کد خبر: ۵۳۱۴۳۳
زمان انتشار: ۲۳:۲۹     ۲۰ آبان ۱۴۰۲
سرزنش سازشکاران؛
بالاخره پس از گذشت 35 روز از آغاز جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، سران سازمان همکاری‌ اسلامی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی گرد هم آمدند تا درباره جنایات صهیونیست‌ها و وضعیت وخیم غزه به گفت‌وگو  بنشینند.
به گزارش پایگاه خبری 598، بالاخره پس از گذشت 35 روز از آغاز جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، سران سازمان همکاری‌ اسلامی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی گرد هم آمدند تا درباره جنایات صهیونیست‌ها و وضعیت وخیم غزه به گفت‌وگو  بنشینند.
 
در پی تشدید حملات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه که منجر به شهادت بیش از 11 هزار نفر از مردم فلسطین شده، روز گذشته سران سازمان همکاری اسلامی با برگزاری یک نشست اضطراری به گفت‌وگو و هم‌اندیشی درباره وضعیت فلسطین پرداختند.
 
در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین حامی گروه‌های مقاومت و مردم بی‌دفاع فلسطین، با یک بسته پیشنهادی برای پایان دادن به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در نشست اضطراری سازمان همکاری‌ اسلامی حضور پیدا کرد.
 
 اجلاس ریاض باید میدان عمل و اقدام درباره غزه باشد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی صبح دیروز پیش از عزیمت به عربستان،‌ با اشاره به پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری فوری این نشست از ابتدای تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه گفت: مساله فلسطین نه تنها مساله اصلی امت اسلامی و مسلمانان جهان، بلکه مساله بشریت و همه مردمان صاحب فهم و درک و اندیشه در سراسر عالم است که این روزها به صورت میلیونی به خیابان‌ها آمده‌اند و فریادشان از ظلم رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکایی‌ها از این نسل‌‌کشی بلند است. رئیسی برگزاری این نشست و رسیدن به یک تصمیم کاملا عملیاتی و اجرایی درباره غزه را خواست و انتظار همه مردم جهان بویژه امت اسلامی عنوان کرد و افزود: به هیچ عنوان این میدان، میدان سخن و اعلام مواضع صرف نیست، بلکه باید میدان عمل و اقدام در توقف سریع بمباران‌ها، رفع محاصره غزه و باز شدن راه برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم و مقتدر این منطقه و همچنین احقاق حقوق فلسطینیان باشد که اساسا فلسفه اصلی تشکیل سازمان همکاری‌ اسلامی نیز حمایت از مساله فلسطین بوده است.
 
 استقبال بن‌سلمان از رئیس‌جمهور ایران
رئیس‌جمهور پس از ورود به ریاض، با استقبال محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی وارد محل برگزاری اجلاس سازمان همکاری‌ اسلامی شد.
 
 امروز روز اقدام است
رئیس‌جمهور در سخنان خود در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی گفت: امروز، در این اجلاس فوق‌العاده، گرد هم آمده‌ایم تا درباره اصلی‌ترین مساله جهان اسلام یعنی موضوع فلسطین و یکی از فجیع‌ترین جنایات تاریخ که در این سرزمین و غزه قهرمان در جریان است، تصمیمی تاریخی و سرنوشت‌ساز بگیریم.
رئیسی با بیان اینکه همه مشکلات جهان اسلام در پرتو وحدت کلمه و انسجام قابل حل است، تصریح کرد: این سازمان می‌تواند با نقش‌آفرینی صحیح،‌ یکی از مظاهر وحدت و همگرایی امت اسلامی باشد. دولت جمهوری اسلامی ایران با درک این واقعیت، سیاست همسایگی و همگرایی را در پیش گرفته و آغوش دوستی و برادری برای کشورهای اسلامی گشوده است. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود اظهار کرد: امروز روز اقدام است. امروز روزی تاریخی در دفاع قهرمانانه از مسجدالاقصی است. رئیسی ادامه داد: امروز روز نبرد حق علیه باطل است. امروز رژیم جعلی اسرائیل، فرعون زمان است و نماد افساد فی‌الارض و عامل ریختن خون بی‌گناهان. تظاهرات میلیونی در سراسر جهان نشان می‌دهد مساله دفاع از فلسطین امروز در قلب ملت‌ها جا گرفته است. بنابراین امروز روز پیروزی خون بر شمشیر است.
 
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه در ۵ هفته اخیر بر سر غزه و بخش‌هایی از کرانه باختری آمد، باعث شرم تاریخی برای اخلاق و قانون و انسانیت است. غزه مظلوم اما قهرمان؛ غزه خونین اما سربلند؛ که در ۲ دهه گذشته به دلیل حصر کامل دریایی، زمینی و هوایی، به عنوان بزرگ‌ترین زندان روباز در جهان شناخته شده، دژ فرعونیان را درهم شکست و با دستان خالی ایستادگی کرد و خوش درخشید. رئیسی ادامه داد: رژیم اشغالگر با نقض قواعد حقوق بین‌الملل، حمله تمام عیاری علیه کل باریکه غزه به راه انداخت. بمباران‌های کور و گسترده، از جمله با استفاده از بمب‌های فسفری و دیگر تسلیحات ممنوعه، با هدف نسل‌کشی، نیمی از غزه را تبدیل به تلی از خاک کرده و تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر از افراد بی‌گناه را قتل‌عام کرده ‌است.
 
 جنگ غزه، رویارویی محور شرارت و شرافت است
رئیس‌جمهور سخنان خود را اینطور ادامه داد: امروز ماجرای غزه رویارویی ۲ محور در برابر یکدیگر است: محور شرافت در برابر محور شرارت. امروز همه باید مشخص کنند در کدام صف قرارگرفته‌اند: در صف مجاهدان کأنهم بنیانٌ مرصوص یا در زمره ألدّ الخِصام و نابودکنندگان حرث و نسل بشر.
 
رئیسی با بیان اینکه دولت آمریکا، آمر و شریک اصلی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است، گفت: اسرائیل فرزند نامشروع آمریکاست. این آمریکاست که حمایت از آن را به حیات مبارک هزاران کودک مظلوم فلسطینی ترجیح داده است. آمریکا با تشکیل فوری کابینه امنیتی خود در سرزمین‌های اشغالی، رژیم صهیونیستی را به عملیات جنایتکارانه علیه مردم بی‌پناه غزه تشویق کرد و آن را دفاع مشروع(!) خواند؛ ادعای دفاع مشروع از سوی نیروی اشغالگر که دائما در حال تعدی و تجاوز به فلسطینیان‌ است، یکی از طنزهای تلخ تاریخ است که با هیچ یک از قواعد مسلم حقوقی و موازین بین‌المللی سازگاری ندارد.
 
 آمریکا از همان ابتدا وارد جنگ شد
رئیس‌جمهور با اشاره به اعزام ناوگان جنگی آمریکا به منطقه که در همان روزهای ابتدایی جنگ انجام شد، گفت: ایالات متحده عملا وارد جنگ به نفع اسرائیل شد. حمایت همه‌جانبه از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل و ممانعت از تصویب قطعنامه‌ای که جلوی نسل‌کشی فلسطینی‌ها در غزه را بگیرد، خدمت دیگر آمریکا به متجاوزان بود تا دست آنها را برای جنایت جنگی بیش از هر زمان دیگر باز بگذارد.
 
تسلیح و حمایت از رژیم صهیونیستی با انواع سلاح‌های کشنده و پرکردن ذخایر تسلیحاتی اسرائیل غاصب توسط آمریکایی‌ها، مورد دیگری بود که رئیسی در سخنان خود به آن اشاره کرد. وی در این باره گفت: هم ماشین جنگی رژیم صهیونیستی و هم سوخت آن، متعلق به آمریکایی‌هاست. ارسال محموله‌های سنگین سلاح به صورت روزانه در جریان است و دشمن صهیونیستی تاکنون معادل ۷ بمب اتم در مقیاس جنایت هیروشیما، بر سر مردم غزه بمب ریخته است. این جنایت به معنای مشارکت در جرم محسوب می‌شود و باید در مراجع بین‌المللی مورد پیگیری قاطع قرار گیرد.
 
 ۱۰ راهکار فوری ایران برای حل بحران غزه
رئیسی افزود: اکنون که مجامع بین‌المللی تحت نفوذ آمریکا دچار بی‌هویتی و بی‌تصمیمی و بی‌خاصیتی شده است، ما باید میدان را به دست بگیریم. رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه سخنان خود، 10 راهکار فوری را برای حل بحران غزه به سران سازمان همکاری‌ اسلامی ارائه داد.
 
 توقف کشتار و پایان حملات کور
رئیسی از توقف کشتار مردم غزه و پایان حملات کور علیه غیرنظامیان، به عنوان نخستین و فوری‌ترین اقدام برای حل بحران غزه نام برد. وی در این رابطه گفت: نباید اجازه داد رژیم صهیونیستی و حامیان آن، با طرح مفاهیم انحرافی همچون «وقفه بشر‌دوستانه» صرفا به دنبال فرار از فشار افکار عمومی و ایجاد وقفه‌های تاکتیکی برای ارتکاب جنایات بیشتر باشند. باید همه ابزارها برای وادارسازی آمریکا و دشمن صهیونیست به پذیرش توقف فوری ماشین کشتار مردم فعال شود. رئیسی افزود: ما کشورهای اسلامی باید بدانیم اگر مقاومت مردم غزه و کرانه باختری در برابر تجاوزات و توسعه‌طلبی صهیونیست‌ها نبود، اگر مقاومت لبنان در مقابل اشغالگری و تجاوزات رژیم نبود، ‌امروز بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی، درگیر چنین جنگی با صهیونیست‌ها بودند.
 
 رفع کامل محاصره و بازگشایی گذرگاه رفح
رفع کامل محاصره انسانی غزه، دومین راه‌حل فوری ایران برای پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بود. رئیسی با اشاره به لزوم انجام این اقدام گفت: بازگشایی فوری و بدون قید و شرط گذرگاه رفح با همکاری برادران مصری برای امدادرسانی و ورود غذا و دارو به غزه ضروری است. ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه باید مورد اتفاق سران محترم کشورهای اسلامی در این اجلاس قرار گیرد و برای عملیاتی کردن آن کمیته اجرایی تشکیل شود. عبور قطره‌چکانی کمک‌ها به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. گذرگاه‌های منتهی به غزه باید باز شود. اعمال فشار آمریکا و غربی‌ها هیچ حجتی برای بستن مرزها نیست.
 
 خروج فوری نظامیان صهیونیست از غزه
رئیس‌جمهور اظهار کرد: زمین و حکومت غزه متعلق به فلسطینیان و حاکمیت منتخب مردم فلسطین بوده و هست؛ نه گمارده‌هایی که تحت اشراف آمریکا و صهیونیسم عمل کنند. در اینجا لازم می‌دانم اعلام کنم همه کشورها از جمله کشورهای اسلامی باید برای عدم توجه به هر گونه طرح آمریکایی -  صهیونیستی با عنوان مشارکت در تأمین امنیت مرزی مناطق اشغالی و فلسطینی که در نهایت کمک یا دفاع یا توجیه اشغالگری است، هوشیار باشند.
 
 قطع هر گونه ارتباط سیاسی و تجاری با رژیم صهیونیستی
رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی اظهار داشت: در این راستا تحریم تجاری علیه رژیم صهیونیستی بویژه در حوزه انرژی باید در اولویت قرار گیرد. همچنین از جنبش‌های مردمی در تحریم کالاهای اسرائیلی حمایت و پشتیبانی شود.
 
 ارتش صهیونیستی یک سازمان تروریستی اعلام شود
رئیس‌جمهور گفت: دولت‌های اسلامی باید ارتش رژیم متجاوز و اشغالگر را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کنند.
 
 تشکیل دادگاه عادلانه برای بررسی جنایات اسرائیل
رئیسی تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و آمریکا با اولویت مقامات دست‌اندرکار در نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در جنگ اخیر را راه‌حل فوری دیگری برای پایان دادن به بحران غزه عنوان کرد.
 
 تشکیل یک صندوق برای بازسازی غزه
تأسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه با تقبل کشورهای اسلامی در این اجلاس نیز پیشنهاد دیگری بود که رئیس‌جمهور برای پایان دادن به بحران غزه به سران سازمان همکاری‌ اسلامی ارائه داد.
 
 ارسال کاروان‌های بشردوستانه برای مردم فلسطین
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران خواستار اعزام کاروان‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین از کشورهای مختلف اسلامی شد.
 
 روز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت
رئیسی با اشاره به جنایات بی‌وقفه رژیم صهیونیستی در غزه، خواستار نامگذاری روز جنایت صهیونیست‌ها و بمباران بیمارستان المعمدانی به عنوان روز «نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت» شد.
 
 تسلیح مردم فلسطین
رئیسی در ادامه گفت: در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و تداوم مدیریت آمریکایی‌ها در این جنگ نابرابر، کشورهای اسلامی با تسلیح مردم فلسطین، آنها را در مبارزه با اشغالگر جنگ‌افروز‌ کمک کنند.
 
 تشکیل یک دولت فلسطینی از بحر تا نهر
رئیس‌جمهور با برشمردن این راه‌حل‌ها گفت: اینها همه راهکارهای فوری و کوتاه‌مدت است اما راه‌حل پایدار، آنچه امام خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی مطرح کردند و امروز در سازمان ملل ثبت شده است، تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر بر مبنای اصل دموکراتیک «هر فلسطینی یک رأی اعم از مسلمان،‌ مسیحی و یهودی» است که جمهوری اسلامی قاطعانه از این نگاه حمایت خواهد کرد.
 
 خون امت اسلامی به جوش آمده است
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه اکنون خون امت اسلامی به جوش آمده و توده‌های آن به خروش آمده‌اند، گفت: همه باید بدانند امروز در معرض امتحان الهی قرار گرفته‌اند و اگر جلسه امروز سران کشورهای اسلامی هم نتواند در نجات مردم فلسطین اقدام تعیین‌کننده‌ای انجام دهد، بر ناامیدی ملت‌ها از دولت‌ها و بی‌تابی آنها در دفاع از فلسطین افزوده می‌شود و ممکن است خود دست به کار ‌شوند. وی تصریح کرد: ملت‌های مسلمان این را مایه ننگ خود می‌دانند در زمانی که خون برادران‌شان در غزه بر زمین می‌ریزد، دولت‌ها برای منافع اقتصادی، سوخت ماشین جنگی اسرائیل را تأمین کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها