کد خبر: ۵۳۲۷۹۸
زمان انتشار: ۰۹:۳۵     ۰۵ دی ۱۴۰۲
جنبش‌های طرفدار فلسطین در آستانه میلاد مسیح(ع) در تجمع‌هایی ضمن همدردی با مردم غزه فراخوان تحریم دادند.

به گزارش پایگاه خبری 598،  کریسمس امسال زیر سایه سنگین حملات صهیونیست‌ها به غیرنظامیان فلسطینی نه فقط در بیت‌اللحم، زادگاه حضرت عیسی مسیح(ع) که در بسیاری از نقاط جهان با آیینی متفاوت از سال‌های گذشته در تدارک است و حامیان فلسطین بویژه در کشورهای غربی با برگزاری تجمعاتی خواهان تحریم خرید از برندهای حامی اشغالگران و همدردی با فلسطینیان شده‌اند.

در حالی که یورش نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست علاوه بر غزه، روستاها و شهرهای فلسطینی‌نشین در اراضی اشغالی را نیز ناامن کرده و هر روز خانواده‌های بیشتری را در باریکه غزه و کرانه باختری داغدار عزیزانشان می‌کند، شهر بیت‌اللحم که هر ساله در میلاد حضرت عیسی(ع) و سال نو میلادی میزبان هزاران گردشگر از سراسر جهان بود، امسال در اعتراض به جنایات رژیم اشغالگر حتی میدان اصلی شهر را نیز آذین‌بندی نکرد و با قرار دادن مجسمه مسیح(ع) در روی ویرانه‌ها، به جهانیان ثابت کرد که سال نو امسال هیچ شباهتی به گذشته ندارد، چرا که داغ بیش از ۲۰ هزار شهید فلسطینی تنها در باریکه غزه، فرصتی برای شادی نخواهد گذاشت.

پس از این اعتراض متفاوت مسیحیان بیت‌اللحم، بسیاری از کشورهای غربی نیز از این اعتراض تبعیت و با تجمعات و راهپیمایی‌های گسترده، خرید کریسمس امسال را بایکوت کردند تا به نوعی خشم خود را به سیاست‌های حمایتی سران کشورهایشان در حمایت از صهیونیست‌ها نشان دهند. کاربران شبکه اجتماعی در نیویورک‌سیتی، لندن، شیکاگو، لس‌آنجلس و تورنتو نیز با انتشار شعارهایی با این مضمون «در حالی که شما خرید می‌کنید، بمب‌ها بر سر مردم می‌ریزند»، مردم را به حضور در خیابان‌ها فراخوانده و خواستار تحریم کالاهای برندهای حامی صهیونیسم و برگزاری کریسمسی متفاوت برای همدردی با فلسطین شدند.

شنبه بزرگ خشم

شنبه بزرگ یا سوپرستردی؛ آخرین شنبه پیش از کریسمس است که پس از جمعه سیاه (بلک فرایدی)، دومین و شاید تنها فرصت باقیمانده حراج و خرید در آستانه سال نو میلادی به شمار می‌رود. اما شنبه امسال برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ در تاریخ ۲۳ دسامبر و در فاصله نزدیک به کریسمس افتاده بود؛ تقارنی که بسیاری از مردم را برای از دست ندادن فرصت خرید به جای فروشگاه‌های آنلاین، حضوری به خیابان‌ها کشانده بود.

با این حال این تنها تفاوت «شنبه بزرگ» ۲۰۲۳ امسال با سال گذشته نبود چرا که بسیاری از آنهایی که در این روز به خیابان‌ها بویژه در امریکا و انگلیس آمده بودند، حامیان فلسطین بودند که در اجتماعی عظیم با راهپیمایی از پیش برنامه‌ریزی شده و مسالمت‌آمیز، خرید از فروشگاه‌های حامی صهیونیست‌ها را بایکوت کرده و با پخش کردن اعلامیه‌هایی خواستار برگزاری کریسمسی متفاوت برای همدردی با مردم غزه بودند.

تجمع و راهپیمایی حامیان فلسطین در بخش‌های مختلف نیویورک که در دو بخش مختلف تدارک دیده شده بود، بسیار وسیع و قابل توجه بود. آنچه این تجمعات را خاص‌تر نیز کرد، پیوستن شماری از مردمی بود که برای خرید به خیابان‌ها آمده بودند. تجمع‌کنندگان با پارچه‌نوشته‌هایی با مضمون «این بار برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین، خرید را بایکوت کنید» پیام خود را به مردم رسانده و خواهان همراهی آنها شدند.

این تجمعات که در لانگ آیلند و همزمان در نزدیکی دفتر مرکزی نیویورک‌تایمز متمرکز بودند، توسط جنبش‌های مسلمان امریکایی حامی فلسطین و با هماهنگی پلیس این کشور برگزار شد. در لانگ آیلند شماری از معترضان با تجمع در برابر فروشگاه‌ها، خریداران را برای پیوستن به این تجمعات ترغیب می‌کردند. تعدادی از تظاهرات‌کنندگان به پیشتازی «بلوک نویسندگان» نیز با نشستن در برابر دفتر مرکزی نیویورک‌تایمز، خواستار پوشش صحیح اخبار جنگ و شرایط سخت فلسطینیان در غزه شدند.

به نوشته سایت بی‌ان‌ان، حجم گسترده معترضان حامی فلسطین در شیکاگو و سان فرانسیسکو نیز، جاده‌های اصلی را مسدود و ترافیک سنگینی برقرار کرده بود. در عین حال به‌رغم این شرایط با توجه به مسالمت‌آمیز بودن این اعتراضات و حضور نیروهای امنیتی هیچ دستگیری و خشونتی گزارش نشده است.

انگلیس شریک جرم است

اما شرایط در لندن نیز بهتر از امریکا نبود و تظاهرات‌کنندگان در لندن در حالی که دولت انگلیس را شریک جرم رژیم صهیونیستی در قتل‌عام‌های غزه می‌خواندند، با راهپیمایی به سمت فروشگاه‌های برندهای حامی صهیونیسم از جمله پوما و زارا، این فروشگاه‌ها را در پرفروش‌ترین روز خود مجبور به تعطیلی اجباری کردند.

این دو برند که یکی اسپانسر تیم فوتبال صهیونیست‌ها است و دیگری در تبلیغات خود مضامینی علیه فلسطینی‌ها به کار برده، در بحبوحه جنگ غزه مورد انتقاد شدید و در فهرست تحریم حامیان فلسطین قرار گرفته‌اند. آن‌طور که اسکای‌نیوز نوشته است، صدها معترض حامی فلسطین با راهپیمایی از میدان سوهو تا خیابان کارنبی لند، در برابر تمامی شعب فروشگاه پوما با شعار «تعطیل شو»، حمایت‌های این برند را از صهیونیست‌ها محکوم کردند.

برگزارکنندگان این اعتراضات همچنین با انتشار اعلامیه‌هایی با تأکید بر شریک جرم بودن دولت انگلیس در جنایات صهیونیست‌ها در غزه نوشته بودند: «در زمان قتل‌عام، کریسمس مثل همیشه نخواهد بود. انگلیس شریک جرم است. بودجه قتل‌عام فلسطین را فراهم نکنید و اسرائیل را بایکوت کنید.»

کریسمس اعتراض

حمایت از فلسطین ادامه دارد

در آستانه کریسمس دیگر شهرهای جهان مانند پاریس پایتخت فرانسه، سیدنی و ملبورن استرالیا، کورک ایرلند، اتاوا در کانادا و... نیز صحنه تجمعات و آیین‌هایی متفاوت در حمایت از فلسطین بود.

به نوشته آناتولی، تظاهرات‌کنندگان در پاریس با شعار «در غزه، کریسمس نداریم»، اعتراض خود را به تهاجم صهیونیست‌ها نشان داده و آتش‌بس فوری را فریاد زدند. اولیویا زمر، فعال سیاسی و یکی از برگزارکنندگان این تجمع وابسته به اتحادیه اروپا - فلسطین گفت: «بدون شک در سال جدید تجمعات بیشتری را در حمایت از فلسطین برگزار خواهیم کرد. ما وظیفه داریم به مردم فلسطین این پیام را برسانیم که آنها تنها نیستند و حمایت میلیون‌ها شهروند در همه کشورها را دارند. بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که مردم فلسطین دردناک‌ترین ساعات را در تاریخ طولانی خود تجربه می‌کنند و از سوی سران قدرت‌های جهانی که بایدن و مکرون در رأس آنها هستند، طرد شده‌اند.»

در کورک ایرلند نیز تظاهرات‌کنندگان با قرار دادن کفش‌های کوچک و نمادهایی از اجساد کفن‌کرده کودکان، همراهی خود را با فلسطینیان اعلام کردند. در سیدنی استرالیا نیز معترضان با شعار «مسیح در فلسطین متولد شد» خواستار همبستگی جهان با فلسطین در کریسمس امسال شدند.

منبع: ایران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها