کد خبر: ۵۳۰۷۱۸
زمان انتشار: ۰۸:۵۵     ۲۹ مهر ۱۴۰۲
رسانه‌های اجتماعی در کنار مزایای ارتباطی، کودکان و نوجوانان را در معرض خطراتی قرار می‌دهند که والدین آن‌ها می‌توانند با آگاه‌سازی، تبعات این معایب را کاهش دهند.

به گزارش پایگاه خبری 598، اینترنت منبع عظیمی از اطلاعات و فرصت های ارتباطی است و علی‌رغم مفید بودن می‌تواند برای سلامت ذهن جوانان نیز خطراتی ایجاد کند. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به طور مثبت یا منفی بر سلامت روان جوانان تأثیرگذار باشند، بنابراین گفت و گوهای منظم در مورد استفاده مطلوب از رسانه‌های اجتماعی مهم است.

چرا باید درباره رسانه‌های اجتماعی صحبت کنیم؟

اگر فرزند شما به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دسترسی دارد، بهتر است قبل از بروز مشکل در مورد برنامه‌های موجود در وب سایت‌هایی که بازدید می‌کند صحبت کنید.

به خاطر داشته باشید که جوانان اغلب زودتر از ما در معرض پلتفرم‌های جدید قرار می‌گیرند. این بدان معنی است که شما ممکن است از پلتفرمی که فرزندتان استفاده می‌کند آگاه نباشید، بنابر این سعی کنید با او صحبت کنید.

صحبت کردن در مورد رسانه‌های اجتماعی و عادات آنلاین ممکن است در ابتدا احساس ناخوشایندی به همراه داشته باشد، اما اقدام به موقع باعث شود که او به راحتی این نوع اطلاعات مهم را با شما به اشتراک بگذارد. به بیان دیگر اگر فضای امنی را برای این نوع گفت‌وگو ایجاد کنید، فرزندتان احساس راحتی می‌کند و راحت‌تر به گفت‌‎وگو می‌نشیند.

چگونه با کودکان در مورد شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم؟

استفاده مناسب از رسانه‌های اجتماعی را ترویج دهید. 

در حالی که نگرانی‌های منطقی در مورد رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، اما در مواردی می‌تواند کاربردی باشد. با گفت و گوهای باز در مورد رسانه‌های اجتماعی، مزایا و خطرات آن‌ها، می‌توانید استفاده مثبت از رسانه‌های اجتماعی را ترویج دهید.

آگاه سازی فرزندتان به مدیریت بهتر استفاده از رسانه‌های اجتماعی کمک می‌کند.

چگونه در مورد رسانه های اجتماعی صحبت کنیم؟

فرزندان شما پابه پای اینترنت در حال تکامل و رشد هستند. بنابراین مهم است که بدانید دستورالعمل نحوه درست رفتار با فرزند در طول زمان تغییر می‌کند. ممکن است روشی که برای آگاه کردن کوچک‌ترین فرزند شما مفید است، برای بزرگ‌ترین فرزندتان مفید نباشد.

۶ نکته کلیدی برای آغاز گفت‌وگو

تن صدا را تنظیم کن! صحبت خود را آرام و بی‌طرف شروع کنید. هنگام بحث در مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی از فریاد زدن یا استفاده از زبان احساسی خودداری کنید. اتخاذ یک رویکرد بدون قضاوت هنگام صحبت در مورد رسانه های اجتماعی با فرزندتان می تواند به ایجاد روابط باز و قابل اعتماد کمک کند.

قبل از اینکه بگی بپرس! از فرزندتان بپرسید که از چه برنامه‌ها یا پلتفرم‌هایی استفاده می‌کند. بگذارید نحوه کارکرد آن‌ها را به شما یاد دهد تا متوجه دلیل جذابیت برنامه‌ها برای فرزندتان شوید.

مثال بزن! در مورد نحوه استفاده سالم از رسانه‌های اجتماعی با فرزندتان صحبت کنید و به او بگویید که می‌تواند با هر سوال یا نگرانی به سراغ شما بیاید. صادق بودن و شفاف بودن به آنها کمک می‌کند در لحظات جدی به شما اعتماد کنند.

آرام باش! اگر متوجه شدید که فرزندتان از سایتی به طور نامناسب استفاده می‌کند یا رفتاری انجام می‌دهد که شما آن را تایید نمی‌کنید، آرام باشید. مهم است که بیشتر بشنوید و او را برای گفت‌وگوهای بعدی نیز تشویق کنید.

از اهمیت حریم خصوصی هم بگو! به آنها اطلاع دهید که آنچه در اینترنت پست می شود دائمی است. سپس تنظیمات حریم خصوصی پلتفرم را مرور کنید تا مطمئن شوید اطلاعات و فعالیت آنها ایمن است. به آنها بگویید که فقط باید با افرادی که در زندگی واقعی می‌شناسند، ارتباط برقرار کنند و با آنها صحبت کنند.

چگونه با کودکان در مورد شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم؟

رفتار آنلاین مثبت و منفی را توصیف کنید

خوب است که با دیگران به صورت آنلاین به خوبی صحبت کنید، همان‌طوری که در دنیای واقعی صحبت می‌کنید. طبق سن فرزندتان، او را در مورد آزار و اذیت سایبری و ارسال پیام‌های نامناسب مطلع کنید. در مورد چگونگی تشخیص این رفتار منفی آنلاین صحبت کنید و به آن‌ها بیاموزید اگر نشانه‌هایی مشاهده کردند، چه کاری انجام دهند.

مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی

انواع مختلفی از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که مزایا و معایب خاص خود را دارند.

ارتباط

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به فرزندان شما اجازه دهند با سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. آنها می‌توانند با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوند و از سایر افراد بیاموزند.

روابط خانوادگی قوی تر

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به فرزندان شما اجازه دهند با خانواده‌هایی که نزدیک نیستند ارتباط برقرار کنند. آنها می‌توانند روابطی ایجاد کنند که در غیر این صورت ممکن است گزینه‌ای برای آنها نباشد.

توسعه علایق در رسانه‌های اجتماعی

فرزندان شما می‌توانند افرادی را با علایق و احساسات مشترک بیابند. داشتن این آگاهی که آن‌ها تنها نیستند، می‌تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد.

چگونه با کودکان در مورد شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم؟

معایب و خطرات

زورگویی سایبری

برخی از کودکان ممکن است عواقب رفتار بد آنلاین را ندانند. آنها همچنین ممکن است ندانند که چگونه شخصی را که به صورت آنلاین آنها را آزار می‌دهد، مسدود کنند و از کمک گرفتن خجالت می‌کشند.

افسردگی

زمان زیاد آنلاین بودن باعث ایجاد افسردگی در کودکان و نوجوانان می‌شود. مقایسه با استانداردهای دنیای مجازی می‌تواند افکار منفی را افزایش دهد.

ملاقات با غریبه‌ها

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فرزندانتان در دنیای واقعی مراقب غریبه‌ها هستند، اما ممکن است در فضای آنلاین محتاط نباشند. بچه‌های شما می‌توانند با هر کسی به صورت آنلاین دوست شوند و مکالمات خود را به بستر برنامه‌ها ببرند و حتی ممکن است فردی که با آن آشنا می‌شوند، آن کسی نباشد که می‌گوید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها