کد خبر: ۵۳۳۱۷۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۸     ۱۶ دی ۱۴۰۲
شهید دانسته شدن، یک معیار عام دارد و یک معیار خاص و یک معیار بین این دو. بر اساس روایات، اگر کسی در راه محبت اهل بیت پیامبر علیهم السلام بمیرد نیز شهید است، طبق این معیار تمام دوستداران ایشان، شهید به شمار می روند. (جامع الاخبار، ص۱۶۶)

به گزارش پایگاه خبری 598، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین فاریاب، عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی (ره) به این سوال که «آیا می توان هرکشته شده ای را شهید به شمار آورد؟» پاسخ داد که بدین شرح است:

 

* توضیح سؤال

 

امروز طلاب یا برخی نظامیانی که ترور می شوند، یا کسانی که در مسیر زیارت مزار حاج قاسم، کشته می شوند، کسانی که در حین تماشای رزمایش در اهواز، کشته می شوند و ... شهید نامیده می شوند. معیار شهیددانستن چیست؟

 

* پاسخ

 

۱. شهید دانسته شدن یک معیار عام دارد و یک معیار خاص و یک معیار بین این دو. بر اساس روایات، اگر کسی در راه محبت اهل بیت پیامبر علیهم السلام بمیرد نیز شهید است، طبق این معیار تمام دوستداران ایشان، شهید به شمار می روند. (جامع الاخبار، ص۱۶۶)

 

۲. شهید در معیار خاص خود، کسی است که در میدان نبرد علیه کسانی که در پی نابودی دین خدا هستند، کشته می شود. طبق این معیار حتی از میان امامان شیعه، تنها و تنها امام حسین علیه السلام شهید به حساب می آید و حتی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز شهید به شمار نمی روند.

 

۳. از سوی دیگر، حضرت زهرا و دیگر امامان علیهم السلام در روایات فراوانی، شهید دانسته شده اند. (الکافی، ج۱، ص۴۵۸) حال آنکه در میدان جنگ نبوده اند. پس باید دید طبق کدام معیار بوده است.

 

۴. معیاری که می توان آن را معیار شهید دانستن به شمار آورد، آن است که اگر کسی در راه دین خدا کشته شود، او نیز شهید است، هرچند در میدان جنگ نباشد. امامان علیهم السلام در راه بیان دین حق، مسموم شده و از دنیا رفتند؛ از این رو شهید به شمار می روند. حضرت زهرا سلام الله علیها نیز در همین مسیر، مجروح و از دنیا رفتند، پس شهید هستند.

 

۵. بر پایۀ معیار پیش گفته، اگر طلبه یا امام جمعه ای به دلایل شخصی ترور شوند، شهید به شمار نمی روند؛ ولی اگر به دلیل آنکه در راه دفاع از دین یا نظام اسلامی که داعیه دفاع از دین دارد، ترور شود، شهید به شمار می رود.

 

۶. حتی اگر افرادی در صف انتخابات برای تحکیم پایه های نظام اسلامی حاضر باشند، و دشمنان آنها را ترور کند، شهید به شمار می روند. نیز زائران مزار سردار سلیمانی به دلیل آنکه در مسیر پاسداشت سرداری کشته شدند که برای دفاع از اسلام می کوشید، و پاسداشت این سردار، پاسداشت و دفاع از اسلام به شمار می رود، شهید به شمار می روند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها