کد خبر: ۵۳۱۸۳۸
زمان انتشار: ۱۳:۴۶     ۰۱ آذر ۱۴۰۲
رئیس دانشگاه قم:
حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی با اشاره به اینکه معماری اسلامی ایده‌آل و تخیل نیست، گفت: معماری هنر رفتارسازی است که جامعه‌پردازی و سپس تمدن‌سازی می‌کند و این هنر متأثر از جهان‌نگری، انسان‌شناسی و بنیان‌های ارزشی معمار است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم در برنامه نکوداشت استاد عبدالحمید نقره‌کار، استاد معماری اسلامی که امروز، ۳۰ آبان‌ماه همزمان سالروز بزرگداشت فارابی و روز حکمت و فلسفه در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: استاد نقره‌کار از استادان تراز و مطلوب معماری اسلامی ایرانی هستند، ایشان متواضع، فروتن، دنیاگریز، زاهد و استادپرور و شاگردپرور هستند.

وی با اشاره به اینکه ایشان نظریه‌پرداز در حوزه معماری اسلامی هستند، ادامه داد: ایشان معلم اول حکمت معماری اسلامی هستند و شاگردان فراوانی معتقد به آموزه‌های اسلامی ایرانی پرورش دادند. 

شریفی گفت: آیات فراوانی درخصوص معماری، بلد طیب و بیت در قرآن کریم بیان شده و در کنار این‌ها روایات فراوانی داریم، به‌عنوان مثال در وسائل شیعه ابواب احکام مساکن داریم که در ۲۹ باب روایات مختلفی در این کتاب بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه آثار و برکات معماری اسلامی ایرانی و زیبایی‌های این معماری در اماکن تاریخی و مذهبی ایران دیده می‌شود، اضافه کرد: معماری اسلامی باید با استاندار‌های علمی و زبان علم مطرح شود، رویکرد اسلامی در عرض و تقابل با رویکرد پست‌مدرن و ساختارشکنانه مطرح می‌شود. باید با قوت و قدرت خود را معرفی کرده و فلسفه اصیل را می‌توانیم در معماری اسلامی ببینیم.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به اینکه معماری مدیریت فضا با هدف مدیریت رفتار است، گفت: معماری هنر رفتارسازی است که جامعه‌پردازی و سپس تمدن‌سازی می‌کند و این هنر متأثر از جهان‌نگری انسان‌شناسی و بنیان‌های ارزشی معمار است.

شریفی اضافه کرد: اسلام بر محور جهان‌بینی توحیدی است و انسان‌شناسی اسلام اصول و ارزش‌های خاص خود را دارد، انسان‌شناسی اسلامی غیر از بنیان‌های غربی است؛ اسلام نظام هنجار‌ها و ناهنجاری‌های ویژه خود را دارد و معماری ظرف تجلی انسان‌شناسی و تحقق ارزش‌هاست.

رئیس دانشگاه قم یادآور شد: معماری اسلامی ایده‌آل و تخیل نیست بلکه واقعیتی است و اگر بخواهیم در انقلاب پیامی برای جهان داشته باشیم در مدل خاص معماری اسلامی خلاصه می‌شود که باید به بشریت با محتوای ارزش‌های اسلامی و با رعایت اقتضائات اقلیمی معرفی شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها