کد خبر: ۵۳۱۵۷۰
زمان انتشار: ۱۰:۲۹     ۲۵ آبان ۱۴۰۲
کشورهای عربی نه‌تنها کمکی به جریان مقاومت نمی‌کنند، بلکه آن را نیز تضعیف می‌کنند. همکاری کشورهای عربی با آمریکا برای هدف قراردادن شبکه مالی مقاومت فلسطین، موجب تضعیف آن و تقویت رژیم صهیونیستی خواهد شد که باعث می‌شود این کشورها در کشتار مردم مطلوم فلسطین نقش داشته باشند.
تلاش آمریکا برای قطع شبکه مالی مقاومت / نقش کشورهای عربی در تضعیف جبهه مقاومت چیست؟

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری 598؛ در روزهای اخیر رژیم صهیونیستی به صورت وحشیانه درحال حمله به نوار غزه است و به گفته کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل درحال نسل‌کشی است. اما رژیم صهیونیستی در این اقدام تنها نیست و بعضی کشورها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این جنایات همراه هستند. مهم‌ترین شریک رژیم صهیونیستی نیز آمریکا است که از هیچگونه کمکی تا به حال برای این کشتار دریغ نکرده است.

ایالات متحده آمریکا در جنگ اخیر به صورت همه‌جانبه از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و علاوه بر کمک‌های نظامی و اطلاعاتی، وزارت خزانه‌داری را مامور کرده است تا شبکه تامین مالی حماس و سایر گروه‌های مقاومت را به هر طریق ممکن هدف قرار دهد.

در همین راستا وزارت خزانه‌داری تحریم‌هایی را علیه حماس و سایر طرف‌هایی که ادعا شده است حماس را تامین مالی می‌کردند اعمال کرد. ایران به عنوان محور اصلی این شبکه عنوان شده است و در بیانیه این تحریم‌ها آمده است:  «تا به امروز، خزانه داری نزدیک به ۱۰۰۰ فرد و نهاد مرتبط با تروریسم و تامین مالی تروریسم توسط رژیم ایران و گروه های نیابتی آن از جمله حماس، حزب الله و سایر گروه های تروریستی همسو با ایران در منطقه را هدف قرار داده است.»

همچنین ادعا شده است که حماس برای جابجایی پول‌های خود با شرکت‌هایی که در سودان، الجزایر، ترکیه، امارات متحده عربی و سایر کشورها فعالیت می‌کنند، کار می‌کند. به گفته آمریکایی‌ها شرکت‌های موجود در سبد حماس تحت پوشش کسب‌وکارهای قانونی فعالیت می‌کنند و نمایندگان آن‌ها تلاش کرده‌اند تا کنترل حماس بر دارایی‌های خود را پنهان کنند.

در تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۲ (۲۰ اکتبر ۲۰۲۳)، وزارت خزانه‌داری هشداری به موسسات مالی برای مقابله با تامین مالی حماس و فعالیت‌های آن صادر کرد. در این هشدار، وزرات خزانه‌داری آمریکا خواستار به اشتراک‌گذاری تمام اطلاعات طرف‌های معاملاتی ازجمله ایمیل، آدرس، شماره تلفن، شماره پاسپورت، اطلاعات موسساتی که خدمات مالی از قبیل ارز مجازی می‌دهند، اطلاعات شرکت‌های پوششی یا نهادهای عمومی که از این پوشش برای ارائه خدمات به حماس یا سایر گروه‌ها استفاده می‌کنند و… شده است.

این شواهد نشان‌دهنده آن است که آمریکا درحال استفاده از تمام ابزارهای خود برای قطع جریان مالی گروه‌های مقاومت است. یکی از ابزارهایی که آمریکا در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ (۲۱ می ۲۰۱۷) به همراه عربستان ایجاد کرد، مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC) است. این مرکز برای رصد و پیشبرد اهداف و اثرگذاری بیشتر تحریم‌های آمریکا تاسیس شد. بر اساس اطلاعات منتشر شده اهداف عملیاتی این مرکز عبارت است از:

  1. شناسایی، ره‌گیری و اشتراک‌گذاری اطلاعات شبکه تامین مالی تروریسم
  2. هماهنگی در اقدامات مشترک مانند تحریم افراد و نهادهای شناسایی شده
  3. ارایه پیشنهاد برای کشورهای منطقه برای آنهایی که نیاز به ایجاد ظرفیت برای مقابله با تهدیدات تامین مالی تروریست دارند. مانند برگزاری کارگاه‌هایی برای بررسی تجربیات موفق در چارچوب استانداردهای گروه ویژه اقدام مالی.

در این مرکز علاوه بر آمریکا و عربستان پنج کشور عربی حوزه خلیج فارس نیز مشارکت می‌کنند. کشورهایی که این تفاهم‌نامه را امضا کردند شامل پادشاهی بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی هستند.

ایالات متحده اکنون نیز به این ابزار برای وارد آوردن فشار مالی بر حماس و سایر گروه‌های مقاومت متوسل شده است. طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، برای تشدید فشارها بر حماس از روز ۲۳ تا ۲۶ اکتبر به غرب آسیا سفر کرد. هدف این سفر جلوگیری و انسداد راه‌های تامین مالی حماس و سایر گروه‌های مقاومت عنوان شده است.

او در شهر ریاض در نشست کمیته اجرایی مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC) شرکت کرد و دیدارهایی را نیز با مقامات امنیت ملی عربستان سعودی داشت. در جلسه‌ی کمیته اجرایی TFTC، شرکت کنندگان توافق کردند تا اطلاعاتی را در مورد پرچم قرمز (Red Flag) و گونه‌شناسی‌های تامین مالی تروریسم به اشتراک بگذارند.  نلسون بر نقش مهم شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در ثبات منطقه‌ای تاکید کرد و از تلاش‌ها برای حصول اطمینان از عدم گسترش درگیری به سایر نقاط منطقه استقبال کرد.

وی در دوحه نیز با مقامات اقتصادی و امنیتی قطر از جمله شیخ بندر الثانی رئیس بانک مرکزی قطر، دکتر عیسی بن سعد النعیمی دادستان کل و رهبران کمیته ملی مبارزه با تروریسم دیدار کرد.  آن‌ها درباره جزئیات فنی پیرامون ردیابی و ایجاد اختلال در تلاش‌های سازمان‌های تروریستی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی از طریق سیستم مالی قطر گفتگو کردند. طبق ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، تسهیل‌کننده مالی که باعث انتقال پول به حماس می‌شود، در قطر مستقر است و وابسته به جمهوری اسلامی است.

نلسون بیان کرد که همچنان به هماهنگی نزدیک با شرکای خود در منطقه ادامه خواهند داد، زیرا خزانه‌داری در تلاش است تا جریان مالی حماس، حزب الله و سایر گروه‌های مورد حمایت ایران را مختل کند.

نکته مهم و قابل تامل این است که کشورهای عربی نه‌تنها کمکی به جریان مقاومت نمی‌کنند، بلکه آن را نیز تضعیف می‌کنند. همکاری کشورهای عربی با آمریکا برای هدف قراردادن شبکه مالی مقاومت فلسطین، موجب تضعیف آن و تقویت رژیم صهیونیستی خواهد شد که باعث می‌شود این کشورها در کشتار مردم مطلوم فلسطین نقش داشته باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها