کد خبر: ۵۳۱۹۲۶
زمان انتشار: ۱۵:۰۵     ۰۵ آذر ۱۴۰۲
رژیم صهیونیستی نزدیک به ۸دهه است که از تکنیک تحقیر و شکنجه برای خرد کردن روحیه اسرای فلسطینی استفاده می‌کند؛ اما همچون بسیاری از شیوه‌های شکست خورده، این تکنیک نیز به در بسته خورده است.

به گزارش پایگاه خبری 598،  رژیم صهیونیستی نزدیک به ۸دهه است که از تکنیک تحقیر و شکنجه برای خرد کردن روحیه اسرای فلسطینی استفاده می‌کند؛ با این توهم که مقاومت را در آنها سرکوب و اسرا را از همراه شدن با قافله مقاومت منصرف کند، اما همچون بسیاری از شیوه‌های شکست خورده، این تکنیک نیز به در بسته خورده و بسیاری از همان اسرا بعد از آزادی به گروه‌های مسلح فلسطینی پیوستند و در صف اول اسرائیل‌ستیزی قرار گرفتند. همان‌گونه که اسرای فعلی نیز خط بطلان به تاریخ انقضای مقاومت خواهند کشید و به جرگه مقاومت خواهند پیوست. در این گزارش به بهانه بررسی زندگی و زمانه یحیی سنوار، نفر اول تشکیلات سیاسی حماس که نزدیک به ۳دهه در اسارت اسرائیل بود، به بررسی مقاومت دیگر اسطوره‌های فلسطین پس از رهایی از زندان اشغالگران می‌پردازیم.


اسیری که کابوس اسرائیل شد+ عکس
یحیی سنوار؛ اسطوره‌ حماس

اسیری که کابوس اسرائیل شد+ عکس


صهیونیست‌ها در جریان توافق بزرگی که مقاومت آن را «وفاء الاحرار» نامید، ۱۰۲۷اسیر فلسطینی را در ازای یک سرباز اسرائیلی (گلعاد شالیط) آزاد کردند که بسیاری از آنها در جنبش فتح، حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌ها عضویت داشتند. در میان تمام افراد، نام مردی دیده می‌شد که اسرائیل هنوز از آزادی آن پشیمان است:‌ یحیی ابراهیم حسن سنوار، نفر اول تشکیلات سیاسی حماس و کسی که به‌گزارش اندیشکده‌های اسرائیلی، قواعد جنگ مقاومت با صهیونیست‌ها را تغییر داده است. یحیی سنوار (۶۱ساله) نزدیک به ۲۴سال از دوران جوانی خود را در زندان صهیونیست‌ها گذرانده؛ امری که از او دشمنی خطرناک برای تل‌آویو ساخته است. گفته شده او در دوران طولانی اسارت خود به زبان عبری مسلط شده و مطالعه کاملی روی زندگینامه بسیاری از رهبران اسرائیلی داشته است. سنوار همچنین آشنایی بسیار عمیقی از ساختار جامعه اسرائیلی دارد. او علاوه بر پاکسازی جاسوس‌ها و خبرچین‌های اسرائیل از غزه، موفق شده دست اطلاعاتی برتری نسبت به سازمان‌های اطلاعاتی رژیم‎صهیونیستی داشته باشد و اطلاعات ذی‌قیمتی از دستگاه‌های امنیتی اسرائیل به‌دست آورد که یکی از دلایل موفقیت عملیات طوفان‌الاقصی نیز بوده است.

مروان عیسی؛ ‌مرد عمل

اسیری که کابوس اسرائیل شد+ عکس


مـــــروان عیسی، جانشین فرماندهی گردان‌های‌ عزالدین قسام و عضو دفتر سیاسی و نظامی جنبش حماس است. رژیم‎صهیونیستی در آغاز انتفاضه اول در سال ۱۹۸۷ او را دستگیر کرد و به اتهام فعالیت در حماس که از سنین پایین به آن پیوسته بود، ۵سال زندانی شد. سال ۱۹۹۷ هم تشکیلات خودگردان فلسطین او را دستگیر کرد و تا زمان آغاز انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ از زندان بیرون نیامد. مروان پس از آزادی از زندان نقشی حیاتی در ایجاد و توسعه ساختار نظامی گردان‌های قسام ایفا کرد. گفته شده اسرائیلی‌ها باور دارند که او مرد عمل است نه حرفی و هر زمان که حرفی بزند، بلافاصله آن را اجرا می‌کند.

محمد ضیف؛‌ فرمانده دست‌نیافتنی

اسیری که کابوس اسرائیل شد+ عکس


محمد ضیف، تحت تعقیب‌ترین مرد در فهرست دستگاه‌های امنیتی اسرائیل و فرمانده فعلی گردان‌های عزالدین قسام، ازجمله رهبران حماس است که روزگاری را در اسارت صهیونیست‌ها به سر برده است. محمد ضیف در جریان انتفاضه اول به حماس پیوست و در سال ۱۹۸۹توسط صهیونیست‌ها به اتهام همکاری با این سازمان بازداشت شد. او پس از ۱۶‌ماه اسارت در جریان تبادل اسرا از زندان آزاد شد و بلافاصله به عضویت گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس درآمد. گفته می‌شود ضیف از نزدیکان عماد عقل و یحیی عیاش از پایه‌گذاران جنبش حماس بوده که در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶ به شهادت رسیدند. چند روز پس از طوفان‌الاقصی بود که رویترز به نقل از منابع حماس نوشت ضیف پس از حمله صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی در ماه مه‌۲۰۲۱برنامه‌ریزی عملیات طوفان‌الاقصی را آغاز کرده است.

خضر عدنان؛ نماد مبارزه با اسرائیل

اسیری که کابوس اسرائیل شد+ عکس


خضر عدنان، زندگی سیاسی خود را با پیوستن به جنبش جهاد اسلامی فلسطین آغاز کرد. او نخستین‌بار به اتهام تشویق به سنگ‌پرانی به سمت نخست‌وزیر وقت فرانسه در جریان بازدید از دانشگاه بیرزیت در سال ۱۹۹۸ بازداشت شد. صهیونیست‌ها ۱۴بار عدنان را طی ۹سال بازداشت کردند. عدنان در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵ و ۲۰۲۱ میلادی در اسارت به اعتصاب غذاهای طولانی‌مدت دست زد. این رهبر شهید جهاد اسلامی و نماد مبارزه با اسرائیل در نهایت اول‌ماه مه‌۲۰۲۳(۱۱اردیبهشت۱۴۰۲) پس از نزدیک به ۳ماه اعتصاب غذا در اعتراض به بازداشتش به شهادت رسید.

سمیر قنطار؛ فرمانده دروزی حزب‌الصصله

اسیری که کابوس اسرائیل شد+ عکس


سمیر قنطار، مبارز دروزی‌مذهب عضو سازمان آزادی‌بخش فلسطین بود. او در سال ۱۹۷۹میلادی و زمانی که تنها ۱۶سال داشت، دستگیر شد. دادگاه سمیر قنطار را به اتهام قتل ۳نفر به۵بار حبس ابد و ۴۷سال زندان محکوم کرد. او پس از حدود ۳۰سال ازجمله کسانی بود که در جریان تبادل اسرا در سال ۲۰۰۸ بین رژیم‎صهیونیستی و حزب‌الله لبنان و جنگ ۳۳روزه از زندان آزاد شد. او پس از آزادی نیز دست از مبارزه نکشید. قنطار یکی از فرماندهان میدانی حزب‌الله بود که در سال ۲۰۱۵میلادی در ۵۳سالگی بر اثر حمله موشکی رژیم‎صهیونیستی به جرمانا، در نزدیکی دمشق سوریه به شهادت رسید و در ضاحیه بیروت به‌خاک سپرده شد.

صلاح شحاده؛ مبارزه در اسارت

اسیری که کابوس اسرائیل شد+ عکس


صلاح‌الدین مصطفی شحاده ازجمله رهبران حماس است که در اسارت نیز دست از مبارزه نکشید. او در سال ۱۹۸۴نخستین شاخه نظامی جنبش حماس را تحت عنوان مجاهدان فلسطین تشکیل داد. این گروه نظامی از برخی شبکه‌های سری نظامی تشکیل می‌شد که به عملیات علیه اشغالگران می‌پرداخت. نام این گروه در سال ۱۹۹۱ به گردان‌های شهید عزالدین قسام تغییر یافت. این شحاده بود که راهبرد حماس را از هلاکت نظامیان صهیونیست به اسیر کردن آنها جهت آزادی اسرا تغییر داد. او در سال ۱۹۸۸ در شرایطی که در اسارت بود به‎طور محرمانه دستور اجرای عملیات اسیرگرفتن را صادر کرد. شحاده در سال ۲۰۰۲ با اصابت بمب ۲هزار کیلویی صهیونیست‌ها به منزلش به شهادت رسید.

احمد جعبری؛ تأکید بر جهاد به جای مصالحه

اسیری که کابوس اسرائیل شد+ عکس


احمد جعبری، نخستین‌بار در سال ۱۹۸۲و زمانی که یکی از اعضای سازمان فتح بود، توسط مقامات صهیونیستی دستگیر و زندانی شد. او در دوران ۱۳سال اسارت خود در زندان با برخی از بنیانگذاران حماس ازجمله عبدالعزیز رنتیسی، نزار ریان و صلاح شحاده دیدار کرد و به آنان نزدیک شد. جعبری در نهایت جنبش فتح را ترک کرد و به حماس پیوست. او پس از آزادی در سال ۱۹۹۵ نه‌تنها به‌عنوان فرمانده ارشد شاخه نظامی حماس فعالیت می‌کرد که مسئولیت هماهنگی برای جمع‌آوری حمایت‌های مالی از حماس را نیز بر عهده داشت. او که در طول مبارزات خود به کابوس صهیونیست‌ها تبدیل شده بود، بارها تأکید کرد که راه رهایی ملت فلسطین جهاد و مقاومت است؛ نه مذاکره و مصالحه. جعبری در سال ۲۰۱۲توسط پهپادهای صهیونیستی به شهادت رسید.

جمیل وادی؛‌ تجهیز تیم‌های عملیاتی مقاومت

اسیری که کابوس اسرائیل شد+ عکس


جمیل وادی، نخستین‌بار در سال۱۹۸۸ به‌مدت ۳۶روز در غزه بازداشت شد و در معرض شکنجه‌های گوناگون جسمی و روحی صهیونیست‌ها قرار گرفت. او یک سال بعد نیز بازداشت و به ۱۸‌ماه زندان محکوم شد. تازه از زندان آزاد شده بود که برای بار سوم در سال ۱۹۹۰ توسط اشغالگران بازداشت و در زندان خان یونس مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت. وادی پس از آزادی در سال ۱۹۹۱ به عضویت گردان‌های عزالدین قسام درآمد و با شجاعتی که از خود نشان داد به فرمانده برجسته‌ای تبدیل شد که تجهیز تیم‌های عملیاتی و طراحی عملیات نظامی علیه اهداف ثابت و متحرک دشمن صهیونیستی را هدایت می‌کرد.

اسماعیل ابو شنب؛‌ مهندس مبارز

اسیری که کابوس اسرائیل شد+ عکس


اسماعیل ابوشنب، استاد دانشگاه غزه و یکی از مهندسان بنام فلسطینی بود که ارتباط نزدیکی با شیخ احمد یاسین داشت. او در سال ۱۹۸۹ توسط اشغالگران صهیونیست بازداشت شد و بیش از ۸سال در اسارت بود. ابوشنب همچنین ۱۷‌ماه را در زندان رمله تحت شکنجه‌های شدید مقام‌های اشغالگر گذراند. او در تمام این مدت در سلول‌های انفرادی نگهداری می‎شد. ابوشنب پس از آزادی نقش مهمی در شکل‌گیری جنبش حماس داشت. از او به‌عنوان یکی از چهره‌های تأثیرگذار در مذاکرات گروه‌های فلسطینی ازجمله فتح و حماس یاد می‌کنند. اسماعیل ابوشنب در سال ۲۰۰۳ میلادی و در پی حمله بالگرد ارتش صهیونیستی به‌خودروی او به شهادت رسید.

عماد عقل؛ شکارچی جاسوسان موساد

اسیری که کابوس اسرائیل شد+ عکس


عماد عقل، از ساکنان اردوگاه جبالیا در سال ۱۹۸۸ به اتهام عضویت در حماس و مشارکت در انتفاضه محاکمه، زندانی و پس از گذراندن ۱۸‌ماه اسارت از زندان آزاد شد. او پس از آزادی از زندان در سال ۱۹۹۱ به عضویت نخستین تیم عملیاتی شناسایی و شکار جاسوسان درآمد. کار این تیم شناسایی خائنان و کسانی بود که با جوخه‌های ترور اسرائیل همکاری می‌کردند. عماد عقل به‌عنوان مغز متفکر گردان‌های نظامی حماس در سال ۱۹۹۳در درگیری با نظامیان صهیونیست به شهادت رسید.

ابراهیم مقادمه؛ پزشکی که به فرمانده مقاومت تبدیل شد

اسیری که کابوس اسرائیل شد+ عکس


ابراهیم مقادمه متولد ۱۹۵۲نخستین‌بار در سال ۱۹۸۴ بود که توسط صهیونیست‌ها به اتهام تهیه سلاح برای مبارزان فلسطینی دستگیر و محکوم شد. او در طول ۸سال حبس بارها در زندان‌ صهیونیست‌ها شکنجه شد. مقادمه در سال ۱۹۹۲ از زندان آزاد شد و به رسته‌های بالای فرماندهی حماس راه یافت. انتقادهای شدید او که پزشک بیمارستان شفا در غزه نیز بود از فساد تشکیلات خودگردان فلسطین و توافقنامه اسلو و همچنین حمایت صریحش از عملیات‌های حماس باعث شد تشکیلات خودگردان فلسطین نیز بارها او را دستگیر و شکنجه کند، اما بازداشت و فشارهای همزمان صهیونیست‌ها و تشکیلات خودگردان از دامنه فعالیت‌های او کم نکرد. مقادمه در سال ۲۰۰۳ و در پی حمله بالگرد آپاچی صهیونیست‌ها به‌خودروی او در مرکز غزه به شهادت رسید.

محمد عبدالرئوف المبحوح؛ مصمم‌تر پس از اسارت

اسیری که کابوس اسرائیل شد+ عکس


محمد عبدالرئوف المبحوح، نخستین‌بار در سال ۱۹۷۸ وارد فعالیت‌های مقاومت فلسطینی شد. او در سال ۱۹۸۶ به‌مدت یک سال توسط صهیونیست‌ها بازداشت و به اتهام همراه داشتن سلاح کلاشنیکف در زندان مرکزی غزه حبس شد. او پس از آزادی از زندان فعالیت‌های جهادی خود را متوقف نکرد، بلکه این فعالیت‌ها را افزایش داد. علاقه المبحوح به شیخ احمد یاسین، بنیانگذار جنبش حماس و صلاح شحاده، بنیانگذار گردان‌های عزالدین قسام فزونی یافت. المبحوح سال ۲۰۱۰ و زمانی که در امارات متحده بود به‌دست تیم تروریستی موساد به شهادت رسید.

منبع: روزنامه همشهری

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها