کد خبر: ۵۳۱۳۳۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۳     ۱۷ آبان ۱۴۰۲
تحلیلگر برجسته جهان عرب به بررسی طرح آتش بس از سوی آمریکا و دو احتمال مطرح در این زمینه، پرداخت و نوشت: کابوس گسترش دامنه جنگ لرزه بر اندام دولت آمریکا می‌اندازد؛ موضوعی که به شدت از آن وحشت دارد.

به گزارش پایگاه خبری 598، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در رای الیوم با اشاره به تحولات جبهه لبنان با فلسطین اشغالی آورده است: با توجه به تشدید درگیری در جبهه جنوب لبنان میان گروه‌های مقاومت و ارتش اشغالگر رژیم اسرائیل، کابوس گسترش دامنه جنگ که لرزه بر اندام دولت آمریکا می‌اندازد و به شدت از آن وحشت دارد، در حال خودنمایی است.

وی به روند جدید و شتابزده تحولات و شلیک بیست موشک شب گذشته از جنوب لبنان و هدف قرار دادن اهدافی در الجلیل و واکنش توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی اشاره کرده است.

عطوان با اشاره به دم زدن «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا از آتش بس در غزه و اینکه دولت آمریکا به دنبال آتش بس است، می‌نویسد: اینکه بلینکن که از اظهار صهیونیست بودن خود ابایی ندارد، به خدعه روی آورده و دم از همراهی با آتش بس زده تا مانع از توسعه جنگ و ورود حزب الله به آن شود، متعجب نمی‌شویم.

این تحلیلگر ادامه می دهد: دو احتمال این نظریه را مورد تایید قرار می دهد؛ نخست، دولت آمریکا به دنبال آتش بس برای کاستن از تلفات و خسارات رژیم اسرائیل و ممانعت از توسعه جنگ است و این پس از شکست ارتش این رژیم در رقم زدن سرنوشت جنگ به نفع خود است و اینکه مخالفت‌های جهانی به سبب افزایش شمار قربانیان بمباران غیرنظامیان به ویژه کودکان و زنان افزایش یافته و نگرش افکار عمومی جهان به سرعت تغییر کرده و به نفع اسرائیل نیست اما نتانیاهو مخالف آتش بس است زیرا آن را به نفع حماس می‌داند و همه آمال او برای ریشه کنی کلی حماس را بر باد می‌دهد، آنهم بدون اینکه هدف دوم آن یعنی آزادی همه اسیران را محقق سازد.

دوم اینکه بلینکن کاملا همسو با نتانیاهو عمل کرده و فشاری بر وی وارد نمی‌کند و اصولا با آتش بس بدون تحقق دو هدف یادشده یعنی نابودی حماس و آزادی اسیران صهیونیستی مخالف است.

این تحلیلگر می‌نویسد: با توجه به رویکرد نتانیاهو برای بهره برداری از جنگ غزه برای طولانی کردن عمر کابینه فاشیست خود و فرار از افتادن به زندان به اتهام فساد و سوء استفاده از قدرت، دو مورد بالا را درست می‌دانیم. نتانیاهو با توجه به لابی صهیونیست حاکم بر دولت آمریکا، قوی تر از جو بایدن رئیس جمهور آمریکاست و گواهی این هم، عدم توجه به تصمیمات بایدن به ویژه آتش بس در غزه یا حتی آتش بس انسانی است.

عطوان می افزاید: «ایهود باراک» نخست وزیر اسبق رژیم اسرائیل در اظهارنظری گفته که این رژیم توان تداوم عملیات نظامی طولانی مدت را ندارد. شکست حماس به یکسال زمان نیاز دارد و این در حالی است که حمایت غرب به علت افزایش شمار کشته شدگان غیرنظامی در غزه کاهش و نگرانی درباره جنگ بزرگ و فاجعه بار برای منطقه افزایش می‌یابد.

وی اضافه می کند: احتمالات گسترش جنگ بزرگ در منطقه بسیار زیاد بوده و ممکن است که از جنوب لبنان رخ دهد. حتی اگر مقاومت لبنان بی طرف باشد که این به طور کلی بعید است؛ گروه‌های مقاومت فلسطین متحد آن یعنی القسام که ۱۷ موشک به الجلیل شلیک کرد و سرایا القدس ، هر دو با حمایت حزب الله، کاملا در جبهه لبنان فعال هستند.

این تحلیلگر در پایان آورده است: به طور حتم نتانیاهو طی روزهای آتی شکست خورده کنار خواهد رفت و حماس قوی تر از قبل باقی خواهد ماند، همانطور که آمریکا شکست خورده رفت و مقاومت عراق ماند؛ اما اگر دامنه جنگ در انتقام از خدعه آمریکا، با گشودن جبهه لبنان گسترش یابد، بعید نمی‌دانیم که ناوهای آمریکایی درخاورمیانه اولین و بزرگترین قربانی آن باشند.

به نوشته عطوان، شاید یادآوری نابودی مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در جریان عملیات استشهادی سال ۱۹۸۳ و کشته شدن ۲۸۴ نظامی در چهل سال قبل و پیش از عصر موشکهای نقطه زن و پهپادها، مفید باشد.

 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها