص موثر هستند.

مجید آزادی گفت: بیشترین تاثیر ال نینو بر مجاورت آن منطقه است و تأثیر بسیار کمی بر ایران دارد. امسال به خاطر افزایش دمایی که در نیمه مهر ماه و آبان ماه داریم احتمال زیاد برف کمتری خواهیم داشت و بیشتر بارش داریم که ممکن است سیلابی شود و باید به این نکته توجه کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها