کد خبر: ۵۳۲۸۸۳
زمان انتشار: ۱۱:۵۸     ۰۷ دی ۱۴۰۲
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی گفت: وقتی انتخابات نباشد، عملاً نسل‌های جدید نمی‌توانند وارد عرصه‌های سیاسی تصمیم گیری و سیاست گذاری شوند و این به معنای درجا زدن، توقف و حتی به معنای عقب‌گرد است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری 598 به نقل از فارس؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم استان‌های خوزستان و کرمان، انتخابات را پایه تحول دانستند. ایشان همچنین ضمن اینکه دلسرد کردن مردم از انتخابات را به ضرر کشور برشمردند، راه‌حل مشکلات کشور را انتخابات معرفی کردند. ایشان در بخش دیگری سخنانشان باز بودن میدان برای مسابقه‌ جناح‌های سیاسی و نگاه‌های اقتصادی و فرهنگی را تاکید کردند و افزودند: رقابت یعنی جوان‌هایی که می‌خواهند وارد میدان انتخابات بشوند مسابقه بگذارند با افراد سابقه‌دار و با تجربه. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تبلیغات در این زمینه‌ را با رعایت تبلیغ درست بلامانع دانستند.

به همین جهت در گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی به بررسی این بخش از بیانات رهبر انقلاب پرداخته‌ایم.

انتخابات از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام کلانتری در این گفت وگو  اظهار داشت: در یک نظام مردم سالار آن هم مردم سالاری به معنای واقعی کلمه نه یک شعار پوچ و توخالی، انتخابات یک جایگاه بسیار ویژه پیدا می‌کند؛ یعنی مشارکت همگانی در حرکت کشور و پیشرفت کشور در ارتقای همه جانبه کشور. از این خاطر انتخابات به مفهوم حیات سیاسی واقعی یک ملت است و در حقیقت این را هم توجه کنیم که انتخابات در کشور ما یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب کبیر اسلامی است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی افزود: یعنی ما قبل از انقلاب اسلامی چیزی به معنای واقعی انتخابات نداشته‌ایم، اما این انقلاب و خون پاک شهدا بود که این انتخابات را به عنوان یک هدیه الهی به ملت ایران تقدیم کرد.

وی تصریح کرد: انتخابات از یک سو باعث اقتدار ملی و از سوی دیگر باعث بالا رفتن سرمایه اجتماعی نظام می‌شود، همچنین تحولات متعددی را در کشور رقم می‌زند.

حجت الاسلام کلانتری ادامه داد: این به این معنا است که وقتی انتخاباتی را با همان ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری عنوان کردند یعنی با یک رقابت واقعی و با یک شور و هیجان انگیزه واقعی برگزار می‌کنیم، عملاً نسل‌های جدید پا به عرصه تصمیم‌سازی کشور می‌گذارند.

وی با بیان اینکه نسل‌های جدید قطعاً ایده‌ و راهکارهای جدیدتری در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ، امنیت و مسائل گوناگون اجتماعی دارند افزود: وقتی این‌ها بر اساس رای مردم و بر اساس مکانیزم انتخابات وارد عرصه قانون‌گذاری می‌شوند، باعث می‌شود که ما با یک سلسله تحولات جدید و نوآوری‌ها مواجه می‌شویم .

رییس انجمن علمی انقلاب اسلامی تصریح کرد: اگر انتخابات نباشد دقیق متوجه می‌شویم که تمام این عرصه‌ها متوقف می‌شود؛ یعنی نسل‌های جدید از ورود به عرصه تصمیم‌گیری، مدیریت و قانون‌گذاری محروم می‌مانند و نسل‌های قبل دائماً می‌خواهند برای نسل‌های جدید و عصر جدید قانون گذاری و تصمیم‌گیری کنند. این خود به معنای در جا زدن و متوقف شدن است.

انتخابات نباشد، نسل‌های جدید نمی‌توانند وارد عرصه‌های سیاسی و تصمیم گیری شوند

حجت الاسلام کلانتری عنوان کرد: عملاً به این صورت می‌شود در عصری که همه ملت‌ها تلاش برای برداشتن گام‌های جدید دارند، ما از گام‌ها، تصمیم‌ها و از ایده‌های جدید محروم می‌مانیم. وقتی انتخابات نباشد، عملاً نسل‌های جدید نمی‌توانند وارد عرصه‌های سیاسی تصمیم گیری و سیاست گذاری شوند و این به معنای درجا زدن، توقف و حتی به معنای عقب‌گرد است؛ این یعنی عقب ماندن از زمان تحولات عصر.

وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر انتخابات حقیقتاً مهم است؛ انتخابات باعث تحرک سیاسی و نشاط سیاسی در جامعه می‌شود و خیلی‌ها در این عرصه تمرین می‌کنند، آگاهی‌های خود را افزایش می‌دهند و احساس مسئولیت می‌کنند؛ این‌ها مسائلی است که همه با انتخابات شکل می‌گیرد.

حجت الاسلام کلانتری افزود: البته انتخابات جدی، رقابتی و انتخابات فراگیر که البته نظام اسلامی طی ۴۴ سال گذشته، همیشه تلاشش بر این بوده که تمام انتخابات‌ به معنای حقیقی کلمه برگزار شود و در واقع این چنین نیز بوده است. به عنوان مثال در شرایط سخت جنگ تحمیلی انتخابات‌های کشور به بهترین شکل برگزار شد.

حجت الاسلام کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: روحانیون، ائمه جمعه، اساتید دانشگاه، هنرمندان، ورزشکاران، معلمین و پزشکان که گروه‌های اجتماعی و به نوعی گروه‌های مرجع محسوب می‌شوند، در واقع افرادی هستند که یک سلسله مخاطب خاص به همراه خود دارند. این اقشار وقتی همه نسبت به اقتصاد، امنیت، منافع ملی و آینده کشور متناسب با همان حرفه و شغل خود احساس مسئولیت و وظیفه کنند، همچنین اهمیت انتخابات را دنیای جدیدی که رقابت‌ها در آن نفس‌گیر است تبیین کرده و مخاطبان را به شرکت در آن دعوت کنند، قطعاً یک انتخابات پرشور و همه جانب شکل می‌گیرد.

دوست و دشمن به انتخابات آینده ما تمرکز کرده‌اند

وی ادامه داد: این یک واقعیتی است که بعد از پیروزی انقلاب نیز همیشه همین‌طور بوده است، آحاد مردم از تمام طبقات و همه اقشار در این مسائل احساس مسئولیت کرده‌اند؛ هم خودشان و هم جامعه مخاطبان خود را در رابطه با اهمیت حضور در انتخابات به اقناع رساندند. لذا امروز نیز باید توجه داشته باشیم که تمام چشم‌های جهان چه چشم‌های محرم و نامحرم و چه چشم‌های دوست و دشمن، همه در انتخابات آینده جمهوری اسلامی تمرکز کرده‌اند و البته یک بعد قضیه‌ی انتخابات است، ابعاد دیگر انتخابات امنیت، اقتدار، تحولات اقتصادی و حضور نسل جوان در عرصه تصمیم‌گیری در کشور است.

رییس انجمن علمی انقلاب اسلامی انتخابات را یک فرصت بی‌نظیر برای رشد و اعتلای کشور دانست و که یکی از ویژگی‌های آن را رقابت دانست.

حجت الاسلام کلانتری افزود: برداشت بنده از سخنان مقام معظم رهبری این طور بوده که ایشان برای اولین بار غیر از رقابت بین گروه‌ها و جریانات سیاسی، رقابت بین نسل جدید و نسل قدیم را نیز مطرح کردند که این به اعتقاد بنده نکته خیلی ظریفی است. حضور نسل جدید، به دوش گرفتن و حمل بار انقلاب توسط این نسل که محتوای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، در همین انتخابات‌ها یک بخشی از آن عملی می‌شود؛ این قطعا در رقابتی که بین نیروهای جدید و قدیم شکل می‌گیرد ضمن اینکه رقابتی که مطرح می‌شود، رقابتی در چهارچوب  انقلاب اسلامی و قانون اساسی است، عملیاتی می‌شود.

وی تاکید: البته جریانات سیاسی این را واقف هستند اما باید به زبان جاری کنند. رقابت با حفظ تمام ساختارهای تعریف شده و مستقر در نظام جمهوری اسلامی باید شکل بگیرد و به گونه‌ای نباشد که یک گروه و جریان برای رقابت رابطه با آمریکا را دم بزند که این رقابت ناسالم می‌شود.

رییس انجمن علمی انقلاب اسلامی در ادامه گفت: در واقع این خروج از چهارچوب‌های انقلاب و متن قانون اساسی است. رقابتی که برای کسب قدرت و بعد سوع استفاده برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی شکل بگیرد، این رقابت به هیچ عنوان مفهوم ندارد و رقابتی که مد نظر مقام معظم رهبری است چنین چیزی نیست.

حجت الاسلام کلانتری تصریح کرد: در دنیا نیز تمام کسانی که مدعی دموکراسی هستند و خود را در این حوزه برتر می‌دانند اجازه فعالیت خارج از چهارچوب‌های دموکراسی را برای افراد نمی‌دهند و آن را به شدت کنار می‌گذارند. لذا گروه‌های سیاسی و جریانات گوناگون وقتی می‌خواهند پا به عرصه رقابت بگذارند باید اولین شرط که رقابت در درون نظام اسلامی است را اعلام کرده و بپذیرند.

وی در پایان یاد آور شد:در عین حال که ما با انتخابات و رقابت سالم کشور را به سمت قله ها پیش می‌بریم هم‌زمان به شکلی تو دهنی نیز به دشمنان اصل نظام زده باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها