کد خبر: ۵۳۲۳۹۶
زمان انتشار: ۱۰:۴۸     ۲۰ آذر ۱۴۰۲
به گزارش پایگاه خبری 598، قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌های پایتخت به 100 هزار تومان رسیده است و بنا بر اظهارات فعالان صنفی، این افزایش قیمت از ناحیه مغازه داران یا آخرین زنجیره عرضه کالای مورد نظر نیست، بلکه ناظر به بالا رفتن قیمت مرغ در کشتارگاه‌هاست. به گزارش «وطن امروز»، قیمت مصوب هر کیلو مرغ غیریخی 75 هزار تومان است اما حداقل در پایتخت به غیر از میادین میوه و تربار شهرداری در جای دیگری نمی‌توانید مرغ را با این رقم پیدا کنید. خرده‌فروشی‌ها به نسبت جایگاه مکانی هر کیلو مرغ را بین 90 تا 100 هزار تومان به فروش می‌رسانند. البته در 2 ماه گذشته قیمت این کالا به یک ثبات حداقلی رسیده بود. اواسط تابستان هم قیمت مرغ تا 100 هزار تومان پیشروی کرد که با عرضه انبوهی که در کنار واردات مرغ منجمد انجام شد قیمت آن کاهشی شد. 
 
* نهاده، مرغ را گران کرد
در حال حاضر اغلب کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند افزایش قیمت نهاده و گران شدن زنجیره ارزش مرغ باعث افزایش قیمت آن شده است. در همین باره حبیب اسدالله‌نژاد‌، کارشناس صنعت طیور،‌ «مشکلات توزیع و گرانی نهاده» را دلایل افزایش قیمت مرغ در چند روز گذشته عنوان کرد. وی در این زمینه گفت: قیمت مصوب هر کیلو سویا از ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان فصل تابستان به ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان در روزهای اخیر رسیده، با این حال با همین قیمت هم به درستی عرضه نمی‌شود و مرغداران مجبورند از بازار آزاد با قیمت‌ هر کیلو ۳۵ هزار تومان آن را خریداری کنند. به گفته وی، با وجود آنکه قیمت مصوب جوجه یک روزه ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان است، مرغدار مجبور است به قیمت‌های ۲۷ هزار تومان بخرد. نوسان قیمت مرغ در ماه‌ها و سال‌های گذشته وجود داشته و معمولا قیمت‌ها رفت و برگشت دارد. آخرین بار قیمت مرغ در فصل بهار نزدیک به 100 هزار تومان شد و پس از مدتی با واردات به موقع نهاده به نرخ مصوب 75 هزار تومان برگشت. بنا بر این گزارش، سالانه حدود 15 میلیون تن خوراک دام که 75 درصد نیاز دام و طیور کشور است از واردات تامین می‌شود، 70 درصد هزینه تولید مرغ هم قیمت نهاده است.
 
* بالا رفتن قیمت مرغ در کشتارگاه‌ها
افزایش عجیب قیمت مرغ اما منجر به اعتراض فعالان صنفی نیز شده است به طوری که معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران در واکنش به این اتفاق، نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی نوشته و ضمن تشریح شرایط، پیشنهاداتی برای مدیریت بازار داده است. بهنام نیک‌منش در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفت: میانگین قیمت مرغ در تهران به ۹۵ هزار تومان و در کشور به ۸۸ هزار تومان افزایش یافته است. وی اظهار داشت: قیمت مرغ خیلی بالا رفته، بر همین اساس نامه به وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده است که اقدامات لازم برای تامین و فروش با نرخ مصوب در مرغداری‌ها رعایت شود. وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده قیمت هر کیلوگرم مرغ در سطح خرده‌فروشی‌های تهران ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان و قیمت متوسط در کشور بین ۸۸ تا ۹۲ هزار تومان است. معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران ادامه داد: دلیل این افزایش قیمت در خرده‌فروشی کمبود عرضه مرغ در بازار و بالا رفتن قیمت مرغ در کشتارگاه‌ها و مرغ زنده در مرغداری است. وی با بیان اینکه سود فروش مرغ در خرده‌فروشی‌ها پایین‌تر از نرخ مجاز ۱۰ درصدی است، تصریح کرد: خرده‌فروشان در تهران هر کیلوگرم مرغ را به قیمت ۹۰ تا ۹۲ هزار تومان دریافت می‌کنند و در محدوده ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند. بنا بر اظهارات این مقام صنفی، سود خرده‌فروشی‌‎ها هم در شرایط کنونی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است و اساسا سناریوی دلال‌بازی یا هرگونه شیطنتی در آخرین مرحله زنجیره فروش کالا منتفی است و قیمت مرغ اساسا در کشتارگاه افزایش یافته است. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید از حلقه اول تامین مواد اولیه مرغ و دیگر نهادهای دامی اقدامات لازم را انجام دهد.
 
* تخم‌مرغ دنبال مرغ
در روزهای اخیر اما قیمت تخم‌مرغ نیز افزایش یافته است. در این رابطه نیز افزایش هزینه‌های تولید به عنوان عامل اصلی مطرح می‌شود. در عین حال رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران ضمن اشاره به اینکه کمبودی در تولید تخم‌مرغ نداریم و حتی با مازاد نیز مواجه هستیم، درباره علت رشد قیمت‌ها در روزهای گذشته توضیح داد: افزایش هزینه‌های تولید و اصلاح نشدن قیمت تخم‌مرغ موجب نوساناتی در قیمت‌ها شده است. ناصر نبی‌پور درباره وضعیت بازار تخم‌مرغ و عوامل تاثیرگذار بر این بازار توضیح داد: قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ در سال جاری ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام و بنا شد طبق توافق اتحادیه مربوطه و وزارت جهاد کشاورزی، اگر قیمت نهاده‌های تولید ۷ درصد بالا رفت در قیمت تخم‌مرغ تجدید نظر شود. وی افزود: از آن زمان تاکنون قیمت مولفه‌های تولید از جمله ریزمغذی‌ها، سویا و کرایه حمل‌ونقل افزایش یافته و قیمت تمام‌شده تولید به ۵۷ هزار تومان رسیده اما هنوز قیمت تخم‌مرغ اصلاح نشده است.
 
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران تصریح کرد: میانگین فروش تخم‌مرغ به حدود ۴۱ هزار تومان رسیده و حتی کمتر از نرخ مصوب بوده و این موضوع تولیدکنندگان را دچار ضرر و زیان کرده است. نبی‌پور با بیان اینکه کمبودی در تولید تخم‌مرغ نداریم و حتی با مازاد مواجه هستیم، اظهار کرد: تمایل خرید مردم نیز به دلیل مناسب بودن قیمت تخم‌مرغ در مقایسه با سایر پروتئین‌های دیگر افزایش یافته است.  بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران، قیمت هر شانه تخم‌مرغ در این روزها با نوساناتی همراه بوده و حتی در میادین میوه‌ و تربار نیز این نوسان به چشم می‌خورد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها