کد خبر: ۵۳۰۳۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۴۶     ۱۷ مهر ۱۴۰۲
یک متخصص اعصاب و روان، بر اهمیت کنترل آسیب های سلامت روان در سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، غلامرضا حاجتی، با اشاره به برگزاری سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران در روزهای ۱۸ الی ۲۱ مهر ۱۴۰۲ با حضور بیش از هزار نفر از متخصصین و پزشکان سراسر کشور در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد تهران، اظهار داشت: همایش سالانه انجمن روانپزشکان ایران بزرگ‌ترین رویداد علمی سالانه در حوزه دانش روانپزشکی در کشور است که علاوه بر مرور دستاوردهای علمی جهان نتایج تحقیقات روانپزشکان ایرانی نیز در نشست‌های علمی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به همزمانی آغاز این رویداد و شروع هفته سلامت روان، افزود: چهار سخنرانی کلیدی توسط اساتید برجسته کشور در خصوص مسائل روز روانپزشکی و بیست و یک سمپوزیم در حوزه‌های مختلف تشخیص و درمان و توانبخشی بیماری‌های روانپزشکی غنای علمی کنگره را در کنار کارگاه‌های آموزشی افزایش خواهد داد که امیدواریم مورد بهره‌برداری شرکت کنندگان در همایش قرار گیرد.

حاجتی با اشاره به مهم‌ترین مسائل و چالش‌های سلامت روان در بین دانش آموزان، بیان داشت: دانش آموزان در مقاطع مختلف با تغییرات و چالش‌های متفاوتی روبرو هستند. در وجود کودکی که اولین بار راهی مدرسه می‌شود، مسائل مرتبط با اضطراب و جدایی برجسته است و در نوجوانی که امتحان کنکور و ورود به دانشگاه را پیشرو دارد، مسائل مرتبط با تمرکز و استرس برجستگی دارد.

وی با بیان اینکه بچه‌ها در سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی دوران طوفانی نوجوانی را تجربه می‌کنند، گفت: چالش‌های متعدد از نظر جسمی و روحی همراه با تغییرات هورمون جسمی و بلوغ و تغییرات مرتبط با هویت و شخصیت در این دوران وجود دارد که در صورت دور بودن از استرس و تنش و وجود محیط خوب، شخصیت پایدار و با ثباتی را پیدا می‌کنند.

این متخصص اعصاب و روان ادامه داد: هر چقدر در این دوران آشفتگی‌های درون خانواده و جامعه بیشتر باشد تأثیر منفی در شکل‌گیری شخصیت و هویت نوجوانان خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: طبق پژوهش‌های صورت گرفته در سالیان اخیر، آموزش مهارت‌های زندگی نقش مهمی در سلامت روان دانش آموزان ایفا می‌کند که شامل ۱۰ مورد است.

حاجتی گفت: اولین مهارتی که برای دانش آموزان توصیه می‌شود، کنترل استرس و بعد از آن کنترل خشم است که این دو از اصلی‌ترین مواردی است که می‌بایست در کل جامعه آموزش داده شود.

وی افزود: مهارت ارتباط بین فردی یکی دیگر از این موارد است، خیلی از دانش آموزان در حل مسئله مشکل دارند که اینجا مهارت حل مسئله و مدیریت زمان به آنها کمک خواهد کرد.

دبیر اجرایی سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران بیان داشت: آموزش این مهارت‌ها می‌تواند استرس ناشی از آموزش و تحصیل را در دانش آموزان رفع کند، رفتارهای پرخطر را در آنها کاهش دهد و انگیزه تحصیل و پیشرفت را در دانش آموزان افزایش بدهد.

حاجتی تاکید کرد: آموزش سلامت روان به دانش آموزان می‌تواند یک نقش پیشگیری اولیه در بروز اختلالات روانی در جامعه داشته باشد و از شیوع آن جلوگیری کند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها