کد خبر: ۵۳۰۶۹۷
زمان انتشار: ۱۵:۰۸     ۲۷ مهر ۱۴۰۲
ایران می‌تواند در واکنش به نقض رسمی تعهدات برجامی اروپا، بخشی یا همه تعهدات خود را به حالت تعلیق در آورد و قطعا در چنین حالتی اروپایی‌ها حق هیچ‌گونه شکایت یا گلایه‌ای را نخواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری 598، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مدعی شده‌اند که تحریم‌های پیشین سازمان ملل متحد علیه برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی همچنان باقی خواهند ماند.

بر اساس آنچه اروپایی‌ها سعی در القاء آن دارند، این تحریم‌ها که تا ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ اعتبار داشتند، تداوم می‌یابند و اقدام‌های لازم برای حفظ آن‌ها انجام می‌شود!

در این بیانیه‌ آمده است؛ شورای اروپا اقدام‌های تحریمی علیه افراد و نهادهایی را که قبلا مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا شده‌ بودند، حفظ می‌کند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ششم اکتبر (۱۴ مهر) در بیانیه‌ای خبر داد که اختلاف‌ها بر سر اجرای برجام کماکان باقی است و وزرای خارجه سه کشور اروپایی در نامه‌ای مشترک، اعلام کرده‌اند که قصد ندارند مطابق با آنچه قبلا اعلام شده بود، در جهت لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در روز ۱۸ اکتبر گام بردارند.

در خصوص ادعای اروپایی‌ها نکات مهمی وجود دارد:

نخست؛ چنانچه استراتژیست‌ها و حقوق‌دانان غربی صراحتا اذعان کرده‌اند، اتحادیه اروپا اساسا در مسند و جایگاهی قرار ندارد که اصل لغو تحریم‌های موشکی ایران را زیر سوال برده یا آنها را نفی کند، زیرا اصل توافق هسته‌ای (برجام) به قوت خود باقی‌است و تنها در یک صورت یعنی ابطال مطلق و حقوقی برجام چنین ادعایی اصالت دارد.

به عبارت بهتر؛ تا زمانی که اصل برجام به قوت خود باقی است، سخن گفتن از ابطال یا حتی تغییر زمان‌بندی‌های مربوط به لغو تحریم‌ها در دامنه اختیار اتحادیه اروپا نیست و بازیگران اروپایی تنها می‌توانند از آنچه در سند قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مشخص شده، پیروی نکنند و حق زیر سوال بردن اصالت آن را ندارند.

دومین نکته؛ مربوط به نقض صریح برجام توسط اتحادیه اروپاست، چه، حتی عدم پیروی اروپایی‌ها از الزام لغو تحریم‌های موشکی ایران در تاریخ توافق‌شده، مصداق عینی نقض توافق هسته‌ای توسط آنها به شمار می‌رود.

در واقع؛ اروپایی‌ها اکنون رسما توافقی که خود در سال ۲۰۱۵ آن را امضا کرده‌اند، زیر سوال برده‌اند و لذا قطعا حق پاسخ و واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران وفق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای به قوت خود باقی است.

بر این اساس؛ ایران می‌تواند در واکنش به نقض رسمی تعهدات برجامی اروپا، بخشی یا همه تعهدات خود را به حالت تعلیق در آورد و قطعا در چنین حالتی اروپایی‌ها حق هیچ‌گونه شکایت یا گلایه‌ای را نخواهند داشت.

سومین موضوع؛ مربوط به تفسیر ایران و کشورهایی مانند روسیه و چین از مبحث لغو تحریم‌های موشکی ایران وفق قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. بدیهی است که اصالت ادعای حقوقی اروپا در اینجا مورد قبول تهران و شرکایش نخواهد بود و تفسیر حقوقی متقن و مطلق در قبال قطع‌نامه مذکور و سند برجام، پابرجاست.

نباید فراموش کرد که تکلیف قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را بیانیه‌های تبلیغاتی و ادعایی اتحادیه اروپا مشخص نخواهند کرد و جمهوری اسلامی ایران و شرکایش بدون توجه به شانتاژهای سیاسی و غیر حقوقی اتحادیه اروپا و آمریکا، تنها بر اساس همان تفسیر حقوقی مطلق و متقن از سند قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت عمل نموده و تحریم‌ها و محدودیت‌های موشکی مندرج در این قطع‌نامه را از امروز ۲۶ مهرماه کأن لم یکن تلقی خواهند کرد.

منبع: نورنیوز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها