کد خبر: ۵۳۰۴۳۶
زمان انتشار: ۱۱:۱۴     ۲۰ مهر ۱۴۰۲
تحقق مهمترین مطالبه مردم فارس؛
آزادراه شیراز-اصفهان که به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم در شهرستان‌های مختلف فارس محسوب می‌شد پس از ۱۳سال انتظار صبح روز پنجشنبه بیستم مهرماه با حضور آیت الله رییسی رییس‌جمهور به بهره‌برداری رسید؛ آزادراهی به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های گردشگری به نام آزادراه چهار فصل شناخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری 598، آهنگ سفر هیئت دولت و رییس‌جمهور به استان فارس با افتتاح آزادراه شیراز_اصفهان نواخته شد، انتظارهای ۱۳ساله به سر رسید و پروژه ملی آزادراه شیراز_اصفهان پس از سال‌ها تکاپو مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ پروژه‌ای که یکی از مهمترین مطالبات به زمین مانده مردم فارس و دیگر استان‌های کشور بود.

هرچند برخی تصادفات، بی‌توجهی و عدم رعایت مقررات رانندگی از سوی رانندگان را یادآوری می‌کند اما عدم وجود راه‌های ارتباطی مناسب، افزایش تردد خودروهای سبک و سنگین در محورهای ارتباطی فارس در طول سال‌های اخیر مشکلاتی را برای مردم این استان به وجود آورده که یکی از این مشکلات افزایش آمار تصادفات رانندگی است.

برای حل این مشکل و رسیدگی به این مطالبه مهم، توسعه‌راه‌ها در اولویت مسئولان و متولیان امر قرار گرفت و تدابیر لازم برای کنترل ترافیک جاده‌های استان اندیشیده شد.

گشایش مسیر و تحقق یک آرزوی ۱۳ساله در استان فارس با حضور رییس دولت سیزدهم

گام نخست پروژه در اوایل دهه ۹۰

اوایل دهه ۹۰ و در سال ۱۳۸۹ بود که عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد و در طول این سالها پیگیری‌ها و اقدامات قابل‌توجهی برای بهره‌برداری از آن صورت گرفت؛ پیگیری‌هایی که با وجود حائز اهمیت بودن این پروژه ملی به دلیل کمبود اعتبارات به نتیجه نمی‌رسید.

تأمین اعتبار و تکمیل پروژه در دولت سیزدهم

با این حال در طول ۲سال گذشته تلاش‌های بیشتری برای بهره‌برداری از این پروژه شکل گرفت به گونه‌ای که تأمین اعتبار و تکمیل این اَبَر پروژه در سفر نخست رئیس جمهور به استان فارس در مهرماه ۱۴۰۰ مطرح و مصوب شد.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل نیز ۵۰درصد سرمایه احداث این آزادراه و سرمایه‌گذاران هم ۵۰درصد دیگر سرمایه‌گذاری این آزادراه را با هزینه هشت هزار میلیارد تومان به‌عهده داشته‌اند و بر اساس ارزیابی‌ها، ارزش روز این آزادراه که در مرحله بهره‌برداری است ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

نقش مهم آزادراه در ترانزیست‌های بین‌المللی

استاندار فارس که معتقد است آزادراه شیراز به اصفهان در ترانزیست‌های بین‌المللی نقش حائز اهمیتی دارد، در رابطه با وضعیت کنونی این آزادراه گفت: آزاد راه شیراز- اصفهان هشت قطعه دارد که ابتدا شش قطعه مصوب افتتاح شد، پس از طی شش قطعه مسیر آزاد راه شیراز- اصفهان وارد قطعه هفت به طول ۱۳کیلومتر خواهیم شد که در حال حاضر به عنوان آزادراه آماده نیست.

به گفته محمدهادی ایمانیه ۷۵ درصد تصادفات را نیروی انسانی و ۲۵ درصد آن را جاده و خودرو تشکیل داده است و نباید قوانین در آزاد راه زیرپا گذاشته شود.

آنطور که استاندار گفته است در این مسیر خط‌کشی و نیوجرسی‌ها دیده شده و خودروها پس از قطعه هفت وارد جاده شیراز- سپیدان می‌شوند.

ایمانیه درباره مسیرهای جایگزین خودروها به سمت شیراز نیز افزود: خیابان جمهوری در شمال گویم را که اتومبیل‌ها در دو طرف پارک می‌کنند به اطراف هدایت خواهند شد و همچنین جاده‌ای بین غرب صدرا از بولوار کتاب تا غرب گویم به بهره‌برداری می‌رسد و در آخر قطعه شش آزاد راه شیراز- اصفهان از مسیر تنگ خیاره نیز می‌توان وارد بزرگراه شیراز- اصفهان و دروازه قرآن شد.وی افزود: جاده گویم به شیراز به دلیل اینکه عرض کمتر و شاهد عملیات زیرگذر در آن هستیم؛ پلیس در این محور حضور خواهد داشت و شبیه آزاد راه تهران- شمال در برخی روزها جاده یک طرفه و شناور می‌شود.

گشایش مسیر و تحقق یک آرزوی ۱۳ساله در استان فارس با حضور رییس دولت سیزدهم

مزیت‌های اجتماعی و اقتصادی آزادراه

بسیاری کارشناسان معتقدند که آزادراه شیراز- اصفهان بخش مهمی از شاه‌راه آزادراهی شمال به جنوب کشور است که بهره‌برداری از آن ارزش اقتصادی قابل‌توجهی داشته و گام مهمی در کسیر ترانزیت کالا از استان‌های جنوبی و بنادر به مرکز و شمال کشور برداشته خواهد شد.

آنها بر این باورند مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز حدود ۶ ساعت به طول می‌انجامد که با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان، طول مسیر ۱۳۰ کیلومتر کوتاهتر شده و نزدیک به ۲ ساعت از زمان سفر نیز کاسته می‌شود.

از دیگر مزایای این پروژه پس از به بهره‌برداری رسیدن می‌توان به کاهش حوادث جاده‌ای و تلفات و خسارت‌های جانی ناشی از آن تا ۵۵۰نفر در سال و کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶میلیون لیتر در سال اشاره کرد.

گشایش مسیر و تحقق یک آرزوی ۱۳ساله در استان فارس با حضور رییس دولت سیزدهم

برخوردار از مرتفع‌ترین پل آزادراهی کشور

مرتفع‌ترین پل آزادراهی کشور در آزادراه شیراز-اصفهان قرار دارد. پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به طول ۲۶۴ متر در قطعه ۳ آزادراه شیراز-اصفهان قرار دارد و بر روی دره رودخانه سپید و در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره واقع شده است.
طول دهانه وسط آن ۱۲۵ متر و طول دهانه‌های کناری پل ۶۶ و ۷۳ سانتی‌متر است و خودروهای عبوری به سهولت در عرض ۱۵ ثانیه از یک سمت به سمت دیگر پل تردد می‌کنند. نوع پل بتن دره‌ای پیش تنیده است. قالب‌بندی پل از نوع شاریو پیش تنیده و نوع رویه پل آسفالتی است و برای ساخت آن ۱۶ هزار و ۹۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی صورت گرفته است و در عرشه آن ۱۱۴ قطعه بتنی به کار رفته است

آزادراه برای چهار فصل

در حال حاضر برخورداری از چشم‌اندازهایی خاص مانند دره، دشت، آبشار، رودخانه و سد از ویژگی‌های مهم این آزادراه است که موجبات گردشگرپذیر شدن این آزادراه را فراهم کرده است؛ این ظرفیت‌ها باعث شده این رویداد حمل و نقلی کشور به آزادراه چهار فصل شهرت یابد.

مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور در این باره گفت: آزادراه شیراز- اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر به دلیل چشم‌اندازهای خاص به آزادراه چهار فصل معروف است و در کنار مهم‌ترین مزایای این آزادراه از جمله کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، یکی از زیباترین آزادراه‌های کشور است که صاحب چشم‌نوازترین چشم‌اندازهای طبیعی است؛ منطقه سرحد فارس با چشم‌نواز زیبا، دشت‌های سرسبز و ییلاقات سرسبز در طول این مسیر آزادراهی قرار دارد، رود کٌر که بزرگ‌ترین رودخانه استان فارس است نیز در امتداد بخشی از آزادراه قرار دارد و سد درودزن مرودشت هم بخش دیگری از چشم‌انداز این مسیر آزادراهی است.

گشایش مسیر و تحقق یک آرزوی ۱۳ساله در استان فارس با حضور رییس دولت سیزدهم



افزایش ۹درصدی طول آزادراه‌های کشور

به گفته متولیان امر با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان توسط رییس جمهوری ۹ درصد به طول آزادراه‌های کشور افزوده می‌شود و شبکه آزادراهی کشور به سه‌هزار و پنج کیلومتر می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی که معتقد است این آزادراه یک مسیر میان‌بر برای اتصال ۲استان فارس و اصفهان محسوب می‌شود در نشست خبری به مناسبت بهره‌برداری از آزادراه شیراز- اصفهان اعلام کرد: در این هفته با حضور رییس‌جمهوری طولانی‌ترین آزادراه کشور به ارزش روز ۲۵ هزار میلیارد با سرمایه‌گذاری بنیاد تعاون وزارت دفاع و شهر جدید صدرا و ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

هفت عوارض الکترونیکی در طول مسیر

در حال حاضر هفت عوارض الکترونیکی در طول مسیر آزادراه فعال شده و تعیین نرخ عوارض آنلاین نیز در دستورکار است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این باره گفت:تجهیزات الکترونیکی در آزادراه شیراز اصفهان نصب شده است و اگر مردم به موقع عوارض آنلاین آزادراهی را پرداخت کنند، اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی در این مسیر ادامه خواهد داشت، البته نرخ عوارض آنلاین آزادراه شیراز- اصفهان پس از تصمیم‌ کمیته سرمایه‌گذاری وزارت راه تا روزهای آینده اعلام می‌شود.

به گفته او مبلغ عوارضی هنوز مشخص نیست و در کمیته سرمایه گذاری وزارت راه تصویب و سپس ابلاغ می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود یکی از ارزان‌ترین نرخ‌های عوارضی را داشته باشد.

گشایش مسیر و تحقق یک آرزوی ۱۳ساله در استان فارس با حضور رییس دولت سیزدهم

تسریع در روند قطعه هفتم و آغاز ساخت قطعه هشتم با افتتاح آزادراه

با بهره‌برداری از شش قطعه این آزادراه، تسریع در روند عملیاتی قطعه هفتم نیز در اولویت قرار گرفته است؛ در حال حاضر قطعه هفتم آزادراه شیراز - اصفهان تا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت قطعه هشتم نیز ابلاغ شده است.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت راهسازی و عمران ایران قطعه هفتم برای اتصال به رینگ کمربندی شیراز در حال ساخت است و قطعه هشتم هم با هدف اتصال استان فارس به بوشهر قرار است ساخته شود.

در صورت بهره‌برداری از این دو قطعه و اتصال قطعه هشتم از شیراز به بوشهر طول این آزادراه به ۲۵۲ کیلومتر گسترش می‌یابد.

بدون شک بهره‌برداری از این آزادراه یک تحول حمل‌و نقلی در جنوب کشور به ویژه استان‌های هرمزگان و بوشهر نیز به شمار می‌رود که در آینده به‌منظور تکمیل کریدور آزادراهی تهران تا بنادر جنوبی کشور ادامه خواهد یافت.

گشایش مسیر و تحقق یک آرزوی ۱۳ساله در استان فارس با حضور رییس دولت سیزدهم

در حال حاضر توسعه‌راه‌ها یکی از مهمترین نیازهای استان فارس محسوب می‌شود چراکه در این استان میزان نقاط حادثه‌خیز بیشتر از میانگین کشوری است و راه به عنوان یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در تصادفات جاده‌ای استان شناخته شده است.

سفر سالانه میلیون‌ها مسافر به استان فارس و داشتن جاده‌ها با برخورداری از طیف وسیع و متنوع مقصدهای گردشگری پیرامون این استان، ضرورت توسعه حمل و نقل ترکیبی از یک سو و ایجاد آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها را در استان الزامی می‌سازد و بدون شک افتتاح این آزادراه نقش مهمی در تحقق این مهم ایفا می‌کند.

امروز این آزادراه با حضور رییس‌جمهور و دیگر مقامات استانی و کشوری به بهره‌برداری رسید و فارس در مسیر تحقق یک آرزوی دیرینه قرار گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها