کد خبر: ۵۳۲۰۳۸
زمان انتشار: ۱۴:۵۲     ۰۷ آذر ۱۴۰۲
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی اذعان کرد که ایران سلاح هسته‌ای ندارد، اما در عین حال نسبت به توانمندی‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از مهر، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با «فرانس ۲۴» اذعان کرد که ایران سلاح هسته‌ای ندارد، اما نسبت به توانمندی‌های برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

در این گفت‌وگو گروسی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره آخرین وضعیت و تحولات صورت گرفته در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران گفت: توافقی به نام برجام وجود داشت که هدف آن محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بود و برای سال‌ها تحت نظارت جامعه بین‌الملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. زمانی که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق (برجام) خارج شد، ایران به نوعی اقدام متقابل دست زد و این احتمال را به وجود آورد که آنها (ایرانی‌ها) کارهای زیادی انجام می‌دهند که می‌تواند نگران کننده باشد، مانند غنی‌سازی اورانیم در سطوح بالا که می‌تواند برای ساخت بمب استفاده شود.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران فاقد سلاح اتمی بوده و عضوی از پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) است. با این همه اختلاف نظرهایی وجود داشته مبنی بر اینکه بازرسان ما اورانیوم بسیارغنی شده و فراوری شده را در جاهایی پیدا کردند که نباید باشد.

وی در ادامه افزود: سوالات زیادی در مورد برنامه (هسته‌ای ایران) وجود دارد که ما و ایران تلاش کردیم انها را حل کنیم. می‌توانم بگویم که در برخی از موارد ما این کار را انجام دادیم و در برخی نتوانستیم مسائل را حل کنیم. ما یک سازمان بین‌المللی هستیم و به راه‌حل‌های دیپلماتیک برای حل مشکلات اعتقاد داریم.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ادعای «دست‌یابی ایران به مواد لازم برای ساخت سه بمب هسته‌ای» مدعی شد: آنها (ایرانی‌ها) مواد لازم را که فقط کشورهای دارای سلاح اتمی انها را دارند، را در اختیار دارند اما این به معنای داشتن سلاح هسته‌ای نیست. هرچند که آنها دارای قابلیت خاصی هستند که مایه نگرانی است. چیزی که می‌گوئیم این است که ایران باید همکاری کامل داشته باشد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همراه آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در حالی به دنبال جوسازی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای هستند که مقامات ارشد کشورمان بارها تأکید کردند تولید و نگهداری تسلیحات هسته‌ای هیچ‌گاه جزئی از برنامه دفاعی ایران نبوده و بر اساس آموزه‌های دینی و شرایط موجود، نیازی به این نوع تسلیحات ندارد.

ایران در راستای نشان‌دادن حُس‌نیت خود به «افکار عمومی جهان» در پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و رفع تحریم‌های ظالمانه، در سال ۱۳۹۴ توافق هسته‌ای با کشورهای گروه ۵+۱ امضاء کرد که به اعتراف مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات آمریکایی و غربی، برنامه هسته‌ای ایران از سال ۹۴ تا کنون تحت شدیدترین بازرسی‌های آژانس بین‌المللی قرار گرفته است.

آژانس بین‌المللی در دست‌کم ۱۵ گزارش فصلی خود به صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران اذعان کرد. آمریکا در اردیبهشت ۹۷ در اقدامی یک‌جانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و ایران نیز پس از یک سال «صبر راهبردی» و بی‌عملی طرف‌های غربی در جبران خسارت‌های اقتصادی ایران با خروج واشنگتن از برجام، بخشی از تعهدات برجامی خود را تعلیق کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها