کد خبر: ۵۳۲۵۶۵
زمان انتشار: ۱۴:۵۵     ۲۵ آذر ۱۴۰۲
رای مجلس نمایندگان به آغاز رسمی تحقیقات فساد رئیس‌جمهور آمریکا و پسرش، چالش‌هایی را برای خانواده بایدن به همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از میزان، مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست جمهوری‌خواهان به‌طور رسمی مجوز تحقیقات استیضاح جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را صادر کرده است. 

مجلس نمایندگان تاکنون آرای کافی برای مشروعیت بخشیدن به تحقیقات در حال انجام را نداشت؛ اما روز چهارشنبه قانونگذاران با ۲۲۱ رای موافق در برابر ۲۱۲ رای مخالف به این تحقیقات رای دادند. در این مرحله همه جمهوری‌خواهان رای موافق و همه دموکرات‌ها به این تحقیقات رای منفی دادند.

تصمیم برای برگزاری رای‌گیری در حالی اتخاذ شد که مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و گروهش با فشار فزاینده‌ای برای نشان دادن پیشرفت در آنچه که به تحقیقات تقریبا یک ساله در معاملات تجاری اعضای خانواده بایدن تبدیل شده، مواجه شدند.

این رای‌گیری ساعاتی پس از آن انجام شد که هانتر بایدن، پسر جو بایدن با نادیده گرفتن احضاریه کنگره، برای استیضاح خصوصی در مجلس نمایندگان حاضر نشد. او از حضور در این جلسه پشت در‌های بسته امتناع کرده و گفت که فقط در ملاء عام در این جلسه حاضر خواهد شد. او گفت که نگران است در غیر این صورت اظهاراتش نادرست بیان شود.

تحقیقات استیضاح چیست؟
تحقیقات استیضاح یک تحقیق رسمی درباره تخلف احتمالی یک مقام فدرال مانند رئیس‌جمهور، مقامات کابینه یا قاضی‌ها است.

این روند در قانون اساسی آمریکا نوشته شده و قدرتمندترین کنترلی است که کنگره بر دولت دارد. این اولین گام به سوی استیضاح احتمالی بوده، که اساسا به این معنی است که اتهاماتی علیه یک مقام مطرح می‌شود.

موسسان آمریکا استیضاح را به‌عنوان گزینه‌ای برای برکناری رئیس‌جمهورها، معاونان رئیس‌جمهور و افسران مدنی در قانون اساسی گنجانده‌اند. براساس قانون اساسی، این افراد می‌توانند به دلیل خیانت، دریافت رشوه، یا سایر جرایم و جنایات بزرگ از سمت خود برکنار شوند. 

در حالی که مجلس نمایندگان قدرت استیضاح یک مقام را دارد، تنها سنا توانایی محکوم کردن و عزل یک فرد را از سمت خود دارد. این موضوع در سال‌های گذشته زمانی رخ داد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا ۲ بار از سوی مجلس نمایندگان استیضاح شد. ترامپ در نهایت از سوی سنا تبرئه شد.

تا به امروز، هیچ رئیس‌جمهوری از طریق استیضاح مجبور به ترک کاخ سفید نشده، اما جو بایدن هشتمین رئیس‌جمهوری است که با تحقیقات استیضاح روبرو می‌شود. تنها سه رئیس‌جمهور دیگر پس از تحقیقات استیضاح شدند. این افراد عبارتند از اندرو جانسون، بیل کلینتون و دونالد ترامپ.

دلیل آغاز رسمی تحقیقات در این برهه زمانی
مجلس نمایندگان در ماه سپتامبر تحقیقات استیضاح را آغاز کرد، اما این روند اکنون رسمی شده است. 

در ماه نوامبر، یک وکیل ارشد کاخ سفید ادعا کرد که انجام تحقیقات استیضاح غیرقانونی به حساب می‌آید، زیرا مجلس هنوز تحقیقات استیضاح را از طریق رای‌گیری رسمی نکرده است. 

این در حالی است که قانون اساسی آمریکا برای شروع تحقیقات استیضاح و قوانین حاکم بر مجلس نیز نیازی به رای‌گیری ندارد، اما قطعنامه‌های مجاز در استیضاح‌های قبلی ریاست‌جمهوری تصویب شده است. 

بازرسان کنگره تاکنون نزدیک به ۴۰ هزار صفحه از سوابق بانکی و ده‌ها ساعت شهادت شاهدان کلیدی، از جمله چندین مقام بلندپایه وزارت دادگستری که در حال حاضر وظیفه تحقیق درباره هانتر بایدن را دارند، به دست آورده‌اند.

آیا شواهد و مدارک کافی وجود دارد؟
جمهوری‌خواهان رئیس‌جمهور و خانواده‌اش را متهم کرده‌اند که از دوران معاونت او از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ سود برده‌اند.

محافظه‌کاران هانتر بایدن را به «دستفروشی نفوذ» متهم می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که هانتر در معاملات تجاری خود در اوکراین و چین عملا با نام خانوادگی‌اش معاملاتی را به سرانجام می‌رساند.

آن‌ها به یک سند اف‌بی‌آی مربوط به سال ۲۰۲۰ اشاره کرده‌اند که در آن یک خبرچین ادعا کرده که رئیس بوریسما، یک شرکت انرژی اوکراینی که هانتر بایدن را در هیئت مدیره خود داشت، گفته: پرداخت به یک بایدن پنج میلیون و برای بایدن دیگر پنج میلیون دیگر هزینه داشت.

این ادعای رشوه به ادعای جمهوری‌خواهان مربوط می‌شود که جو بایدن اوکراین را تحت فشار قرار داده بود تا دادستان ارشد خود را اخراج کند تا تحقیقات درباره بوریسما متوقف شود. 
دموکرات‌ها تاکید کرده‌اند که وزارت دادگستری ادعای بوریسما را در زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور بود، بررسی کرد و پس از هشت ماه این موضوع را بسته و «شواهد کافی» برای پیگیری بیشتر آن پیدا نکرد. 

میکولا زلوچفسکی، رئیس بوریسما گفته است که هیچ‌کس از این شرکت با جو بایدن یا کارکنانش تماسی نداشته و جو بایدن به شرکت کمک نکرده است.

دوون آرچر، یکی از همکاران تجاری هانتر بایدن، در ماه جولای به کمیته نظارت مجلس نمایندگان گفت که بایدن جوان به‌دنبال ایجاد توهم دسترسی به پدرش بوده و پدرش شاید ۲۰ بار در طول ۱۰ سال با همکاران خارجی هانتر تماس تلفنی داشته است.

هانتر بایدن با مجموعه‌ای از مشکلات حقوقی مواجه است. در ماه سپتامبر، دادستان‌های دفتر دیوید وایس، بازرس ویژه آمریکا وی را به اظهارات نادرست درباره مصرف غیرقانونی مواد مخدر هنگام خرید اسلحه متهم کردند؛ و هفته گذشته هیئت منصفه بزرگ آمریکا هانتر بایدن را به جرایم مالیاتی متهم کرد.

هانتر بایدن روز چهارشنبه به خبرنگاران در خارج از ساختمان کنگره آمریکا گفت: هیچ مدرکی برای حمایت از ادعا‌ها مبنی بر اینکه پدرم از نظر مالی در تجارت من مشارکت داشته است، وجود ندارد.

آیا ممکن است بایدن از سمت خود برکنار شود؟
تحلیلگران گفتند که تلاش جمهوری‌خواهان تقریبا به‌طور قطع در برکناری جو بایدن از سمت خود شکست خواهد خورد. حتی اگر مجلس نمایندگان بیشترین رای لازم برای استیضاح رئیس‌جمهور را به دست آورد، سنا باید با دو سوم آرا به محکومیت او به اتهامات وارده رای دهد؛ این موضوع در سنا که دموکرات‌ها بیشتر کرسی‌های آن را در اختیار دارند، تقریبا غیرممکن است.

اما انجام روند تحقیقات استیضاح می‌تواند به جمهوری‌خواهان کمک کند تا اتهامات فساد را از طریق بیشتر مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴ برجسته کنند. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها